Klonkande ljud, drivknut ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Kaj
S-Poster
Posts: 160
Joined: 2004-10-01 22:49:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#16 Post by Kaj »

Hade exakt samma ljud i min och jag plocka bort drivknuten och fettade in på nytt, sen tystnade det....och det va skitenkelt att fixa :)
Kids in the backseat cause accidents.
Accidents in the backseat cause kids.

SundaY
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-07-12 15:07:36
Contact:

#17 Post by SundaY »

låter bra att man inte ska behöva köpa nya iaf, för de är ju inte billiga direkt, ca 1000:- stycket.

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by headline »

SundaY wrote:låter bra att man inte ska behöva köpa nya iaf, för de är ju inte billiga direkt, ca 1000:- stycket.

Förhoppningsvis är det så men grejerna kan allt ta så pass mycket skada att det inte hjälper. Om kulorna slitit ner spår i ytterringen och när dom sitter plappt i "korgen" så hjälper inte infettning. Så var det på min gamla 924:a och det hjälpte inte med infettning tyvärr... Gör jobbet med en gång för att om möjligt undvika byte!

Igentligen bör man göra detta jobb som en servicepunkt och inte när det väl börjar låta.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

headline wrote:Igentligen bör man göra detta jobb som en servicepunkt och inte när det väl börjar låta.
Precis vad jag tänkte... så vad är det för fett man bör använda? Funkar vanligt hjullagerfett eller ska det vara något special? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by headline »

Finns drivknutsfett att köpa på biltema!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

Tack Gustav! Ska köpa lite sådant och passa på smörja drivknutarna på bilen när den ändock inte går att köra... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

SundaY
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-07-12 15:07:36
Contact:

#22 Post by SundaY »

angående heynes bok, vilken av dessa var det du syfta på?
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... &langId=-1
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stor ... y_rn=10082

den ena stog det att den inte var för 944S som jag har.

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#23 Post by skillz »

SundaY wrote:För att förbereda lite, någon som kan beskriva grundligt vad man måste göra för att plocka ner drivknutarna och fetta in dem och sen på igen. Eller en länk till där man kan läsa mer om det?

Så jag slipper ligga i pilla i onödan för mycket eller tom ta isönder något ;)

Väldigt simpel operation.. Dra bort bakhjulen, fixa torxnycklar och sen bara skruva loss :) Inga svårigheter alls.. Skulle dock rekomendera dig att fixa 24st nya bultar med insex istället då torxbultarna har lätt att bli utslitna och ej går att skruva på med rätt kraft.
Dom sitter inte på något speciellt sätt.. Se till så att drivknutsdamaskerna är hela också. För annars kommer du få samma problem ganska snart igen.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

skillz wrote:Skulle dock rekomendera dig att fixa 24st nya bultar med insex istället då torxbultarna har lätt att bli utslitna och ej går att skruva på med rätt kraft.
Jag tycker det brukar vara tvärtom, dvs jag föredrar torx framför insex. Men det är klart, torx är känsligare om det är skit i spåren. Hursomhelst så är det ju aldrig fel att passa på att byta bultar när man har isär någonting på bilen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#25 Post by Maxx »

SundaY wrote:angående heynes bok, vilken av dessa var det du syfta på?
*jättelååång länk 1*
*jättelååång länk 2*

den ena stog det att den inte var för 944S som jag har.
Det är den första boken du ska ha. Den andra är inte en mekhandbok.

Mekhandboken täcker inte din motor men i övrigt borde den stämma (med vissa undantag kanske).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#26 Post by 944_Driver »

Tänk på att vissa bilar (äldre?) inte har torx utan XZN eller vad de heter, stjärna med 12 hörn är det iaf. Skrapa ur all skit och gör rent, sätt sedan i bitset och slå till lite på det med en hammare så att det säkert går i botten. Slaget hjälper också till att lossa skruven från rosten.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

SundaY
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2004-07-12 15:07:36
Contact:

#27 Post by SundaY »

jo jag märkte av den special muttern med 12 kanter när jag skulle lossa på fästet till bakluckan ;)

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#28 Post by headline »

Om man ska byta skruvar så tycker jag helt klart att insex är den sämsta av ovan nämnda skallar. Har inte dragit sönder någon av dom andra. Viktigt som nämnts är att få ner dom tillräckligt i skallen.

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users