hjälp vid 924 köp och effekt fråga

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
TQAcke
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-12-01 07:44:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

hjälp vid 924 köp och effekt fråga

#1 Post by TQAcke »

E bra sugen på en porsche och hitta en med turbo.
Nu e frågan, är det nått speciellt man ska hålla koll på eller?
Och hur mycket pallar drivlinan i effekt.
400hk?
Såg transaxelnstången och den var en riktigt klenis, :twisted:
Pallar den några nämnvärda effekter??

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Du skrev:
E bra sugen på en porsche och hitta en med turbo.
Nu e frågan, är det nått speciellt man ska hålla koll på eller?
Och hur mycket pallar drivlinan i effekt.
400hk?
Såg transaxelnstången och den var en riktigt klenis,
Pallar den några nämnvärda effekter??
Är ganska säker på att en 944 Turbo:s transaxel (951 om man är kunnig)
klarar dom effekterna.. Dock så blir dom sista 100 hästarna ganska dyra.

Enkelt att chippa sig upp till ca 300hk. Men sen krävs lite mer..

Är mindre säker på att en 931:a eller du pallar 400 hästar.
:wink:

Obs! se inte detta som ett påhopp från min sida..
Jag är bara brutalt ärlig.. :lol:

Själv har jag svårt att använda alla mina 211 hk tex i slalom då man ska
försöka behärska o styra effekten och inte gasa på fel ställen.

Då har jag kört ett antal effektstinna bilar under min levnad..
Har kört bil i 18 år och min första bil var en Camaro IROC-Z - 87..
Har även kört några Corvette,
och även fått prova lite annat tjafs som Japanska riskokare tex..

Ska försöka åka lite banträffar i sommar.. Sen när jag lärt mig utnyttja
den effekt som finns att tillgå. Då ska jag byta upp mig.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#3 Post by Maxx »

Det är inte en 944 turbo du är ute efter? 400 hk ur en 924 turbo-motor känns lite häftigt, men vad vet jag ...? :roll:

944 turbo med S2-block på tre liter har väl några plockat ut en del hästar ur. Det är väl en fördel om motorn håller också? :wink:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Maxx skrev:
944 turbo med S2-block på tre liter har väl några plockat ut en del hästar ur. Det är väl en fördel om motorn håller också?


Tjena Maxx..

Har faktiskt tro det eller ej hört tvärtom.. Det är tydligen riktigt svårt att
få 3.0 motorn att klara mycket effekt.. Tydligen nåt med vevaxellagren.

Men det är ju lätt att peta ur mer ur mer så att säga.. :)
3 liter är mer än 2,5...
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Sanden har ju en turbokonverterad snurra på 3 liter.. Borde väl ge sisådär 400+ hk.
Dock så kostar den ca 80,000:- att införskaffa..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

TQAcke
NA-Poster
Posts: 4
Joined: 2005-12-01 07:44:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

hehe

#6 Post by TQAcke »

Nej du ingen fara alls Janne :P :P

Roligt att du också hade jänkare som första bil för det har jag också.
En Iroc z28 -85 och -89 som jag hade i 2 år. Ena bruksbil med org. 350 tpi och lite trim och -89 med väldigt mycket trim och 450 hk.

Nej varför jag fråga angående effekt för att veta vart gränsen går för dessa.
Sen är inte org maskin som det ska byggas på så det kommer inte bli dyrt eftersom min maskin har en utgångseffekt på 250hk och ladda 1 bar ger nästan 500 hk. Maskinen som jag ska andvända har körts med 0.7 i ladd på 98- oktan men spika därefter så den ska köras på etanol och ladda lite till :twisted: :twisted: :twisted:
Kör de flesta av mina bilar på 100% etanol och jag kan bara säga gott om det utom en sak, kallstarter under -15.

Det var därför jag ville veta ifall transaxeln skulle krokna på engång eller?

Mvh
Acke

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Är det just antalet hk som är viktigt för dig eller är det prestandan du vill åt?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#8 Post by Utzon.se »

Jag har läst någonstans (förmodligen på något amerikanskt Porscheforum) att 924T-lådan är en av de starkaste. Den innehåller delar från 911-lådan (några drev och diff). 944T-lådan är väl inte så skottsäker?

