Alternativ till min 944 t?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by Pär Hylander »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Läste i 911 & Porscheworld om en kille som kör lite rejs med en tömd 928 GTS..
och den är lättad till 1353kg.. En Carrera 997 väger ca 1395kg..
.
Kika på denna noga räknade viktbudget.... 250 kg lättare än så.

http://www.utzon.se/delar/928S.htm
Pär Hylander

zeke
S-Poster

#17 Post by zeke »

nu vart det två inlägg
Last edited by zeke on 2006-02-09 08:40:40, edited 1 time in total.
//zeke

928s

zeke
S-Poster

#18 Post by zeke »

Jo det är sant, priset är om man lämnar in bilen (ca pris).
Får man tag på billiga delar och mekar själv så blir ju priset annat, så är det ju med alla bilar.
Men det kanske finns dom som inte har dom kontakterna eller mekar själv och då kostar det....
//zeke

928s

larsöstman
S-Poster

#19 Post by larsöstman »

Ja, det tåls att fundera på. Det är en cool bil med en massa motor & inte sjukt tung om man lättar den lite. Tack för tankar & ideer

Jon80
Sponsor

#20 Post by Jon80 »

Hur är 928:an att svänga med?
Har fått för mig att det är just en motorvägskung..
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

#21 Post by Björn Nilsson »

Jon80 wrote:Hur är 928:an att svänga med?
Har fått för mig att det är just en motorvägskung..
Man kan få i stort sett vilken bil som helst att bli snabb på banan det handlar bara om hur mycket jobb det är komma dit. Kolla i ERF tex, där finns gamla Volvo 240:s som inte hade skämt bort sig i race med PCSR :D Nu är det lite fel att jämföra så men jag vill bara säga att det går att få en 928 att gå som ett skott runt Knutan. Bara att lägga tid å pengar på rätt saker.

Vill man så går det! Men vill man nu bara vara snabb runt banan så kanske man ska lägga mindre tid på att uppfinna hjulet igen när det finns enklare och mer kostnadeffektiva lösningar framför näsan :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

zeke
S-Poster

#22 Post by zeke »

Vet inte vart ifrån som namnen motorvägskung, raksträcke räser, glidarbil kommer ifrån.
Visst en raksträcka mellan en 44 o 28 så har ju 28an en stor fördel, men även på krokiga vägar så går det att köra rejält med den.
Min shark är 1840 bred, 4450 lång o väger 1690 med en 4,7liters V8 på 310hk och fullutrustad, och jag lovar att när man stampar på så märker man inte av vikten.
Det finns så mycket grejor i 28an som man kan plocka bort och få ner vikten och sätter man på vassare dämpare mm så blir det en rejäl räser.
Skulle defenetivt ställa upp ett race mot en 44 eller 68 på bana utan att skämmas, visst den är stor och bred men gud vad den är snabb o smidig, man måste nog köra en shark för att kunna förstå vilka egenskaper den har förutom att bara köra rakt..
Att jämföra 24,44,68 med en 28 går inte för det är helt olika bilar, men alla fyra modellerna går att köra bana med, det handlar om vad det är man vill, man kan få en vässad 24turbo att spöa en 28 och en 28 spöa en vässad 44turbo osv, beroende hur mycket pengar man vill lägga ner och vad man har för syfte med bilen osv osv osv....

Men en sak är säkert, dom som har tittat under huven på en 28 så har dom nästan stängt den igen, för att meka men 28 är inte roligt.
Allt sitter så trångt o kompakt, så smala händer o armar krävs..
//zeke

928s

Jon80
Sponsor

#23 Post by Jon80 »

zeke wrote:Men en sak är säkert, dom som har tittat under huven på en 28 så har dom nästan stängt den igen, för att meka men 28 är inte roligt.
Allt sitter så trångt o kompakt, så smala händer o armar krävs..
:oops: Och jag som tycker min 951 är jävligt trång under huven :oops:

Vill inte låta negativ, eller något sådant, 928 är säkert en kanon fin bil.. själv har jag aldrig suttit i någon.. Även om den har kraft nog att riva iväg med alla kilon rakt fram, så är kilona bara till nackdel den dagen man stampar på bromsen, och börjar svänga.

Det är väldigt lätt att 'tro' att man åker fort i svängarna, bara för att man börjar närma sig bilens kapacitet. Har själv burkat med i kurvorna på tyska småvägar i en Opel Corsa(!) med både ett och annat brehas, på den tiden man sommarjobbade där nere.. Själv tyckte man ju att det gick undan som tusan.. men däckena gnälde friskt av den överdrivna possitiva camber som uppstod i kurva, och min tyska kompis i sin BMW 323 hade inga direkta svårigheter att haka på i kurvorna...

