Glödande helljus, någon som vet hur man gör?
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Glödande helljus, någon som vet hur man gör?
Hej!
Då min 944 N/A -83 inte är dimljus utrustad så blir farbroblåbär lite sur på mig när jag envisas med att åka omkring med endast parkering tänt dagtid (tycker det är lite snyggare med poppisarna nere).
Kan ansluta någon typ av relä som tänder de små extraljusen på glödande efffekt (brevid blinkersen) när parkeringsljusen tänds. Och på så viss så får man ett mer godkänt ljus att framföra bilen under dagsljus.
(allså koppla på samma sätt som många lastbilar gör med sina glödande extraljus)
Då min 944 N/A -83 inte är dimljus utrustad så blir farbroblåbär lite sur på mig när jag envisas med att åka omkring med endast parkering tänt dagtid (tycker det är lite snyggare med poppisarna nere).
Kan ansluta någon typ av relä som tänder de små extraljusen på glödande efffekt (brevid blinkersen) när parkeringsljusen tänds. Och på så viss så får man ett mer godkänt ljus att framföra bilen under dagsljus.
(allså koppla på samma sätt som många lastbilar gör med sina glödande extraljus)
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Jag hade spoiler med dimljus på min, så därmed hade jag de små positionsljusen + dimljus på jämt, och det var inga problem. Blev stoppad 2 ggr, då dem sa att jag fick släcka dimljusen
Sedan körde jag utan dimljusen på med endast de små i säkert en hel sommar utan problem...
Beror väl kanske på hur polisen är där man bor,
Mvh Adde.

Sedan körde jag utan dimljusen på med endast de små i säkert en hel sommar utan problem...
Beror väl kanske på hur polisen är där man bor,
Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
- xanlar
- Turbo-Poster
- Posts: 852
- Joined: 2005-11-20 14:14:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Det är konstigt eftesom det är halvljuslag i sverige. Det är inte längre tillåtet att åka med enbart varselljus som man fick för några år sen. Men dimljusen får användas istället för halvljus. inte samtidigt. så dimljus och varselljus tillsammans är helt lagligt.FekZen wrote:Jag hade spoiler med dimljus på min, så därmed hade jag de små positionsljusen + dimljus på jämt, och det var inga problem. Blev stoppad 2 ggr, då dem sa att jag fick släcka dimljusen![]()
Sedan körde jag utan dimljusen på med endast de små i säkert en hel sommar utan problem...
Beror väl kanske på hur polisen är där man bor,
Mvh Adde.
Andreas Larsen
- Kaj
- S-Poster
- Posts: 160
- Joined: 2004-10-01 22:49:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Japp, det är helt lagligt så länge det inte är mörkt ute..Kaj wrote:Hmm vänta nu...får man ha varselljus och dimljus på sammtidigt?...jag har blivit stoppad och blivit tillsagd att jag ej får ha det ?
Bild för att förtydliga så ingen missförstår:
http://www.944sverige.com/forum/album_p ... ic_id=1463
Alltså dimmljus + parkeringsljus/varselljus
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
hmmm... jag har för mig att det faktiskt måste vara dålig sikt också, dvs dimma eller snörök t.ex för att få använda dimljusen?skillz wrote:Kaj wrote:Japp, det är helt lagligt så länge det inte är mörkt ute..
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
Vad jag har fått höra är det som sagt ok på dagen att ha dim+varsel medan på kvällen är det bara halv som gäller + varsel. Jag hade porschen för ett par år sen, vet inte om det ändrats sedan dess.
Allt beror också på hur bra humör konstapeln är på, är dem tex uppretade pga streetrace så har man inte haft det lika lätt, har blivit tvingad att krypa under fronten och dra ut sladdarna till mina dimljus då dem inte gick att stänga av från cupen.
Mvh Adde.
Allt beror också på hur bra humör konstapeln är på, är dem tex uppretade pga streetrace så har man inte haft det lika lätt, har blivit tvingad att krypa under fronten och dra ut sladdarna till mina dimljus då dem inte gick att stänga av från cupen.
Mvh Adde.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 729
- Joined: 2004-04-05 17:51:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Ur Trafikförordningen ( SFS 1998:1276 ):
Relevanta delar ur 3 kap:
69 §: Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71§
(70 § inte aktuell i detta sammanhang, berör endast när man ska ha helljus )
71 §: "Vid färd på väg med bil............får i stället för halvljus annat ljus användas som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma eller kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt"
Jag har tolkat det så, att dimljus torde vara tillräckligt och OK att "uppmärksamma andra trafikanter på fordonet" dagtid och använder det alltid då, men aldrig tillsammans med halvljus.I avsaknad på dimljus i stötfångaren har jag monterat minidimljus från Biltema ( nr 42-345 ) inne i grillen ( dubbelhäftande tejp räcker ).Dom är så små att jag inte tycker dom stör alls.. Via relä och lämplig koppling tänds dom automatiskt när tändningen slås på.( Kan förstås brytas med strömbrytare på panelen när det är dags att fälla upp ögonlocken ).
Så har jag kört massor med mil dagtid, stött på mängder av poliser och ingen har klagat. Inte ens SBP fast det egentligen ska vara kopplat så, att det inte går att tända dimljus samman med halvljuset.
