Smart och snyggt sätt att sätta fast (el)kablar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Smart och snyggt sätt att sätta fast (el)kablar?

#1 Post by Jon80 »

Vill först tacka för alla svar jag fick för ett (ganska bra) tag sedan angående "Varvräknare med Shiftlight" - installation. Fick tummen ur i helgen, då termometern äntligen lurvade iväg över 0. Efter lite småstrul med att få varvräknaren att stängas av med hjälp av tändningen, genom ett fult ingrepp som innefattade att sno två kablar av den icke fungerande klockan :oops: . Funkade kanon, tills man slog på ljuset.. då dog varvräknaren.. och multimetern visade 0 Volt. Var ju till att riva isär igen, och sno två andra kablar *lol*..

Nåja.. mycket snack.. tillbaka till min fråga i ämnesraden. Nu ligger kablarna gömda över passagerarens fötter, och kommer upp vid A-stolpen.. Så långt är allt dolt, men nu tänkte jag putta ner kabeln vid framrutan, så långt det går. Temporärt sitter det nu otroligt fult och dåligt mha eltejp.. Tänkte höra vad ni har att rekommendera. det är ju otroligt trångt frammi rutan. Sen tänkte jag vara snäll mot instrumentbrädan, och köra med en dubbelhäftande tejp för själva shiftlighten.. någon som har något att säga om bra/dåliga erfarenheter av liknande tejp? (tex hur det funkar vid en parkering med sommar-sol rakt på?)

Mvh Jon

Edit: Tjo vad långt detta inlägg blev. :roll:
Blir väll snart kallad till världsmästerskapen i att 'aldrig komma till saken' ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Angående kabeldragningen, varför inte dölja kablarna under instrumentpanelen? Eller innebär det att du måste borra hål någonstans för att få upp kablarna till själva shiftlighten?

Om du ska använda dubbelhäftande tejp för att fästa en stor (har för mig du nämnde 2" ?) shiftlight så vill nog inte jag åka med i bilen... risken att den lossnar måste ju vara överhängande. Eller är den väldigt lätt?

Iof finns det kanske dubbelhäftande tejp som har rejät klister, jag tänker dock på den genomskinliga "schotch" tapen man brukar kunna köpa i matvaruaffärer t.ex.

Vet inte om jag bidrog med något... men lycka till! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Själva lampan är inte så stor, den är av tom-toarulle storlek (lite mindre diameter, men typ lika lång) och i aluminium. Men du har en klart poäng med att den faktiskt kan lossna :?
Finns det inget smart sätt att fästa prylar (fästet på denna är som ett liggande U, av bockad aluminium) på instrumentbrädan utan att borra hål.

Jag får ta en bild idag över hur det ser ut.. lite lättare då ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#4 Post by Jon80 »

Sådär, här är två bilder av hur det sitter idag.. Det är alltså delen av kabeln som börjar vid stolpen till höger (A-stolpen?) och går fram till precis framför själva Växlingslampan. Ligger nertryckt där nu, men väldigt löst.

Image

Image
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Dubbelhäftande Matt-tejp, då sitter den där, dock mår nog inte instrumentbrädan bra av detta...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Lägg varvräknaren i handskfacket... du ser den iaf inte när du kör som den sitter nu, original mätaren ser du betydligt bättre och "shiftlighten" (härlig svengelska) funkar ju iaf... :) Kabeln till växlingslampan (kom just på det svenska ordet) kan du då dra inifrån handskfacket upp bakom panelen och kortaste vägen från fönstret (eller ventilationshålen, beroende på var man kan få upp kabeln) till lampan.

Men det är ju bara vad jag tycker alltså... ;)

EDIT: Tycker också att du ska sätta tillbaka ratten innan du öht provkör bilen... :P :roll: :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

red44
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2004-03-29 16:03:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund/skåne
Contact:

#7 Post by red44 »

får man fråga varför du skruvat av ratten där du gjort o inte på muttern i centrum?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Handskfacket jaaaaaa..... det är ju helt obrukbart som det ser ut nu, då det inte går att öppna luckan :lol: .. Men vad tusan gör man inte för att svågern ska få något att vila ögonen på ;)

Jag får fundera ett tag till hur tusan jag sätter fast lampan...
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Jon80 wrote:Handskfacket jaaaaaa..... det är ju helt obrukbart som det ser ut nu, då det inte går att öppna luckan :lol: .. Men vad tusan gör man inte för att svågern ska få något att vila ögonen på ;)

Jag får fundera ett tag till hur tusan jag sätter fast lampan...
Gör ett stort runt hål i handskfacket och montera varvräknaren i det då... en ny handskfackslucka går väl att fixa... eller så fixar du det först och gör hål i den som ser sämt ut... :)

EDIT: Hmmm kom just på att inredningen i din bil är lite annorlunda än i dem jag har... svågerns får ligga på golvet för att se mätaren om du monterar enligt mitt förslag...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Det är som sagt framförallt själva lampan, växlings-bytar-indikatorns (:D) fastsättning som bekymrar.. Vill inte göra något hål där uppe på själva 'dash-brädan' ;).

Edit: Kom på att jag inte ska göra inlägg när jag är 'sleepy', för jag kommer bara med en massa dåliga försök till att låta 'klatchig' ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Jon80 wrote:Det är som sagt framförallt själva lampan, växlings-bytar-indikatorns (:D) fastsättning som bekymrar.. Vill inte göra något hål där uppe på själva 'dash-brädan' ;).

Edit: Kom på att jag inte ska göra inlägg när jag är 'sleepy', för jag kommer bara med en massa dåliga försök till att låta 'klatchig' ;)
Aha... då har jag tänkt lite fel... men kolla om det inte finns någon universal telefonhållarplatta som du kan fästa i ventilationsgallret framför växelspaken, kanske går att få lampan sitta kvar på den och de där hållarna är ju godkända för användande i bilen så de bör ju sitta kvar i gallret även vid hård körning. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#12 Post by sweanders »

Om du har en fot på shiftlighten är det nog lämpligt att vända den 180 grader och fästa den med dubbehäftande tejp i vindrutan i stället för att försöra en instrumentbräda.

Kablarna skulle du kunna dra bakom instrumentbrädan och sedan borra ett litet hål i hårdplasten till en defrosteröppning. Om du ångrar dig är det sedan enkelt att återgå till original.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

sweanders wrote:Om du har en fot på shiftlighten är det nog lämpligt att vända den 180 grader och fästa den med dubbehäftande tejp i vindrutan i stället för att försöra en instrumentbräda.

Kablarna skulle du kunna dra bakom instrumentbrädan och sedan borra ett litet hål i hårdplasten till en defrosteröppning. Om du ångrar dig är det sedan enkelt att återgå till original.
Det där var ju riktigt smart!! Tanken att sätta lampan i vindrutan har inte ens slagit mig!! Himlans fint forum detta, man får ju så många fina och bra svar, och det på noll tid! Tack allihopa :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]