Vad är positvt med ställbart kamdrev

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Vad är positvt med ställbart kamdrev

#1 Post by patand »

Far min har redan börjat smida planer för den rasade motorns återuppståndelse...

B.la har han nämnt att det borde inte vara något problem att göra kamdrevet ställbart (han är ju konstruktör så han fixar ju det mesta :) ).

Nu är då frågan vad skulle man tjäna på det? Vill gärna ha både tekniska svar såväl som svar om hur man märker det rent praktiskt vid körning.

Generella svar mottages gärna men även om någon har provat detta på just en 931 motor och kan ge svar på hur just den påverkas positivt/negativt av att lura runt med kammen på detta viset.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Du kan flytta registret en smula upp eller ner i varvtal har jag fått lära mig, men har inte labbat själv.

Det gör din bil betydligt mindre konkurrenskraftig eftersom du ramlar in i Roadsport B (det blir en modifierad motor enligt hård regeltolkning)

Jag skulle däremot kunna använda det eftersom jag redan har modifierad motor.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Stort tack för svaret Pär! Viktiga upplysningar angående klassningen!

Jo det är väl ungefär det som jag fick som svar av far också... att registret går att flytta lite. Någon som har provat på 931 om det är värt besväret?

Att bilen skulle blir mindre konkurrenskraftig är ju under förutsättning att den körs enligt MGCCs Roadsport reglemente och inget annat görs åt bilen... men eftersom detta rör den trasiga motorn så lär det ju samtidigt göras en del annat också på den motorn plus att det troligen inte blir aktuellt i sommar.

Dessutom är det ju inte SÅ mycket jobb att byta tillbaka till ett icke ställbart drev (jag har ju dubbelt av nästan allt nuförtiden...) om jag skulle vilja prova detta i sommar men ändock kunna köra MGCC Roadsport C.

Om modifieringen är intressant för dig Pär så kan säkert ett bra pris på den ordnas genom mig när vi vet om det går att göra... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Hultman
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2005-11-17 23:38:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vallåkra
Contact:

#4 Post by Hultman »

När man tillverkar kamaxlar så e dessa vanligtvis o förhoppningsvis ganska väl utprovade. För mig är e ställbara kamdrev till för att man ska kunna få sin kam i exakt rätt läge i förhållande till veven och i förhållande till varandra. (16v) I specen på kamen har man ett värde (mm) som säger hur mycket ventilerna ska vara påverkade när kolven är i ÖD. Då kan man mäta att kamen står rätt istället för att förlita sig på en märkning som kanske sitter på en sladdring kåpa.

Att man skulle flytta registert känns lite luftigt. Av dom bilar jag varit med o bänkört har alltid rätt kaminställning gett mest hästar. De kan dock höras ganska stor skilnad på avgas o insugs ljud om man vrider ett par grader.

Läs tips:http://www.enem.se/kamaxlar.asp

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Intressant inlägg Hultman. Även om man som du säger kanske inte kan flytta registret så är det alltså intressant för att vara säker på att få ut full effekt ur motorn. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Dea »

På bilar med dubbla kammar ger det mer eftersom man kan justera en och en så att säga, man kan t.ex finjustera överlappet vilket kan göra en del.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Min försthandserfarenhet är noll, men jag trodde det var tämligen väldokumenterat att registret kan flyttas en smula. I fallet med separata kammar för insug resp avgas så är det ju t o m så det används dynamiskt i moderna motorer.

Sen är ju frågan vad som är "rätt" kamaxelinställning, jag är inte övertygad att inställningen enligt boken alltid är "rätt" om motorn är modifierad på ngt sätt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Hultman
NA-Poster
Posts: 20
Joined: 2005-11-17 23:38:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vallåkra
Contact:

#8 Post by Hultman »

Håller med om att man till en viss del kan finjustera för att fabriks kamen inte alltid är optimal när man har på annat sätt förändrat flödet. Men för att kunna säga att det blir bättre eller sämre behöver man effekt mäta. Har kört en hel del på rullande landsväg o 10 hk plus eller minus e väldigt svårt att avgöra om man inte har siffrorna att titta på. De jag vill få fram e att de är inte lätt att meka kammar. Av dom jag har provat att flytta på har vi alltid fått lägre effekt. Har däremot upplevt att motorn kännts varv villigare o fått bättre gas respons, dock fortfarande utan mer mjäs.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Verkar knepigt detta... ska man börja pilla med kammen så låter det som att man bör ha tillgång till en rullande landsväg alternativt ett motorlabb så man ser vad man får för resultat av förändringen alltså?

Får väl hoppas på att bli lite rikare så man har råd att hyra tid på ett sådant ställe... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users