Hur gör man för att få ut och byta ventilstyrningarna i toppen.
Planerar att göra det själv men hittar inte mycket om hur arbetet utförs, bara vad det kostar.
/Gustav Hedelin
Byte av ventilstyrningar
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Antar att det är smidigast att jobba med varmluftspistol med detta eller finns det andra stalltips?Magnus Åkerqvist wrote:Värm toppen till 160grader. inte mer!! Sen trillar de nästan ut =)
Måste man brotcha styrningarna eller är dom rätt specade från början? Alltså bara att trycka i toppen?
Mvh Gustav
EDIT: Varför inte mer, hur känsligt är det, kan den slå sig eller?
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 188
- Joined: 2004-04-18 15:37:32
- Bilmodell: GT2
- Location: Sthlm/huddinge
- Contact:
190 grader kan man värma toppen enligt rephandboken.
Dock inte längre än 90 minuter.
Det gäller för 8V.
För 16V gäller att man får värma toppen till 170 grader, ej längre än 90 minuter.
Även sätena behöver bearbetas, inte bara slipas in.
Vet inte hur noga det är.
Dock inte längre än 90 minuter.
Det gäller för 8V.
För 16V gäller att man får värma toppen till 170 grader, ej längre än 90 minuter.
Även sätena behöver bearbetas, inte bara slipas in.
Vet inte hur noga det är.
Porsche - there is no substitute
Tekniker på Porsche center Stockholm
Tekniker på Porsche center Stockholm
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
Sånt här brukar ju inte vara överdrivet dyrt att lämna in på en motorverkstad..iaf. om man jämför med andra motorarbeten!
Om vi förutsätter att du fått bort dom gamla styrningarna och dit med dom nya (är nog inte lika enkelt som det låter) behöver du dels en brotsch med rätt dimension till styrningarna + ett stål (med rätt vinklar) med verktygshållare till ventilsätena för att kunna "handfräsa" dom efter läget på nya styrningen,innan dom sen slipas med ventilen o slippasta så det inte läcker.
Du bör även kolla så inte toppen slagit sig efter uppvärmningen också,är den inte plan inom ett par hundradelar får du planfräsa!
Lycka till

Om vi förutsätter att du fått bort dom gamla styrningarna och dit med dom nya (är nog inte lika enkelt som det låter) behöver du dels en brotsch med rätt dimension till styrningarna + ett stål (med rätt vinklar) med verktygshållare till ventilsätena för att kunna "handfräsa" dom efter läget på nya styrningen,innan dom sen slipas med ventilen o slippasta så det inte läcker.
Du bör även kolla så inte toppen slagit sig efter uppvärmningen också,är den inte plan inom ett par hundradelar får du planfräsa!
Lycka till



PORSCHE 968 CS 1995
PCS #7876
PCS #7876
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Har nästan bestämt mig för att inte göra detta arbete, eller lämna bort det för den delen heller. Kanske till nästa år. Eftersom jag drabbas av smånojja för alla möjliga saker nu när jag håller på med det så måste man ju skaffa sig information. Anledningen till att jag fiúnderar på arbetet är att styrningarna fick små märken från när tätningarna plockades bort med möjligher att det kan ha uppkommit nån grad i kanten mot ventilskaftet. Kan inte bekräfta detta och det ät läldigt lite i så fall. Så detta ska kontrolleras och avgradas om det behövs. Har svårt att tänka mig att detta skulle vålla några problem, vad tror ni?
Var får man tag i mätinstrument för att mäta glappet mellan skaft och styrning?
Mvh Gustav
Var får man tag i mätinstrument för att mäta glappet mellan skaft och styrning?
Mvh Gustav
Who is online
Users browsing this forum: No registered users