vilka dämpare??968-93
-
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2005-11-25 17:21:13
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ser fram mot det.Mats N wrote:Monterade bakdämparna i helgen, har inte hunnit montera fram (ska även ha på H&R fjädrar fram). Tog en provtur den känns ganska lagom stum (mittenläge på dämparna) bak, tror att det kan bli en rätt bra komprimiss för bana och gata. Återkommer med mer info.

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Det beror helt på vilka fjädrar du åker. Jag kommer åka väldigt hårda kränghämmare men då är ju fjädrarna därefterDart wrote:är också nyfiken på dessa gula koni. Du får gärna pma eller skriva i tråden=)
Krängningshämmare, ska man byta dessa??? hur tjocka sitter original och vilka grövre ska man byta till?
//Calle

Det ska ju vara balans
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Helt rätt... allting hänger ihop. Jag har så hård fjädring i bilen så kränghämmaren bak har fått plockas bort helt för att hjulen skall greppa backen lite bättre i snabba kurvor så man får ner kraften i backen vid gaspådrag.968EVO wrote:Det beror helt på vilka fjädrar du åker. Jag kommer åka väldigt hårda kränghämmare men då är ju fjädrarna därefter
Det ska ju vara balans
Mvh Björn
Å andra sidan är det knappast så att min bil kränger mycket... de som sett den på t.ex Challenge har tvärtom sagt att den kränger ingenting...

Så om kränghämmarna behöver förändras eller ej beror helt på övriga komponenter i fjädringen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Krängaren styr ju balansen mellan över/understyrning väldigt mycket så det beror ju på om du inte går upp i fjäderkonstanter och tycker bilen är i bra balans. Då ska du ju inte byta krängare.
När man börjar titta på olika chassin så inser man att M030 är förbannat soft, ca 30 N/mm(fram). Å sen en tung bil så är det nästan som en gunghäst ju
(skojar bara!)
Mvh Björn
När man börjar titta på olika chassin så inser man att M030 är förbannat soft, ca 30 N/mm(fram). Å sen en tung bil så är det nästan som en gunghäst ju

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erppa
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-09-02 08:30:41
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland, Helsingfors
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Du kan montera en 50mm krängare och kullerstenarna känns som bomull, den används i roll. Hade du monterat ett par kraftigare fjädrar eller en cup-dämpare så hade det varit annorlundaErppa wrote:Lade själv under m030 krängare på min förra veckan, tycker det funkar utmärkt. Bilen blev enligt mitt tycke inte någo obekvämare ens på kullerstenar.

Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erppa
- S-Poster
- Posts: 171
- Joined: 2005-09-02 08:30:41
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finland, Helsingfors
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
Om man köper ex. sandens paket och monterar sänkfjäder bak, hur är väghållningen i förhållande till M030? Bör man komplettera med en grövre krängningshämmare eftersom bilen egentligen itne blir hårdare bak? För så länge man inte har coilover bak så är den väl fortfarande ganska mjuk?? mvh/Calle
inte snabbast bara bäst
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Jag har ingen aning om vad "Sanden-kit" är så det kan jag inte säga något om. Men ta reda på hur hårda fjädrarna är i det "kitet" så kan man säga något iaf. Sänkfjädrar brukar mest vara just för att sänka bilen, någon procent hårdare kanske men bätre å köpa en fjäder som har den hårdhet som man vill ha. Våra bilar är understyrda orginal och vill man labba lite med balansen så kan man ju montera en kraftigare krängare bak för då kommer bilen bli mer överstyrd eller mindre understyr beroende på hur mycket den plogarDart wrote:Om man köper ex. sandens paket och monterar sänkfjäder bak, hur är väghållningen i förhållande till M030? Bör man komplettera med en grövre krängningshämmare eftersom bilen egentligen itne blir hårdare bak? För så länge man inte har coilover bak så är den väl fortfarande ganska mjuk?? mvh/Calle

Det fina med ställbara kränghämmare är just att balansen kan justeras.
Coilovers är till för att lättare kunna ställa höjden på bilen och kunna göra en så kallad "corneweight", justera in så hörnvikterna är rätt. Varför det heter "coilover" är för att du har fjädern utanpå. Hur hårt bilen beror på fjädern inte att dte sitter coliover.
Hur tycker du bilen är idag?
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Glömde en mycket viktig sak, det är givetvis så att greppet man har att tillgå som är med å bestämmer hur kraftiga kränghämmare och fjädrar man ska ha. Vilken typ av däck och vilken däcksdimension fram/bak man kommer använda.
När man ser över sitt chassi är det där man måste börja.
Mvh Björn
När man ser över sitt chassi är det där man måste börja.
Mvh Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- S2-Poster
- Posts: 299
- Joined: 2004-04-06 01:05:03
- Location: Sthlm / Halmstad
- Contact:
Idag tycker jag bilen är trevlig även om det märks att originaldämparna har vart med ett tag!
Balansen har jag inget att invända mot, den fick möjligen kränga lite mindre. Men tycker den sätter sig väldigt mycket därbak exempelvis vid acc ut ur kurva, därför funderar jag på om man ska ha en hjälpfjäder därbak(coilover??)
Har 235 fram och 265 bak, kuhmo ecsta supra tror jag dom heter
mvh
Calle
Balansen har jag inget att invända mot, den fick möjligen kränga lite mindre. Men tycker den sätter sig väldigt mycket därbak exempelvis vid acc ut ur kurva, därför funderar jag på om man ska ha en hjälpfjäder därbak(coilover??)
Har 235 fram och 265 bak, kuhmo ecsta supra tror jag dom heter
mvh
Calle
inte snabbast bara bäst
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Om bilen sätter sig mycket därbak vid acceleration så är det nog hög tid att byta ut originaldämparna...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users