hej jag undrar om nån har haft nått problem med tändningen ? jag va ute å körde en dag och dan efter när jag skulle ha bilen så startade den inte
sen kollade jag lite på det.. och såg att fördelarlocket hade losnat i det under fästet monterade dit de och provade men ingen gnista!
mottligt glad kollade jag spolen och där fick jag ingen gnista heller *grrr
är det nån som har varit med om nått liknade?
kollade upp lite priser på mekonomen och skulle landa krin 3300 för sple fördelare rotor tändstift och kablar.
nån som råkar ha en spole liggandes å skräpa som ni vill bli av med?
Det är när det blir varmt i kupén, tydligen flyttar sig tändningsplattan i tändningslåset då. Prova att trycka nyckeln innåt samtidigt som du vrider. Funkar för mig tills jag bytt tändningsplatta.
fast om det är detta problem så är bilen helt död, får ju ingen ström.
Det kära reläet finns på din bil också, kallas bränslepumpsrelä eller nått, kanske kraftstoffpumpe eller nått på tyska.
Men börja med att mäta upp spolen och sedan att du har +12V på spolen med tändningen på och när du vrider till start. Ser det ok ut få du gå vidare och mäta på minussidan av spolen, men det kan vi ta sedan.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Felet som jag hade på min bil när den plötsligt sluta starta var en trasig svänghjulsgivare. Då fick jag inte heller någon gnista antingen från tändstiten eller spolen. Här kan du kolla hur du testar och byter den. http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-02.htm
Skulle det vara den som är trasig så har jag en till övers eftersom jag köpte beggad från skroten och var tvungen att köpa båda.