Packningsbyte spridare!
-
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2004-10-15 13:30:28
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Ljungby, Småland
- Contact:
Packningsbyte spridare!
Jag har beställt nya packningar till mina spridare då en "kåpa" ,(kåpan i ena änden där nålen går igenom), hade spruckit!
Grejorna beställde jag från jotec och ska ju passa mina spridare!
Nu till frågan:
Kan det vara bra att det glipar mellan "kåpan" och packningarna?
Nålen går inte heller ut ur hålet på den nya kåpan!
Finns det risk för att bensinen "backar" och går ut mellan packningarna och kåpan istället för genom hålet?
Jag har försökt trycka in dem mer men det går inte...
Länk till bild!:http://www.944sverige.com/forum/album_p ... ic_id=1911
Hoppas att någon förstod vad jag menar!
Är inte så teknisk av mig!
Ha det!
/Terry
Grejorna beställde jag från jotec och ska ju passa mina spridare!
Nu till frågan:
Kan det vara bra att det glipar mellan "kåpan" och packningarna?
Nålen går inte heller ut ur hålet på den nya kåpan!
Finns det risk för att bensinen "backar" och går ut mellan packningarna och kåpan istället för genom hålet?
Jag har försökt trycka in dem mer men det går inte...
Länk till bild!:http://www.944sverige.com/forum/album_p ... ic_id=1911
Hoppas att någon förstod vad jag menar!
Är inte så teknisk av mig!
Ha det!
/Terry
Nu kanske...
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kåpan skall väl inte sitta där när spridaren monteras i motorn?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Har du kollat denna instruktionen?
http://www.rennbay.com/injectortutorial.htm
Om du tittar i hatten/hylsan så finns det två ringar på väggarna och på spridaren ett jack... dessa är hjälpredor för att undrelätta jobbet
Om jag inte minns fel så ska du se till att du får på hatten "den blå" så rakt på som möjligt.
Ta och tryck fast hatten så första ringnen går i jacket på spridaren = klick ett...
Nu ska du trycka hatten lite till tills du hör ett klick till = klick 2 ... detta kan du göra med ett skruvstäd... Men var JÄVLIGT FÖRSIKTIG!
Skruvstaäden brukar vara räfflade så de greppar det man spännner fast inte glider.. så av den annledningnen se till att du skyddar spridarna med kartong eller annat jämt men ganska hårt material mot dessa ytor...
Hatten måste sitta rakt på och när du använder skruvstädet måste spridaren sitta rakt mot skruvstädets ytor för det minsta lilla snett och du kan knäcka hyllsan...

När du hör klick 2 så ta ut spridaten ur skruvstädet och kolla igenom hålet där nålen sitter att du bottnat hatten...
Kan inte nog poängterara att skruva ihopa skruvstädet mycket försiktigt...
Bättre att du tar ut spridaren med jämna mellanrum och kollar än krossar den...
Så gjorde jag iaf och lyckades ändå spräcka en hatt som jotec ersatte utan kostnad.. vilket jag tackar för...
Edit: när hatten sitter på så är nålen så långt igenom hålet att du nästan kan känna den med nageln...
Sitter hatten snett och hylsan ger sig "spricker" så riskerar man att skada nålen...
/Claves
http://www.rennbay.com/injectortutorial.htm
Om du tittar i hatten/hylsan så finns det två ringar på väggarna och på spridaren ett jack... dessa är hjälpredor för att undrelätta jobbet
Om jag inte minns fel så ska du se till att du får på hatten "den blå" så rakt på som möjligt.
Ta och tryck fast hatten så första ringnen går i jacket på spridaren = klick ett...
Nu ska du trycka hatten lite till tills du hör ett klick till = klick 2 ... detta kan du göra med ett skruvstäd... Men var JÄVLIGT FÖRSIKTIG!
Skruvstaäden brukar vara räfflade så de greppar det man spännner fast inte glider.. så av den annledningnen se till att du skyddar spridarna med kartong eller annat jämt men ganska hårt material mot dessa ytor...
Hatten måste sitta rakt på och när du använder skruvstädet måste spridaren sitta rakt mot skruvstädets ytor för det minsta lilla snett och du kan knäcka hyllsan...

När du hör klick 2 så ta ut spridaten ur skruvstädet och kolla igenom hålet där nålen sitter att du bottnat hatten...
Kan inte nog poängterara att skruva ihopa skruvstädet mycket försiktigt...
Bättre att du tar ut spridaren med jämna mellanrum och kollar än krossar den...
Så gjorde jag iaf och lyckades ändå spräcka en hatt som jotec ersatte utan kostnad.. vilket jag tackar för...
Edit: när hatten sitter på så är nålen så långt igenom hålet att du nästan kan känna den med nageln...
Sitter hatten snett och hylsan ger sig "spricker" så riskerar man att skada nålen...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2004-10-15 13:30:28
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Ljungby, Småland
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
hmmm jag ska nog vara tyst om saker jag uppenbarligen inte vet något om...



Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Första jacket går med hamdkraft men sen så tar det stopp.. ;)
Se för helvete till att hatten sitter rakt innan du sätter den i skruvstädet... och att allt sitter rakt i skruvstädet med...
Ska säga att tom jag var nervös när jag körde i skruvstädet...
/C
Se för helvete till att hatten sitter rakt innan du sätter den i skruvstädet... och att allt sitter rakt i skruvstädet med...
Ska säga att tom jag var nervös när jag körde i skruvstädet...
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2004-10-15 13:30:28
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Ljungby, Småland
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Du får borra ut den med en hål borr.. tror det är 17mm som gäller,,,
Sen så kan du räkna med att du får köpa en ny bult... men det är inga pengar... att byta den är tidsödande men inte svårt...
Se till att du inte skadar fälgen bara... hade heller offrat bulten än fälgen..
Och de där 100Nm som de vill man ska dra bultarna med är idiotiskt...
/Claves
Sen så kan du räkna med att du får köpa en ny bult... men det är inga pengar... att byta den är tidsödande men inte svårt...
Se till att du inte skadar fälgen bara... hade heller offrat bulten än fälgen..
Och de där 100Nm som de vill man ska dra bultarna med är idiotiskt...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 184
- Joined: 2004-10-15 13:30:28
- Telefon: 0730420301
- Bilmodell: 944 N/A
- Årsmodell: 1986
- Location: Ljungby, Småland
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
För löst eller för hårt? Jag drar alltid bultarna på min räser med specade 120Nm med momentnyckel, har aldrig varit med om att de suttit för hårt efter det...claves wrote:Och de där 100Nm som de vill man ska dra bultarna med är idiotiskt...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Hej!
Lyfter en gammal tråd då jag har en relaterad fråga. Jag ska packa om mina spridare (944 -83) men hur tusan får man loss dem ur "bränslerälsen"? Är det bara att dra rakt ut eller? Har dragit rätt hårt och lirkat lite men de vill inte ge med sig (metallclipset har jag tagit bort så det är inte det...). Kan inte se att det ska vara svårare än så? Är det mer kraft som gäller eller finns det någon finess att ta till?
Tack på förhand!
M.v.h. Uffe
Lyfter en gammal tråd då jag har en relaterad fråga. Jag ska packa om mina spridare (944 -83) men hur tusan får man loss dem ur "bränslerälsen"? Är det bara att dra rakt ut eller? Har dragit rätt hårt och lirkat lite men de vill inte ge med sig (metallclipset har jag tagit bort så det är inte det...). Kan inte se att det ska vara svårare än så? Är det mer kraft som gäller eller finns det någon finess att ta till?
Tack på förhand!
M.v.h. Uffe
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]