Byte av ventilstyrningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Byte av ventilstyrningar

#1 Post by headline »

Hur gör man för att få ut och byta ventilstyrningarna i toppen.

Planerar att göra det själv men hittar inte mycket om hur arbetet utförs, bara vad det kostar.

/Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#2 Post by Magnus Åkerqvist »

Värm toppen till 160grader. inte mer!! Sen trillar de nästan ut =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Magnus Åkerqvist wrote:Värm toppen till 160grader. inte mer!! Sen trillar de nästan ut =)
Antar att det är smidigast att jobba med varmluftspistol med detta eller finns det andra stalltips?

Måste man brotcha styrningarna eller är dom rätt specade från början? Alltså bara att trycka i toppen?

Mvh Gustav

EDIT: Varför inte mer, hur känsligt är det, kan den slå sig eller?
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Värm i ugn någon timme kanske, varmluftspistol kommer inte att få den genomvarm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Fimpan
S-Poster
Posts: 188
Joined: 2004-04-18 15:37:32
Bilmodell: GT2
Location: Sthlm/huddinge
Contact:

#5 Post by Fimpan »

190 grader kan man värma toppen enligt rephandboken.
Dock inte längre än 90 minuter.
Det gäller för 8V.

För 16V gäller att man får värma toppen till 170 grader, ej längre än 90 minuter.

Även sätena behöver bearbetas, inte bara slipas in.
Vet inte hur noga det är.
Porsche - there is no substitute

Tekniker på Porsche center Stockholm

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#6 Post by Anders Larsson »

Sånt här brukar ju inte vara överdrivet dyrt att lämna in på en motorverkstad..iaf. om man jämför med andra motorarbeten!

Om vi förutsätter att du fått bort dom gamla styrningarna och dit med dom nya (är nog inte lika enkelt som det låter) behöver du dels en brotsch med rätt dimension till styrningarna + ett stål (med rätt vinklar) med verktygshållare till ventilsätena för att kunna "handfräsa" dom efter läget på nya styrningen,innan dom sen slipas med ventilen o slippasta så det inte läcker.

Du bör även kolla så inte toppen slagit sig efter uppvärmningen också,är den inte plan inom ett par hundradelar får du planfräsa!

Lycka till 8) :wink: :D
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by headline »

Har nästan bestämt mig för att inte göra detta arbete, eller lämna bort det för den delen heller. Kanske till nästa år. Eftersom jag drabbas av smånojja för alla möjliga saker nu när jag håller på med det så måste man ju skaffa sig information. Anledningen till att jag fiúnderar på arbetet är att styrningarna fick små märken från när tätningarna plockades bort med möjligher att det kan ha uppkommit nån grad i kanten mot ventilskaftet. Kan inte bekräfta detta och det ät läldigt lite i så fall. Så detta ska kontrolleras och avgradas om det behövs. Har svårt att tänka mig att detta skulle vålla några problem, vad tror ni?

Var får man tag i mätinstrument för att mäta glappet mellan skaft och styrning?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users