Bussningar, kränghämmare och nu även bärarmen

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#16 Post by patand »

Jon80 wrote:
patand wrote:4 tons tryck och hålet flexar bara 2mm... snudd på stenhårt med andra ord! :D
:D Det bästa som jag ser det, var att bussningen flexade tillbaka, till skillnad mot vad en motsvarande aluminiumbussning skulle ha gjort.
Helt rätt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#17 Post by headline »

Jon80 wrote:Provtryckte bussningarna lite på lunchen 8) (ibland har man ju bilabstinens ;))

Körde in en i ett hydralisktskruvstycke som pressar ihop käftarna med 4 tons tryck. När jag pressade i bussningens längdsled, verkade den vara helt stum och solid, mer eller mindre. När jag tryckte på den i sidled, så pressades hålet ihop 2mm, och flexade sedan tillbaka till ursprunglig storlek på drygt 10mm.

Otroligt vad tåligt Delrin verkar vara! Var lite skeptisk till att göra bärarmsbussningar med Delrin förut, men nu är det inte mycket att tveka på :)
Hallå där!

Måste för det första säga att det är underbart att du håller på! Har själv funderat på att svarva egna bussningar men har tyvärr varken tillgång till utrustning eller tid...fast om jag hade en svarv så hade jag nog jobbat på det iofs!

För det andra så är jag intresserad av bussningar till bärarmarna och köper om du kan få fram några. Kan ställa upp som testobjekt! :wink: Har bilen nerplockad så då är det ju inte mer än rätt att passa på!

Har inte tittat så noga men sitter inte bussningarna (den mot tvärbalken) inpressad som tusan?

Någon som har erfarenheter frå detta?

Lev väl!

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#18 Post by Jon80 »

headline wrote:Har inte tittat så noga men sitter inte bussningarna (den mot tvärbalken) inpressad som tusan?

/Gustav
Tack Gustav :)

Är sugen på att veta detta också?! Hoppas plocka ner den ena bärarmen på min bil iväll..

Utan att lova _för_ mycket, så gissar jag att 4st krängningshämmar bussningarna ovan kommer att kosta ca 400:-, låter det vettigt? (oavsett om man vill ha Aluminium T6, eller Delrin bussning).. Så då har vi iallfall någon riktning på vart Bärarmsbussningarna tar vägen i pris.. Tänkte göra bärarmsbussningarna enligt följande princip:

Image

Där det blå är Delrin, och det gråa/svarta är stål. Tror detta blir en fin-fin bussning som håller i längden.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#19 Post by spirou944t »

Lite bilder!

Inga problem att få isär prylarna! :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#20 Post by Highway »

Kolla denna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7388&start=924 länk angående bärarmsbussningarna, för man får ta bort lite mer än vad du har gjort Erik
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#21 Post by spirou944t »

Highway wrote:Kolla denna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7388&start=924 länk angående bärarmsbussningarna, för man får ta bort lite mer än vad du har gjort Erik
Hallå!
Jo, jag vet, fundera på vinsten av att kapa bort stålhylsan,
för den flexar inget, och har bättre glidyta är aluminiumstycket.
OCH bättre nötningsmotstånd.... :wink:
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Highway
Addict
Posts: 1953
Joined: 2004-05-14 22:20:38
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994
Location: Oslo
Contact:

#22 Post by Highway »

spirou944t wrote:
Highway wrote:Kolla denna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7388&start=924 länk angående bärarmsbussningarna, för man får ta bort lite mer än vad du har gjort Erik
Hallå!
Jo, jag vet, fundera på vinsten av att kapa bort stålhylsan,
för den flexar inget, och har bättre glidyta är aluminiumstycket.
OCH bättre nötningsmotstånd.... :wink:
Det kan du ha rätt i Erik och det borde väl inte vara några problem att få dit bussningen heller
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#23 Post by Jon80 »

spirou944t wrote:
Highway wrote:Kolla denna http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7388&start=924 länk angående bärarmsbussningarna, för man får ta bort lite mer än vad du har gjort Erik
Hallå!
Jo, jag vet, fundera på vinsten av att kapa bort stålhylsan,
för den flexar inget, och har bättre glidyta är aluminiumstycket.
OCH bättre nötningsmotstånd.... :wink:
Jag är villig att hålla med! Frågan är om man inte göra bussningen så den passar i denna ipressade 'hyllsa' istället. Känns som att man sparar på bärarmen på detta vis. Lite svårt att vara kvar på jubbet nu.. Vill ju hem och börja pilla :D
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#24 Post by Jon80 »

Uppdaterade första posten med bilder och info om främre bussningen på bärarmen.. Nästa steg är att fixa bakre bussningen :)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#25 Post by Dea »

Det här är verkligen ett grymt initiativ :d=:
Ser fram emot att beställa ett rejält kit !

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#26 Post by Jon80 »

Den bakre klossen var väldigt mjuk på min bil, tyckte jag. Kan ta och vrida den i bilens längdsled några milimeter åt vardera hållet med händerna. Detta måste väll vara anledningen till att bilen har vandrat, varit okänslig i ratten och inte gett så mycket feedback?

Borde väll även ge en viss Toe-Out på framhjulen vid hård inbromsning?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Mats N
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2005-11-25 17:21:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#27 Post by Mats N »

Jon80 wrote:Uppdaterade första posten med bilder och info om främre bussningen på bärarmen.. Nästa steg är att fixa bakre bussningen :)
Ser bra ut Jon! Du får fixa nåt bra pris på komplett kit sen :D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users