Om man skulle byta synkringar i sin 924-låda slits de väl ändå ned efter 10 000 mil så det känns väl knappast värt.
Bättre då få tag i en annan växellåda eller hur. Har hört något om att vissa lådor är bättre än andra...
Har för mig min snailshell-låda heter 016Z - det är 5vxl med raceplacering på ettan - dogleg heter det väl.
Någon som orkar reda ut för mig vad jag ska ha som passar i -78:an...
Alternativ till dåliga synkringar..?
- Chaan
- S-Poster
- Posts: 133
- Joined: 2004-12-10 20:07:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ska du byta låda till dogleglådan så måste du byta transaxel också då längden på den skiljer mot audilådans transaxel har jag förstått.
Däremot borde du kunna byta till den 5 växlade audilådan (misstänker att du har 4-växlad låda i din 924?) som sitter i senare 924or och tidiga 944or... vet dock inte om ingående axeln har samma diameter på 944ornas lådor som 924ornas.
Vet att Magnus K här på forumet bytte från 4-växlad låda till 5-växlad.
Förresten... har du problem med synkringarna så KAN det räcka med ett byte av olja i lådan. Redlines MTL olja gjorde underverk i min G31 låda då jag bytte till den istället för Castrol Syntrax Universal.
Däremot borde du kunna byta till den 5 växlade audilådan (misstänker att du har 4-växlad låda i din 924?) som sitter i senare 924or och tidiga 944or... vet dock inte om ingående axeln har samma diameter på 944ornas lådor som 924ornas.
Vet att Magnus K här på forumet bytte från 4-växlad låda till 5-växlad.
Förresten... har du problem med synkringarna så KAN det räcka med ett byte av olja i lådan. Redlines MTL olja gjorde underverk i min G31 låda då jag bytte till den istället för Castrol Syntrax Universal.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
Hej Chaan!
Du har en ovanlig modell av växellåda.
5 Växlar på så tidig 924 är inte vanligt.
Den liknar 924T-lådan men skiljer sig på ingående axel (som är tunnare på din bil)
Det är inte supersvårt att byta Synkringar men om det skrapar riktigt mycket så kanske även de tandade ringarna som synkringarna griper mot är nerslitna och då är det genast svårt.
Att byta till en annan låda innebär minst transaxelbyte och byte av växel-stång.
I värsta fall måste du även byta bakvagn beroende på hur din låda sitter fast i bilen.
Du har en ovanlig modell av växellåda.
5 Växlar på så tidig 924 är inte vanligt.
Den liknar 924T-lådan men skiljer sig på ingående axel (som är tunnare på din bil)
Det är inte supersvårt att byta Synkringar men om det skrapar riktigt mycket så kanske även de tandade ringarna som synkringarna griper mot är nerslitna och då är det genast svårt.
Att byta till en annan låda innebär minst transaxelbyte och byte av växel-stång.
I värsta fall måste du även byta bakvagn beroende på hur din låda sitter fast i bilen.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes
Peter
Johannes
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hmmm jag hade visst missuppfattat saken... Chaan hade redan en dogleg låda... då är det som Utzon säger... men jag skulle prova att byta oljan i lådan till MTL innan jag skulle ge mig på något större jobb iaf... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Chaan
- S-Poster
- Posts: 133
- Joined: 2004-12-10 20:07:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tror faktiskt det är sådan jag köpte i höstas...patand wrote:jag skulle prova att byta oljan i lådan till MTL innan jag skulle ge mig på något större jobb iaf...
Blir onödigt dyrt om det visar sig INTE fungera

Jo det ska bli väldigt intressant att se vad det är som rinner ut i bak, bilen har varit så dåligt underhållen i övrigt att jag inte blir jätteförvånad om... jo ingenting skulle egentligen förvåna mig, plus att lådan läcker en del olja också så det skulle väl egentligen behövas en renovering av den / en beg "ny" i hyggligt skick.
Ok. 016Z tror jag att den heter...Utzon.se wrote:Hej Chaan!
Du har en ovanlig modell av växellåda.
5 Växlar på så tidig 924 är inte vanligt.
Den liknar 924T-lådan men skiljer sig på ingående axel (som är tunnare på din bil)
Det är inte supersvårt att byta Synkringar men om det skrapar riktigt mycket så kanske även de tandade ringarna som synkringarna griper mot är nerslitna och då är det genast svårt.
Att byta till en annan låda innebär minst transaxelbyte och byte av växel-stång.
I värsta fall måste du även byta bakvagn beroende på hur din låda sitter fast i bilen.
Transaxeln ska iofs ut ändå på sikt (=lika bra att göra det med detsamma i själva verket) eftersom lagren behöver bytas.
Och synkringarna skrapar inte något, det är bara halvt hopplöst att lägga i ettan/delvis tvåan.
Vad har du för priser på synkringar till den?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users