Erppa wrote:Vad är den mest kostnadseffektiva metoden att få bra väghållning i en 968 och var skall man köpa prylarna?
Den mest kostnads effektiva lösningen tror jag att du får från Gurra med HR/Bilstein faktiskt... Kanske inte den bästa men mest per krona....
/Pete
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....
Japp!
Med de hårdheterna blir det ungefär samma hjulkonstant fram som bak
Såhär räknar du:
Fram:
70 x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,857 i utväxling fram
"Dea" skrev 0,9 i sitt inlägg
150x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,588 i utväxling Bak
"Dea" skrev 0,56
"Deas" utväxlingssiffror kan mycket väl stämma! (även om matematiken blev fel, du glömde kvadrera utväxlingen)
Det bästa är att mäta själv tycker jag.
Hmm, jag trodde 0,9 resp. 0,56 var dom kvadrerade geometriska utväxlingsvärdena... finns en tråd på Rejsa.nu (heter "Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen") där detta antas och nån hade även mätt sig fram till detta värdet.
I annat fall får jag räkna om lite på min bil......
/Dea
Jag låg under min bil häromdagen och försökte mäta utväxlingen i bakvagnen. Det är inte helt enkelt att få fram exakta mått, fjädringen ska ju befinna sig i normalläge vilket jag inte hade. De mått jag kunde uppskatta var ca 295 mm till dämparen och ca 420 mm till hjulet. Det ger en utväxling på 0,7 och en kvadrerad utväxling på 0,5. Det är som sagt en skaplig felmarginal på dessa siffror men en uppskattning av min mätnogranhet ger att det korrekta värdet för den kvadrerade utväxlingen bör ligga mellan 0,4 och 0,6.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Utzon.se wrote:
Egentligen finns det bara ett svar på din fråga: Köp R-däck!
Ingen modifiering kan sänka varvtider lika kostnadseffektivt
Kan inte mer än att hålla med Peter Utzon.
Utan att ha gjort något speciellt åt chassit hängde bilen kvar något fantastiskt i kurvorna. För att inte tala om hur kort bromssträckan blir.
Jag grämer mig fortfarande för att jag inte skaffade det till förra sportvagnen.
Satsa på riktiga däck i stället för fjompigt stora fälgar.
Jag håller med både Peter och Daniel, riktiga däck (står R i R-däck för "riktiga"? ) gör en massa eller rättare sagt mest för upplevelsen. Den omedelbara VPK (varvtid per krona) är nog oslagbar.
Dock ska man tänka på två saker. Däcken är förbrukningsvara (vilket ju såklart oriktiga däck är oxo). Det andra är att åtminstone en hjulinställning bör komma med riktiga däck (minus 2-3 grader camber åtminstone) , annars så kommer man bara att köra på utsidan av däcksskuldran med sämre grepp, snedslitage och kanske överhettning så att däcket går sönder som resultat.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Kan hålla med om att R-däck är racergudens gåva till oss som gillar att köra bana men om man har dämpare som sjunger på sista versen så slutar den versen relativt tvärt eftersom dämparna inte matchar däcken.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06