Hur/var byter jag vxl-låds olja

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

Hur/var byter jag vxl-låds olja

#1 Post by JDr »

Nu är jag på gång med mina frågor igen... :roll:

Tänkte passa på att byta oljan i växellådan nu när det ändå är snö ute och bilen står still i garaget.
Var sitter påfyllningen och urtappningen på 924 -79??
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Hur/var byter jag vxl-låds olja

#2 Post by patand »

JDr wrote:Nu är jag på gång med mina frågor igen... :roll:

Tänkte passa på att byta oljan i växellådan nu när det ändå är snö ute och bilen står still i garaget.
Var sitter påfyllningen och urtappningen på 924 -79??
Beror ju egentligen på vilken låda du har... men antar att det inte är så olika.

Med andra ord borde påfyllningen sitta på högersidan av lådan (sett bakifrån) ungefär halvvägsupp. Pluggen kräver en stor insex för att få bort.

Urtappningen är placerad mitt under lådan på lägsta punkten och kräver samma stora insex för att lossa.

Se nu bara till att du kan lossa påfyllningen innan du ger dit till att tömma lådan på oljan. Inte så kul att inte få loss påfyllningen och sen stå med tom låda omöjlig att fylla upp med olja... :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur/var byter jag vxl-låds olja

#3 Post by Magnus K »

patand wrote:Med andra ord borde påfyllningen sitta på högersidan av lådan (sett bakifrån) ungefär halvvägsupp. Pluggen kräver en stor insex för att få bort.

Urtappningen är placerad mitt under lådan på lägsta punkten och kräver samma stora insex för att lossa.
Eller så sitter den på vänstersidan = förarsidan om man tittar bakifrån... ;) Iaf om du har den 4-växlade lådan på din -79...

Kika här, straxt bakom drivaxeln sitter påfyllnadspluggen (som jag har bytt mot en ny plast-Audi-plugg med obegripligt verktyg till dvs XZN med plupp i mitten) och rakt nedanför sitter utrappningspluggen:
Image

Mvh
Mangan

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

hehe... tur att vi har gamla 924 ägare som kan fylla på med information... längtar du tillbaka Mangan? ;) :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Magnus K »

[OT-läge]
PatAnd: Tja, ibland... En rostfri 924T eller 924S vore skoj, inte otänkbart att jag trillar dit på en 944 heller. Alfan är rätt kexig i plåten, ung som Ferdinand var när jag började... :( Men å andra sidan så är 944orna för dyra för mig ännu, runt 15 kkr är min gräns! ;)
[/OT-läge]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Magnus K wrote:[OT-läge]
PatAnd: Tja, ibland... En rostfri 924T eller 924S vore skoj, inte otänkbart att jag trillar dit på en 944 heller. Alfan är rätt kexig i plåten, ung som Ferdinand var när jag började... :( Men å andra sidan så är 944orna för dyra för mig ännu, runt 15 kkr är min gräns! ;)
[/OT-läge]
[OT] Trist att du alltid ska köpa kexbilar Magnus... satsa på en rostfri bil nästa gång. För 15.000 kan du ju nästan garanterat få en fin 924 (kanske inte S iof) utan rost. :-)

[/OT]
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#7 Post by JDr »

Tack för bilden. Min är inte så ren och fin så jag var inte säker på vad som finns under all skit.
Vilken storlek är det på insexnyckeln och var kan jag köpa sådan billigt. Biltema kanske?
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Kommer tyvärr inte ihåg vilken nyckel det var när jag bytta olja.. kommer bara ihåg att jag fick köpa en ny nyckel.. Gör så att du mäter tvärsöver insexskruven, och de minsta måttet du mäter dig till, det är nummret på nyckeln.. (alltså måttet mellan två 'platåer' för nyckeln, inte in i något hörn)

Jädrans vad svårt detta var att förklara då.. hur man ska mäta ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Magnus K »

Insex-måttet är 17mm, IIRC... Biltema funkade för mig, tillsammans med en lång förlängare då den satt som f-n. Passa dig så du inte drar insex-pluggen runt, ha lite känsla när du lossar den!

Till den konstiga nya pluggen är det en XZN-variant med plugg i mitten (typ som insex's tamperproof) men det löste sig när Mekonomen fick reda på att det är samma verktyg som till Audis oljepluggar till växellådan. Kostade dock runt 250pix...

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]