Tändningsproblem 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Tändningsproblem 944

#1 Post by nikanor »

hej jag undrar om nån har haft nått problem med tändningen ? jag va ute å körde en dag och dan efter när jag skulle ha bilen så startade den inte :x
sen kollade jag lite på det.. och såg att fördelarlocket hade losnat i det under fästet monterade dit de och provade men ingen gnista! :evil:

mottligt glad kollade jag spolen och där fick jag ingen gnista heller *grrr

är det nån som har varit med om nått liknade?

kollade upp lite priser på mekonomen och skulle landa krin 3300 för sple fördelare rotor tändstift och kablar.

nån som råkar ha en spole liggandes å skräpa som ni vill bli av med?

skulle bli glad :D

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by headline »

Hej!

Tråden passar bättre i Teknik och inte i Allmänt...

Bara för att du inte får gnista betyder inte det att delarna är trasiga, har du mätt upp spolen?

Kolla in denna tråden om DME-relät:

http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... sc&start=0

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
nikanor
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2005-10-10 19:23:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by nikanor »

helt rätt hör bättre hemma där.

har läst lite om DME men jag har en -82 så det värkar inte finnas för -85.. så det kan inte vara de..
ska mäta upp spolen och kicka runt lite

tack tack
944:an Skulle varit uppstyrd till det skick den förtjärnar :P

User avatar
rah
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2006-03-02 11:56:25
Bilmodell: 944 -84
Location: Lidköping
Contact:

Har liknande problem

#4 Post by rah »

Mitt problem är i början av din text lika dant :)

Det är när det blir varmt i kupén, tydligen flyttar sig tändningsplattan i tändningslåset då. Prova att trycka nyckeln innåt samtidigt som du vrider. Funkar för mig tills jag bytt tändningsplatta.

fast om det är detta problem så är bilen helt död, får ju ingen ström.


Hoppas det är så enkelt!
// Magnus E Andersson \\

-=Vroom=-

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Det kära reläet finns på din bil också, kallas bränslepumpsrelä eller nått, kanske kraftstoffpumpe eller nått på tyska.

Men börja med att mäta upp spolen och sedan att du har +12V på spolen med tändningen på och när du vrider till start. Ser det ok ut få du gå vidare och mäta på minussidan av spolen, men det kan vi ta sedan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

#6 Post by CBlue »

Felet som jag hade på min bil när den plötsligt sluta starta var en trasig svänghjulsgivare. Då fick jag inte heller någon gnista antingen från tändstiten eller spolen. Här kan du kolla hur du testar och byter den.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/ign-02.htm
Skulle det vara den som är trasig så har jag en till övers eftersom jag köpte beggad från skroten och var tvungen att köpa båda.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users