Öppet luftfilter till 924 Turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#16 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
magnusb wrote:Oj oj oj! vilken Porr! :shock: Vill ha!

lite snyggare än de motoroljedunkar med iklämd slang och perforeringshål som jag använde på en ga racebil... :oops:
Håller helt med... men känns samtidigt overkill med något så snyggt på en räser... och som dessutom sitter gömt i motorutrymmet... :|
Jag har en 1,5 liters Ramlösa PET-flaska som är placerad framför tändenheten på vänster framskärm 8) :shock:

Värde: 1 krona 50 öre.


Skämtåsidor: Använder orginal oljeavskiljare (svart plastburk) med retur till sumpen. Avluftningen från den går orginal till luftburken men det vill jag inte att räsermotorn ska dra i sig. Till en början så drog jag bara iväg avluftning till en slang som mynnar under bilen men det blev faktiskt en del klägg som kom ur den, så då införde jag ramlösaflaskan och det blir kanske 1 dl på ett par timmars räserkörning i den. Har för övrigt dragit upp avluftningen från turbons oljeretur till den oxo
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#17 Post by Millen »

Hmm, hur fungerar uppsamlingskärlet då? Sitter det ett pseciellt luftfilter för vevhuset opplat på detta?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#18 Post by Millen »

Finns det något negativt med en separat lösning för vevhuset?
Porsche 944 Turbo -87

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Millen wrote:Finns det något negativt med en separat lösning för vevhuset?
Ja det KAN bli problem på SBP (visste jag dock inte om innan Pär skrev det i denna tråden...) :) Annars är det väl bara fördelar? Förutom att kärlet kan behöva tömmas ibland förståss..
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#20 Post by patand »

Millen wrote:Hmm, hur fungerar uppsamlingskärlet då? Sitter det ett pseciellt luftfilter för vevhuset opplat på detta?
Det samlar upp oljan i vevhusgaserna så att den inte går rätt ut i luften och kladdar ner allting... fråga två svarar jag JA på... (se bild på länken till rejsa annonsen).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#21 Post by Utzon.se »

Här finns en bild på min oljeuppsamlare.
http://www.utzon.se/gamla/My931/My931.html
Specialgjord enligt egen skiss.

Jag pratade med Johannes på JPM som har mätt en del på effekten av att ha bra vevhusventilation. I vissa applikationer monterar man t.o.m luftpumpar som suger ut vevhusgaserna för att tjäna effekt.
På min räser hämtar jag vevhusgaserna via tjocka slangar från toppen och två ställen på blocket. All olja som samlas upp rinner tillbaks till sumpen igen vilket kanske inte alltid är positivt.
Vevhusgaserna återförs inte till insuget. Det eventuella oljeinnehållet och värmen på gaserna kan inte vara bra för motorn resonerade jag.

Angående "öppna luftfilter" så är min personliga uppfattning att det filtrerar sämre och inte ger någon effektökning på 924T. Bling-bling helt enkelt...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Utzon.se wrote:Angående "öppna luftfilter" så är min personliga uppfattning att det filtrerar sämre och inte ger någon effektökning på 924T. Bling-bling helt enkelt...
Men det låter ju mysigt... ;) Iof är det ju också ett slags bling... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Millen
Turbo-Poster
Posts: 957
Joined: 2005-09-17 09:43:48
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1987
Location: Trollhättan
Contact:

#23 Post by Millen »

Utzon.se Hur är det med insatssportluftfilter då? Slangen på lftfilterburken en bra lösning för att få in kalluft?
Porsche 944 Turbo -87

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users