Vad jag vill ha sagt med detta är egentligen... att normalt kör man med kanske 30% av bilens egentliga kapacitet. När man väl pressar på och börjar hasa genom kurvor upplevs det som att det går som in i helvete, även om bilen kanske inte är så värst på att svänga egentligen.

Efter att ha åkt bana med min förra bil, en BMW Z3.. så tyckte jag bruks Mercan var en prååååm. Måste vänsterbromsa i kurvorna för att få fäste med framhjulen, och driva på med gasen... Kasar mest... och fort går det inte... Alltid roligt att få lite perspektiv på saker och ting, för själv tyckte jag mercedesn gick fint förut :roll:

Har fått för mig att 928:an är framtung
Jon Eriksson
---------------------

larsöstman
S-Poster

#24 Post by larsöstman »

Känns som vi jämför olika saker, tror bara att det kan bli en potent banbil om man lättar en 928 S, kolla på Utzon´s sida å lägg på 100kg för att slippa gjuta plast delar. Väghållning kostar ugnefär lika mycket till 44/928 tror jag. Men 928:an har en cool tysk V8, tror att det kan bli grymt kul att åka bana med. Visst 924 turbo är lättare, kanske billigare, 944 T också.
Dom går ju att åka fort med 928:orna, se bara på Rehan och hans GTS, man blir ju glad!

Hur som helst, snart är det vår å då får man chansen att ha hur kul som helst, igen! Mot garaget för att bygga bromskylning.

zeke
S-Poster

#25 Post by zeke »

Ska bara avsluta med att jag har haft både 924 944, så jag har lite att jämföra med.
Håller med Larsöstman, känns som olika saker.
Man MÅSTE köra en 28 för att kunna uttrycka sig om bilen. :wink:
Bara för att det inte ska bli något tjafs på denna tråd så avslutar jag detta med, att 928ans vikfördelning är 50/50 som det är på den nyare porschen..

Längtar till våren jag med :D
//zeke

928s

Jon80
Sponsor

#26 Post by Jon80 »

Har aldrig sagt att bilen är dålig på något vis, för att göra några sådana påståenden behövs bilen köras.. bara konstateranden om vikten..
Bilen borde dock vara rolig att åka med.. bättre viktförhållanden på 928 än på 944 tillochmed.. har för mig jag har läst 944 hade 54/47 förhållande?
Jon Eriksson
---------------------

Pär Hylander
Raceputte

#27 Post by Pär Hylander »

zeke wrote: Bara för att det inte ska bli något tjafs på denna tråd så avslutar jag detta med, att 928ans vikfördelning är 50/50 som det är på den nyare porschen..
Jaha? Och vad betyder det då menar du?
Pär Hylander

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

#28 Post by FSN »

zeke wrote:Ska bara avsluta med att jag har haft både 924 944, så jag har lite att jämföra med.
Håller med Larsöstman, känns som olika saker.
Man MÅSTE köra en 28 för att kunna uttrycka sig om bilen. :wink:
Bara för att det inte ska bli något tjafs på denna tråd så avslutar jag detta med, att 928ans vikfördelning är 50/50 som det är på den nyare porschen..

Längtar till våren jag med :D
Tynger du upp i rätt ända så blir det 50/50 viktfördelning på alla bilar förr eller senare. 928 är inte "byggd" med 50/50 fördelning, den är balanserad med tex materialval för att få 50/50 balans vilket borde få konsekvenser om man vill lätta bilen.

Jag vill inte alls vara kritisk mot bilens bankapacitet på något sätt. Jag är helt övertygad om att den är överlägsen en 9X4 på många punkter, tex hjulupphängningen och inte riktigt lika bra på tex viktfördelning.

Jag var nere och tittade på Utzons bygge idag och jag är helt övertygad om att han blir löjligt snabb i sin 928:a
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

zeke
S-Poster

#29 Post by zeke »

jag menar inte med att favoritisera 928an, gillar alla 9xx modeller.
Mitt nya köp så stog det mellan 928 o 968.
Jag försökte förklar för Larsöstman 928ans upplevelse som bil, eftersom han funderade på att byta till en och köra bana, och det går alldeles utmärkt.
Men sen att tråden bar iväg är inget ovanligt när det gäller diskutioner om bilar.
//zeke

928s

Peder
S2-Poster

#30 Post by Peder »

Hej på Er !
Jag kör både 944 turbo -87 samt 928 S4 -89 och båda är helt underbara på sitt sätt. 928:an har automatlåda vilket både har sina för/nackdelar men vilket vrid. Känns lite tung ibland men vilken motor. 944:an tänke jag köra lite mer på bana med då jag tycker den är lättare att köra. Är självklart att smakfråga men en av varje är inte fel.
Tror dessvärre att jag måste göra mej av med en till våren, hoppas inte men vi får se.
Peder S4 & 44
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply