Packningsbyte spridare!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

Packningsbyte spridare!

#1 Post by Terry »

Jag har beställt nya packningar till mina spridare då en "kåpa" ,(kåpan i ena änden där nålen går igenom), hade spruckit!
Grejorna beställde jag från jotec och ska ju passa mina spridare!
Nu till frågan:
Kan det vara bra att det glipar mellan "kåpan" och packningarna?
Nålen går inte heller ut ur hålet på den nya kåpan!
Finns det risk för att bensinen "backar" och går ut mellan packningarna och kåpan istället för genom hålet?
Jag har försökt trycka in dem mer men det går inte...

Länk till bild!:http://www.944sverige.com/forum/album_p ... ic_id=1911

Hoppas att någon förstod vad jag menar!
Är inte så teknisk av mig!

Ha det!
/Terry
Nu kanske...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Kåpan skall väl inte sitta där när spridaren monteras i motorn?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Har du kollat denna instruktionen?

http://www.rennbay.com/injectortutorial.htm

Om du tittar i hatten/hylsan så finns det två ringar på väggarna och på spridaren ett jack... dessa är hjälpredor för att undrelätta jobbet

Om jag inte minns fel så ska du se till att du får på hatten "den blå" så rakt på som möjligt.

Ta och tryck fast hatten så första ringnen går i jacket på spridaren = klick ett...

Nu ska du trycka hatten lite till tills du hör ett klick till = klick 2 ... detta kan du göra med ett skruvstäd... Men var JÄVLIGT FÖRSIKTIG!

Skruvstaäden brukar vara räfflade så de greppar det man spännner fast inte glider.. så av den annledningnen se till att du skyddar spridarna med kartong eller annat jämt men ganska hårt material mot dessa ytor...

Hatten måste sitta rakt på och när du använder skruvstädet måste spridaren sitta rakt mot skruvstädets ytor för det minsta lilla snett och du kan knäcka hyllsan...

Image

När du hör klick 2 så ta ut spridaten ur skruvstädet och kolla igenom hålet där nålen sitter att du bottnat hatten...

Kan inte nog poängterara att skruva ihopa skruvstädet mycket försiktigt...

Bättre att du tar ut spridaren med jämna mellanrum och kollar än krossar den...

Så gjorde jag iaf och lyckades ändå spräcka en hatt som jotec ersatte utan kostnad.. vilket jag tackar för...

Edit: när hatten sitter på så är nålen så långt igenom hålet att du nästan kan känna den med nageln...

Sitter hatten snett och hylsan ger sig "spricker" så riskerar man att skada nålen...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#4 Post by Terry »

Tackar för svaren!
Ska sätta den i ett skuvstäd och ta det väldigt piano!
Jag har kommit till första klicket men sen tog det stopp!
Antar att inte handkraft räcker!
Tackar!
/Terry
Nu kanske...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

hmmm jag ska nog vara tyst om saker jag uppenbarligen inte vet något om... :oops: :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#6 Post by claves »

Första jacket går med hamdkraft men sen så tar det stopp.. ;)

Se för helvete till att hatten sitter rakt innan du sätter den i skruvstädet... och att allt sitter rakt i skruvstädet med...

Ska säga att tom jag var nervös när jag körde i skruvstädet...

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#7 Post by Terry »

Jag ska göra detta!
Har hållt på med att få loss hjulmuttern hela dagen, men inte lyckats!
En tredjedel av bulten är väck men den sitter ändå som f*n...
Vad skulle jag göra utan ER!?!?!?
Tack ska ni ha!
Nu kanske...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Du får borra ut den med en hål borr.. tror det är 17mm som gäller,,,

Sen så kan du räkna med att du får köpa en ny bult... men det är inga pengar... att byta den är tidsödande men inte svårt...

Se till att du inte skadar fälgen bara... hade heller offrat bulten än fälgen..

Och de där 100Nm som de vill man ska dra bultarna med är idiotiskt...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Terry
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2004-10-15 13:30:28
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986
Location: Ljungby, Småland
Contact:

#9 Post by Terry »

Har införskaffat 17mm hålborr idag!
Ska ta itu med det på torsdag då jag är ledig!
Fälgen ser redan ganska butter ut så jag hade faktiskt tänkt att renovera alla ändå...

/Terry
Nu kanske...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

claves wrote:Och de där 100Nm som de vill man ska dra bultarna med är idiotiskt...
För löst eller för hårt? Jag drar alltid bultarna på min räser med specade 120Nm med momentnyckel, har aldrig varit med om att de suttit för hårt efter det... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by headline »

Tror det menas att det är för hårt! Kan nog hålla med men det beror nog på vilken beskaffenhet muttrarna/skruvarna har att sätta sig när dom väl sitter... Då krävs det betydligt stärre moment att lossa dom igen.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#12 Post by Uffe L »

Hej!

Lyfter en gammal tråd då jag har en relaterad fråga. Jag ska packa om mina spridare (944 -83) men hur tusan får man loss dem ur "bränslerälsen"? Är det bara att dra rakt ut eller? Har dragit rätt hårt och lirkat lite men de vill inte ge med sig (metallclipset har jag tagit bort så det är inte det...). Kan inte se att det ska vara svårare än så? Är det mer kraft som gäller eller finns det någon finess att ta till?

Tack på förhand!

M.v.h. Uffe

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#13 Post by claves »

De sitter hårt...

Men mina var man tvugna att lirka ut...

Tänk dig när du ska ha dit dem igen ;)

/CLaves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Uffe L »

claves wrote:De sitter hårt...

Men mina var man tvugna att lirka ut...

Tänk dig när du ska ha dit dem igen ;)

/CLaves
Kanon, Tack för svaret! :d=:

Jag börjar med att slita loss dem och väljer att förtränga återmonteringen tills vidare. :wink:

M.v.h. Uffe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]