Leda fjäderben
- qvisfr
- Turbo-Poster
- Posts: 987
- Joined: 2005-08-21 23:53:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lischöping
- Contact:
Leda
[quote="Dea"]Blir det ungefär samma prisnivper från Jonas som det blev direkt från Leda, nån som vet ?
Detta svar fick jag den 3:e nov av Jonas:
Hej Fredrik,
Eftersom jag importerar Leda har jag även fått din fråga vidarebefordrad via dem. Man kan säga så här, spar man pengar på däck och dämpare kommer man bli besviken. Det stora problemet är att det finns 1000 åsikter om vad som är "bra" och inte eftersom dämparna påverkar så ofantligt många kvaliteter i en bil. Du kan själv lära av mitt exempel, jag kör en gammal 911 SC -78 i race-trim, den har Öhlins GT3RS-dämpare för 62000:-. Motorn är std. 3.2 Carrera och mycket annat är också standard. Naturligvis behöver man inte overkilla som jag gjort, men se till att få riktiga race grejjer (och då menar jag inte själva dämparkropparna, utan intställningarna).
Till din bil finns det Ledadämpare som passar. De går att få i en mängd varianter, se www.leda.com, men för de flesta fall så är det versionen med emulsifierad gas, justerbar i 24 steg som är lämplig. Justerbarheten är kombinerad kompression och retur, men ändringen sker mest på returdämpningen. Beroende på användningsområde kan man välja gummibussningar eller kulleder som ändstycken.
Dessa dämpare går att köpa i flera olika versioner beronede på vad man ska göra med dem, Leda själva har ett par olika settings som väl är rimliga så länge man inte tänkt köra hårt på bana och tävla med dem. Därför har mitt företag utvecklat två nya settings, en för kombinationen gata / slalom / bankörning och en för ren racing. Den "mjukare" versionen har under senaste året testats ut på två olika bilar, en av dem är tidningen Automobils projektbil, en 968 CS. Även tävlingsversionen har testats ut på två bilar där den ena, en 944 Turbo, vann PCS racing klass 2 med Andreas Zolnir och den andra, en 944 S2 Cab, kom tvåa i PCS slalomfinal i R-klassen med Georgios Batselas.
Vill du ha Ledas egna settings är priset 19800:- med gummibussningar och 20400:- med kulleder (som oftast gör bilen bullrigare).
Med mina settings kostar den mjukare versionen 21500:- och den rena raceversionen 27500:-
Den mjukare levereras med gummibussningar och fjädrar som är rimliga, men inte komfortabla, för daglig körning. Raceversionen innehåller även kulleder, styvare fjädrar, hjälpfjädrar och stödplattor, den kan köras, men rekommenderas inte, på allmän väg. Båda versionerna kräver att den bakre torsionsstaven demonteras.
Denna typ av dämpare behöver renoveras vart annat eller vart tredje år beroende på användningsområde. En renovering kostar från 800:- per dämpare vid normalt slitage. De dyrare delarna brukar hålla upp till 15 år beroende på typ av körning och vård.
mvh. Jonas Jarlmark
Detta svar fick jag den 3:e nov av Jonas:
Hej Fredrik,
Eftersom jag importerar Leda har jag även fått din fråga vidarebefordrad via dem. Man kan säga så här, spar man pengar på däck och dämpare kommer man bli besviken. Det stora problemet är att det finns 1000 åsikter om vad som är "bra" och inte eftersom dämparna påverkar så ofantligt många kvaliteter i en bil. Du kan själv lära av mitt exempel, jag kör en gammal 911 SC -78 i race-trim, den har Öhlins GT3RS-dämpare för 62000:-. Motorn är std. 3.2 Carrera och mycket annat är också standard. Naturligvis behöver man inte overkilla som jag gjort, men se till att få riktiga race grejjer (och då menar jag inte själva dämparkropparna, utan intställningarna).
Till din bil finns det Ledadämpare som passar. De går att få i en mängd varianter, se www.leda.com, men för de flesta fall så är det versionen med emulsifierad gas, justerbar i 24 steg som är lämplig. Justerbarheten är kombinerad kompression och retur, men ändringen sker mest på returdämpningen. Beroende på användningsområde kan man välja gummibussningar eller kulleder som ändstycken.
Dessa dämpare går att köpa i flera olika versioner beronede på vad man ska göra med dem, Leda själva har ett par olika settings som väl är rimliga så länge man inte tänkt köra hårt på bana och tävla med dem. Därför har mitt företag utvecklat två nya settings, en för kombinationen gata / slalom / bankörning och en för ren racing. Den "mjukare" versionen har under senaste året testats ut på två olika bilar, en av dem är tidningen Automobils projektbil, en 968 CS. Även tävlingsversionen har testats ut på två bilar där den ena, en 944 Turbo, vann PCS racing klass 2 med Andreas Zolnir och den andra, en 944 S2 Cab, kom tvåa i PCS slalomfinal i R-klassen med Georgios Batselas.
Vill du ha Ledas egna settings är priset 19800:- med gummibussningar och 20400:- med kulleder (som oftast gör bilen bullrigare).
Med mina settings kostar den mjukare versionen 21500:- och den rena raceversionen 27500:-
Den mjukare levereras med gummibussningar och fjädrar som är rimliga, men inte komfortabla, för daglig körning. Raceversionen innehåller även kulleder, styvare fjädrar, hjälpfjädrar och stödplattor, den kan köras, men rekommenderas inte, på allmän väg. Båda versionerna kräver att den bakre torsionsstaven demonteras.
Denna typ av dämpare behöver renoveras vart annat eller vart tredje år beroende på användningsområde. En renovering kostar från 800:- per dämpare vid normalt slitage. De dyrare delarna brukar hålla upp till 15 år beroende på typ av körning och vård.
mvh. Jonas Jarlmark
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Om man köper själv nu så får man räkna med runt 20 000:- för kitet som jag förstått det. Om de fick grejerna för 12-13000 i gruppköpet måste det ha vart med mycket rabatt!
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
Stämmer bra det!djungel-Jim wrote:Om man köper själv nu så får man räkna med runt 20 000:- för kitet som jag förstått det. Om de fick grejerna för 12-13000 i gruppköpet måste det ha vart med mycket rabatt!
Mina grejer som är emulsified gas och 24- vägs inställbara landade inte över 13000kr!
Man kanske borde sälja prylarna, de sitter ju inte på bilen än

Fick en liten chock när jag såg vad dagens priser var, eller Jonas rättare sagt. Det är ju klart att han köper in de för betydligt billigare priser bara det att han nu har monopol på att handla från Leda.
Visst sen ingår ju gummibussningar men för 7000kr till så kan jag nog köpa ganska många gummibussningar!

OM ni vil spara några lappar går det säkert att beställa från USA eller liknande.
Men det billigaste och ett liknande kit fast från typ Bilstein är säkert rätt alt nu förtiden!
/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor
Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Är de verkligen billigare?Peedster wrote:Kolla här http://racersedge-inc.com/ för amerikansk återförsäljare med info!
Mvh Peter
Karl på Racers edge stoppade ju gruppköpet för alla jänkare för att han var Ledas importör i USA och inte fick bli förbigången.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Öhlinare?968EVO wrote:Jaja, då får jag väl stå ut med mina svenska stötdämpare då då![]()
/Björn


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]