Angående bakluckan

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Angående bakluckan

#1 Post by xanlar »

Hej. min baklucka poppar inte upp när jag låser upp den utan får lyfta den 10cm innan hydralfjädrarna orkar lyfta den ända upp. antar att den ska poppa upp första biten av sig själv eftersom det finns en knapp i bilen. ska det vara nån fjäder någonstans? eller är det listen den ska spänna mot?
behöver jag nya hydralfjädrar?

mvh Andreas
Andreas Larsen

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by bill b »

Ingen av mina bilar har mer än lyft
den en centimeter. Sedan har det
varit precis som för dig, efter 10cm
så går den av sig själv. Frågan är
om det inte till och med ska vara
så?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Har man bra dämpare och ingen torkarmotor kan luckan åka upp rejält.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by xanlar »

tack men inte riktigt det som var frågan.
Vad är det som gör att luckan hoppar upp första cm?
det är problemet, för mig är ju knappen i bilen onödig.
Andreas Larsen

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

xanlar wrote:tack men inte riktigt det som var frågan.
Vad är det som gör att luckan hoppar upp första cm?
det är problemet, för mig är ju knappen i bilen onödig.
Gasfjädrarna, det finns väl inget annat som lyfter luckan?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#6 Post by Mårten »

Det som gör att luckan lyfter den första centimetern är att du med stängd lucka har tryckt ihop den tjocka gummilisten som tätar mellan rutramen och karossen en del. När du trycker på knappen och låsen släpper om "pinnarna" vill gummilisten (om den har lite spänst kvar) expandera och luckan lyfter.

/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by xanlar »

Mårten wrote:Det som gör att luckan lyfter den första centimetern är att du med stängd lucka har tryckt ihop den tjocka gummilisten som tätar mellan rutramen och karossen en del. När du trycker på knappen och låsen släpper om "pinnarna" vill gummilisten (om den har lite spänst kvar) expandera och luckan lyfter.

/M
Tack! Dax att byta list nu=)
Andreas Larsen

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#8 Post by Peedster »

En annan fråga angående bakluckan..

Visst kan man öppna med nyckeln i bak? Det går nämligen inte på min nuvarnde 951. Det går inte ens att vrida något med nyckeln.
Blev väldigt överaskad.

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#9 Post by claves »

Skumt... Kan dock säga att från 89 så är det en lite microswitch som man trycket till när man vrider nycklen som drar runt bagageluck öppnar motorn, men ditt lås borde vara helt mekanisk...

Hoppas det hjälper att du inte behöver leta elfel...

Kanske hjälper, men denna sprängskiss har microswitchen.

Image

/Claves
Last edited by claves on 2006-02-14 09:34:11, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#10 Post by Mårten »

Min -88 är helt mekanisk när det gäller nyckeln, det går bra att bara vrida om.

När jag köpte min 951 i aug -05 så var det just problem med rost runt det vänstra bakluckelåset pga läckage. Jag har inte bytt listen runt hela ramen men båda gummiinsatserna som låspinnarna sitter i + båda låspinnarna + justerat in själva låskistorna i bakstammen. Ganska billiga delar på PC i Borås.

Det går att justera längden på låspinnarna så att de spänner ner luckan lite hårdare (om de inte rostat fast & går av som mina...). Detta KANSKE räcker för att få tätt?

Se till att låspinnarna är centrerade och går lätt ner i låskistorna, samt att det är rent och nyinfettat.

När ni stänger era backluckor, släng inte igen dem. TRYCK igen dem den sista biten till låsning så slipper glaset lossna ifrån ramen! (Ett tips från Clarks garage).
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

En annan anledning till att bakluckan går upp en bit är att när ni öppnar går ur bilen och stänger dörren så blir det övertryck i coupen!

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by xanlar »

claves wrote:En annan anledning till att bakluckan går upp en bit är att när ni öppnar går ur bilen och stänger dörren så blir det övertryck i coupen!

/Claves
HAHA, den var bra;)

så 944:an funkar bra som ubåt då:P?
Andreas Larsen

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#13 Post by Jon80 »

xanlar wrote:HAHA, den var bra;)

så 944:an funkar bra som ubåt då:P?
När du stänger förardörren, så blir det ett övertryck i kupén, precis som Claves säger. Och det är inget unikt med just Porsche, alla bilar får ett övertryck i sig vid stängandet av dörrar (förutsatt att alla fönster, och övriga dörrar är stängda). Detta är för övrigt samma fenomen som brukar få takluckor att studsa till vid dörrstängning.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#14 Post by claves »

Ha! kan inte någon förolämpa honom med! :twisted:

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

#15 Post by Zep-924S »

Visst blir det övertryck alltid. Värre än andra bilar skulle jag säga. Har aldrig upplevt tidigare hur det trycker i öronen när jag stänger en bildörr men efter att ha köpt en 924S har jag det. Kupévolymen är ju ganska liten i en sportbil så det kan ju vara en orsak.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users