
Solida bussningar, otroligt dyrt?! Det ändrar vi på!
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Å F-n, jag trodde det var ett specifikt material, som 2242, eller 4212. Men å andra sidan är jag jättedålig på materialPär Hylander wrote:Att fråga hur Polyuratan är, är som att fråga hur långt ett snöre är!Det finns i hårdheter från snor till mkt hårt för att vara en polymer

Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vingen på en 944 är väl gjord av polyuretan? Som ett exempel på hur mjuk/hård polyuretan kan vara.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 235
- Joined: 2005-01-24 07:59:00
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Linköping
- Contact:
Hej!spirou944t wrote: Jo, jag börjar förstå det, vad tror du om 95 shore A?
Här finns lite vägledning:
http://www.superflex.co.uk/SuperFlex_Gu ... ection.pdf
Verkar som att 95 shore A skulle funka fint om man vill ha det väldigt hårt, d.v.s. för bana.
Finns även lite info om bearbetning:
http://www.superflex.co.uk/superflex_un ... iques.html
Kanske kan vara till lite hjälp iaf!
M.v.h. Uffe
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 507
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
hårt
spirou944t wrote:Jag blir inte riktigt klok, är det mer plast än gummi??Jon80 wrote:931Melander: PUR är, vad jag lärt mig när jag bearbetat det, en viss typ av plast.
Eller?
Hur är det att bearbeta i?
Polyuretan är hårdare än gummi. Gummi kan ha olika hårdheter tex. 70 shore, tror att Polyuretanet har ca. 90 shore
Ska kolla upp detta imorgon (fredag)
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Nu blir det 'snillena spekulerar' time 
Har som sagt fått ner krägningshämmaren fram, och den sitter ju med två gummibussningar vid bärarmen på var sida. Nu har jag inte kollat supernoga på bärarmarna, men jag gissar att 'läget' och hålet där bussningarna passar ner i, är gjutet(?!). Måste nya aluminiumbussningar passa ganska bra ner i dessa lägen? Blir ju en viss brytning i det hela, speciellt när bilen är upphissad, men responsen på krägningshämmaren måste ju bli otroligt mycket bättre än med mina 20åriga gummipuckar som ligger där idag
.
Vad säger ni övriga om passningen i bärarms-lägena?

Har som sagt fått ner krägningshämmaren fram, och den sitter ju med två gummibussningar vid bärarmen på var sida. Nu har jag inte kollat supernoga på bärarmarna, men jag gissar att 'läget' och hålet där bussningarna passar ner i, är gjutet(?!). Måste nya aluminiumbussningar passa ganska bra ner i dessa lägen? Blir ju en viss brytning i det hela, speciellt när bilen är upphissad, men responsen på krägningshämmaren måste ju bli otroligt mycket bättre än med mina 20åriga gummipuckar som ligger där idag

Vad säger ni övriga om passningen i bärarms-lägena?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du vill hindra verktikal rörelse men antagligen tillåta att det den kan vinkla sig lite åt olika håll. Inte säker att ngt så stumt passar bra just där. (pratar om den mojängen som sitter mellan bärarm och krängare (droplink) samt det gummit som är i hålet i bärarmen)
Bussningarna mellan krängare och karross blir bra att få styva där.
Även mellan krängarnas spetsar och kompentetn (droplink) som sen sitter i bärarmen kan du nog ha rätt styv
Bussningarna mellan krängare och karross blir bra att få styva där.
Även mellan krängarnas spetsar och kompentetn (droplink) som sen sitter i bärarmen kan du nog ha rätt styv
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Å F-n.. men det är med styvare hämmare, inte bussningar väll?sweanders wrote:Är det någon som haft problem på 944 med avslitna kränghämmarfästen? På 928 är det inte helt ovanligt att originalinfätningarna ger upp om man kör med styvare kränghämmare.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Här är min renoverade kränghämmare, fram + lite annat som jag tog när ändå blästern var igång 


Om man nu kollar på den nedre bilden, så är det bussningen runt den gängade 'pinnen' som går upp till bärarmen som jag tänkte köra fram i Aluminium, vilket tidigare har gjorts för _dyra_ pengar
.
Frågan är om man skulle försöka köra fram någon infästning som är ganska stum (plast) i två delar, för att ersätta den bussning som sitter mot kaross (till vänster på nedre bilden).
Jädrans kul att börja skruva i bilen, och renovera upp de gamla grejorna.. Själv har jag alltid trott jag varit född med tummen mitt i näven.. visserligen har jag inte skruvat tillbaka delarna än



Om man nu kollar på den nedre bilden, så är det bussningen runt den gängade 'pinnen' som går upp till bärarmen som jag tänkte köra fram i Aluminium, vilket tidigare har gjorts för _dyra_ pengar

Frågan är om man skulle försöka köra fram någon infästning som är ganska stum (plast) i två delar, för att ersätta den bussning som sitter mot kaross (till vänster på nedre bilden).
Jädrans kul att börja skruva i bilen, och renovera upp de gamla grejorna.. Själv har jag alltid trott jag varit född med tummen mitt i näven.. visserligen har jag inte skruvat tillbaka delarna än

Last edited by Jon80 on 2006-01-20 17:37:48, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det bästa är att skaffa brace för detta. KLA gör såna för att triangulera fästet. Det är dock rätt enkelt att få tillverkadt själv.sweanders wrote:Är det någon som haft problem på 944 med avslitna kränghämmarfästen? På 928 är det inte helt ovanligt att originalinfätningarna ger upp om man kör med styvare kränghämmare.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Förresten, jag hade ju lovat att ta mått!
Ska försöka hinna göra det i helgen.
Jag har Weltmeisters bussningar i polygrafit. De är dock helt solida, trodde faktiskt själv att de skulle vara mer gummi-lika, men det är totalt stenhårda ungefär som bakelit i låg vikt.
Personligen skulle jag föredra Delrin.
Ska försöka hinna göra det i helgen.
Jag har Weltmeisters bussningar i polygrafit. De är dock helt solida, trodde faktiskt själv att de skulle vara mer gummi-lika, men det är totalt stenhårda ungefär som bakelit i låg vikt.
Personligen skulle jag föredra Delrin.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Dom brukar vara genomskurna så att man kan kränga dom över krängaren (ordvitsigt värre, jag har nog inte bättre humor än såJon80 wrote:Frågan är om man skulle försöka köra fram någon infästning som är ganska stum (plast) i två delar, för att ersätta den bussning som sitter mot kaross (till vänster på nedre bilden).

Du har alltså inte grejat ngt med "bussningarna" i bärmenen där man skruvar fast det som på utrikiska kallas droplink och som man på svenska kan kalla kränghämmarstag eller pinne som du skrev.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users