Mindre batteri ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Mindre batteri ?

#1 Post by Dea »

Batteriet (ett porsche original) i min 944 Turbo tog livet av sig häromdan (lämnar 2.5V och tar inte laddning...). Så nu när jag byter funderar jag på att använda ett mindre batteri för att spara lite vikt.

45 Ah borde räcka och enda skillnade på detta batteriet och original är längden. Det ser inte ut som om det finns nått som håller batteriet i längsled i batterifacket så det borde inte bli problem med ett kortare batteri, nån som har testat ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

När jag köpte min satt det nått litet 45 Ah batteri i. Det funka tills det nog dog av ålderskrämpor. Nu kör jag sedan några år tillbaka på ett billigt biltema.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Det är väl inte så mycket antalet Ah som påverkar om det funkar eller ej, utan att batteriet kortvarigt ska kunna lämna tillräckligt med ström för att starta motorn.

Små batteriet som klarar det bra är ofta rätt dyra.

Medelväg är kanske batteri från småbil typ fiesta.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Om jag inte minns fel så finns det skåror i batteriet som gör att den sidan som sitter i karossen inte kan flytta sig i längs led...

Rätta mig om jag har fel...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

claves wrote:Om jag inte minns fel så finns det skåror i batteriet som gör att den sidan som sitter i karossen inte kan flytta sig i längs led...

Rätta mig om jag har fel...

/Claves
Du har rätt... :)

(har också funderat på mindre batteri...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Bosse »

Batteri till våra bilar håller ett visst mått. Kommer inte ihåg beteckningen nu.
Det finns batterier i samma storlek men med olika amp/timmar på.
När jag köpte nytt till min bil så valde jag 54 amp isf. 65 amp och det var ganska stor skilnad i vikt.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Extra lågt, samma till ngn sorts VW Golf
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Dea »

Jag har hittat lämpligt batteri (Biltemas nya serie......) det var mest rröligheten i längsled jag var bekymmrad över. Men vinns det skåror är det ju inget problem.
Blir nog ett 45 eller 54 Ah i längden 245 mm istället för original 285 mm.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#9 Post by Eddie Varvstopp »

Jag bytte mitt batteri till ett 44Ah som var ca 4kg lättare. Det kostade lika mycket som ett vanligt och trotts att det är kortare sitter det hur bra som hellst. Det fungerar kanon och man kan tydligen starta bilen t.o.m på vintern.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
HA
S-Poster
Posts: 84
Joined: 2005-07-15 08:43:16
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm/Ekerö
Contact:

Någon som provat Odyssey batteri?

#10 Post by HA »

Jag har oxå tänkt köpa nytt batteri och har tittat på Odyssey som har riktiga lättviktare. En del verkar köra med ett som heter Odyssey PC680 och som väger ca. 7kg. Priset är ca. 1300:-, se http://www.clp.se/?page=149

Jag undrar om det fungerar på våra bilar även om man vill köra till vardags? En hel del "racers" verkar köra med det men frågan är om det fungerar till o från dagis och jobbet?

Någon som provat?

Om inte så har de ett större som väger 12 kg. Är då kanske inte värt pengarna då man verkar kunna köra med ett litet standardbatteri på 44-50 Ah. Vad väger ett sådant standardbatteri och vad väger de som sitter i normalt på 72 Ah?

Håkan

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Dea »

Originalet väger ca 20 kg, ett typiskt 60 Ah för tex Volvo mfl (245 mm långt) väger runt 15 kg.

Jag tänker shoppa Biltemas 45 Ah så vikt på det kommer om nån vecka eller två.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Bodens Svarta 944 S2
Addict
Posts: 1662
Joined: 2004-12-18 01:38:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Bodens Svarta 944 S2 »

Jag kör med ett torrbatteri, som aldrig ska behöva servas.. Dock så kommer man ju inte ifrån att behöva ladda upp det före vinteruppehållet. Tror att det batteriet är på 65
ah.. Funkar bra och är inte så värst tungt..

Kolla på Mekonomens hemsida. www.mekonomen.se
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425

Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Dea »

Har du nån märke och/eller beteckning på det ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Dea »

Nu är batteriet införskaffat, ett 45Ah underhållsfritt.
Vägde 12,5 kg, alltså 7,5 kg lättare än original.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

Dea wrote:Nu är batteriet införskaffat, ett 45Ah underhållsfritt.
Vägde 12,5 kg, alltså 7,5 kg lättare än original.

/Dea
Kan du tala om vilken modellbeteckning det har? Antar att om det passar i en 951 så passar det i en 924/931 också?

Spara 7,5 kilo så enkelt är ju inte dumt... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users