När jag kollar runt på dämpare till 951:or, så har det slagit mig att de flesta dämpare man hittar, bara är själva dämparen.
På min bil är fästen för bromskylning och fästet för spindeln svetsat direkt på själva dämparen. Kan ju knappast vara meningen att man ska svetsa fast fästena själv .. eller har jag något tokmek?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Menar du framdämparna så är ju själva dämparen en insatsdämpare på tidiga modeller... dvs ytterhöljet med fästen osv byter man inte. Vet inte från när det blev annorlunda...
Jao, menar framdämparna.. 'Tidiga' modeller, borde det vara tidigare än -86.. för på min är det inga insatser, utan fästen mm är svetsat direkt på själva dämparen.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Tack Spirou944t!
För nu blev jag väldigt osäker! Undrar om jag inte har insatser ändå.. måste försöka montera isär och kolla
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
du lär ha insatser, skall själv byta imorgon, kan ta lite bilder samtidigt ifall du vill se hur det ser ut.
Har visserligen inte en turbo, men det kan väl inte skilja så särskilt mycket tekniskt på dämparna.
du lär ha insatser, skall själv byta imorgon, kan ta lite bilder samtidigt ifall du vill se hur det ser ut.
Har visserligen inte en turbo, men det kan väl inte skilja så särskilt mycket tekniskt på dämparna.
Det skulle vara guld värt för min tumme som sitter mitt i näven
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Attans.. verkar inte ha insatser.. Gjorde en dummie koll, och mätte utsida dämpare ovanför fjädertallriken, och sen mätte nedanför.. och det visade samma.. dessutom verkar tallriken fastsvetsad i själva dämparen vad jag kan se.
Någon som vet om detta är orginal på en -86:a, eller kan det vara bytt senare?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Så är det orginal på alla t.o.m. 86. Och tom 86 så är det lite annorlunda fäste mot spindeln gämfört med 87-95. 87-95 fjäderben passar inte 82-86 bilar.
Är ganska så säker på att det i orginal INTE är insatser på 87-95 dämpare.
Alla går att modifiera till insats. Finns länk med beskrivning här på forumet. Hittade inte just nu.
Edit: Så fel jag har. Enligt PET så är det utbytbara dämpare fram till 88.
Övriga bör väll vara renoveringsbara då.
Bosse
Last edited by Bosse on 2006-01-30 15:58:58, edited 1 time in total.
Porrsche! Det där var en hejdundrans bra förklaring!! Någon borde göra denna post Sticky
Vart fick du tag på din renoveringssats, och vad fick du ge för det?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
Jag tog och gjorde en egen låst tråd av Porrsches fina mekbeskrivning! Blir väldigt sugen på att själv plocka bort fjäderbenen fram bara för att göra rent... och när cabben kommer ut igen blir det en barnlek att byta dämparna fram med hjälp av Görans formidabla mektråd!