Med min modell lyser inte bakljuset med automatik och det ska vara tänt vid färd enl 68 §, men det brukar jag " glömma " men har funderat på att någon gång fixa till det också. Utan automatik missar jag ofelbart att slå av belysningen, med känt resultat.
Att konvertera fjärrljusen till varselljus enl Isses modell förutsätter att dom alltjämt går att använda som helljusblink vid nedfällda huvudstrålkastare.
F ö gissar jag, att " varselljus " måste uppfylla någon sorts standard, likt alla andra lyktor ( E-märkning ). Så var det i alla fall förr i tiden då varselljus infördes på maknaden i samband med halvljuslagen.Det var ju vanligt med särsklida lyktor på kofångarna då, eller inbyggda, som Volvo 240...
Parkeringsljuset tillåts förstås lysa jämt.
Still confused, but on a higher level??
/Anders
Relevanta delar ur 3 kap:
69 §: Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71§
(70 § inte aktuell i detta sammanhang, berör endast när man ska ha helljus )
71 §: "Vid färd på väg med bil............får i stället för halvljus annat ljus användas som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma eller kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt"
Jag har tolkat det så, att dimljus torde vara tillräckligt och OK att "uppmärksamma andra trafikanter på fordonet" dagtid och använder det alltid då, men aldrig tillsammans med halvljus.I avsaknad på dimljus i stötfångaren har jag monterat minidimljus från Biltema ( nr 42-345 ) inne i grillen ( dubbelhäftande tejp räcker ).Dom är så små att jag inte tycker dom stör alls.. Via relä och lämplig koppling tänds dom automatiskt när tändningen slås på.( Kan förstås brytas med strömbrytare på panelen när det är dags att fälla upp ögonlocken ).
Så har jag kört massor med mil dagtid, stött på mängder av poliser och ingen har klagat. Inte ens SBP fast det egentligen ska vara kopplat så, att det inte går att tända dimljus samman med halvljuset.
Med min modell lyser inte bakljuset med automatik och det ska vara tänt vid färd enl 68 §, men det brukar jag " glömma " men har funderat på att någon gång fixa till det också. Utan automatik missar jag ofelbart att slå av belysningen, med känt resultat.
Att konvertera fjärrljusen till varselljus enl Isses modell förutsätter att dom alltjämt går att använda som helljusblink vid nedfällda huvudstrålkastare.
F ö gissar jag, att " varselljus " måste uppfylla någon sorts standard, likt alla andra lyktor ( E-märkning ). Så var det i alla fall förr i tiden då varselljus infördes på maknaden i samband med halvljuslagen.Det var ju vanligt med särsklida lyktor på kofångarna då, eller inbyggda, som Volvo 240...
Parkeringsljuset tillåts förstås lysa jämt.
Still confused, but on a higher level??
/Anders
Anders H Falkman
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
Svart 944 -83 ( såld )
Röd S2 -90 ( såld )
C5 ( Citroen bruksbil )
MX-5(såld)
SLK 230K 97 (såld)
BMW Z4 3.0i
Stockholm
PCS10085
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Varselljus är inte detsamma som parkeringsljus.
Som någon nämde, Volvo 240 hadde varselljus. Man kunde på den gamla goda tiden (60-70tal) montera varselljus på bilen när ljuslagen kom. Ofta var dessa varselljus gula. Biltema och andra försåg oss med särskilda satser att montera på bilen.
Dimmljusen på på våra bilar är helt ok att använda som halvljusersättning dagtid.
Tänk på att parkeringsljuset MÅSTE lysa också (i vart fall bak)
Varselljus kan numera skrotas som term då det inte förekommer längre.
Bosse
Som någon nämde, Volvo 240 hadde varselljus. Man kunde på den gamla goda tiden (60-70tal) montera varselljus på bilen när ljuslagen kom. Ofta var dessa varselljus gula. Biltema och andra försåg oss med särskilda satser att montera på bilen.
Dimmljusen på på våra bilar är helt ok att använda som halvljusersättning dagtid.
Tänk på att parkeringsljuset MÅSTE lysa också (i vart fall bak)
Varselljus kan numera skrotas som term då det inte förekommer längre.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Det kanske lutar åt att man får ta och höra efter hur 240 raggarna nere vid grillen går tillväga.
Men borde det inte fungera med ett pralllelt kopplat relä som drar när p-ljusen tänds samt att man får lägga en "effektförburkare" på den matarspänning som skall gå fram till ljusen (för den glödande effektens skull). Extraljusens ursprungsfunktionen bör ju då inte förändras något vid en sådan koppling då den får sin naturliga matarspänning från "rätt" väg. Eller är risken att man får "backströmmar" i elsystemet (typ jordfelsfenomen)?
Men borde det inte fungera med ett pralllelt kopplat relä som drar när p-ljusen tänds samt att man får lägga en "effektförburkare" på den matarspänning som skall gå fram till ljusen (för den glödande effektens skull). Extraljusens ursprungsfunktionen bör ju då inte förändras något vid en sådan koppling då den får sin naturliga matarspänning från "rätt" väg. Eller är risken att man får "backströmmar" i elsystemet (typ jordfelsfenomen)?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]