Angående transaxelns tjocklek så är jag ganska säker på att 928an har samma tjocklek, den håller!
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

qvarnis
NA-Poster
Posts: 39
Joined: 2005-09-24 23:20:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by qvarnis »

Tänker du kosta på så mycket att du ska upp 400hk ä det väll lika bra och förstäka allt annt med

AndreasNyström
S-Poster
Posts: 167
Joined: 2006-01-08 17:30:23
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Eskilstuna
Contact:

#10 Post by AndreasNyström »

375hk tog ju porsche själva ut ur motorn, men då var det nog inte mycket N/A 924 saker i motorn.
- 924 n/a -79

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Bodens Svarta 944 S2 wrote:Maxx skrev:
944 turbo med S2-block på tre liter har väl några plockat ut en del hästar ur. Det är väl en fördel om motorn håller också?


Tjena Maxx..

Har faktiskt tro det eller ej hört tvärtom.. Det är tydligen riktigt svårt att
få 3.0 motorn att klara mycket effekt.. Tydligen nåt med vevaxellagren.

Men det är ju lätt att peta ur mer ur mer så att säga.. :)
3 liter är mer än 2,5...
Ok. Jag hade fått för mig att de som byggt 944 turbo-motorer med massor av hästar hade gått den vägen. Problemfritt påstod jag inte att det var. :wink: Inte billigt heller ...

Apropå att Porsche själva plockade ut 375 hk ur 924 turbo-motorerna till GTR:en; vad är serviceintervallet på de motorerna? Det är ju rena racemotorer, bilarna var ju inte tänkta att gå på gatan. Vad är det som sätter begränsningen för hur länge en motor håller?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Maxx wrote:Apropå att Porsche själva plockade ut 375 hk ur 924 turbo-motorerna till GTR:en; vad är serviceintervallet på de motorerna? Det är ju rena racemotorer, bilarna var ju inte tänkta att gå på gatan. Vad är det som sätter begränsningen för hur länge en motor håller?
Jag gissar att man plockade ner de motorerna efter varje rejs och bytte ut delar som hade minsta antydning till förslitning. Det är ju ganska normalt förvarande på extrema tävlingsmotorer och tävlingbilar.

Hur länge en motor håller och vilka delar som går sönder först är nog väldigt svårt att säga generellt. Är nog väldigt olika på olika motorer.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »


Angående transaxelns tjocklek!
Jag tror ett vanligt tankefel är folk jämför transaxeln med kardanaxeln på en traditinell bakhjulsdriven bil. Skillnaden i moment är ju mkt stor, våra bilars transaxel utsätts ju för motorns moment iom direktdrift medans en kardanaxel utsätts för mycket högre än motorns moment på låga växlar

Om man tänker sig att man sätter fast en hävarm på en meter i transaxeln (stor rörtång t.ex) och själv sätter sig på änden av den så tror jag inte många tror att transaxeln kommer att vridas av, eller hur? Då ska man ändå betänka att man skapar ett moment på ca 600-1000 Nm beroende på om man är junior eller "fullvuxen" man. Det ska till rätt mycket motor för att komma över det.... (ok, transientlaster tillkommer iofs...)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

patand wrote:
Maxx wrote:Apropå att Porsche själva plockade ut 375 hk ur 924 turbo-motorerna till GTR:en; vad är serviceintervallet på de motorerna? Det är ju rena racemotorer, bilarna var ju inte tänkta att gå på gatan. Vad är det som sätter begränsningen för hur länge en motor håller?
Jag gissar att man plockade ner de motorerna efter varje rejs och bytte ut delar som hade minsta antydning till förslitning. Det är ju ganska normalt förvarande på extrema tävlingsmotorer och tävlingbilar.

Hur länge en motor håller och vilka delar som går sönder först är nog väldigt svårt att säga generellt. Är nog väldigt olika på olika motorer.
Kanske skulle satt citattecken runt "håller" ... vad jag undrade var vilka faktorer som styr hur ofta en motor bör servas/renoveras.

Kollade nyss lite i "Execellence was expected" och någon fick ut hela 440 hk från en GTR-motor i bromsbänk ... fast bara under nio minuter, därefter gick motorn i bitar. :lol:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by bill b »

Nio minuter... hade nästan hunnit till jobbet
med en sån motor då. Fast iofs, med den
motorn hade jag nog kunnat köra på sex
minuter (med tur, medvint och lätt trafik).

Snacka om pengar som går upp i rök! :)
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]