olje tryck givare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
anton sandström
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2005-12-05 00:30:41
Contact:

olje tryck givare

#1 Post by anton sandström »

Hej på bilen jag köpte funkade inte olje trycks mätaren eller rättatre sagt så fort jag slår på tängen visar den max oljetryck vart sitter givaren?eller kan det vara kabeln som gått av någon stans?mvh Anton

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Givaren sitter bakom/under oljefiltret.
Troligen fel på givaren.
Bosse

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#3 Post by Pär Hylander »

Eller på toppen trångt mellan torpeden om det är en 924.

Håller med om att det är troligen är givaren. Kan möjligtvis vara avhoppad kabelsko eller kabelbrott.

www.utzon.se
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

anton sandström
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2005-12-05 00:30:41
Contact:

#4 Post by anton sandström »

Hej jag ska kolla i kväll om jag jag tar bort kabeln från givaren borde väll inte mätaren visa fult tryck?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jo.

Det sitter två kablar, för det är en kombinationsgivare. Den ena är "oljetryckskontakten" som tänder varningslampan. Den andra är den analoga givare som ger olika resistans vid olika tryck. Vid oändlig resistans (kabelbrott eller losskopplad) slår mätaren i topp. Vid kortslutning slår den i botten.

Sen förstår jag inte hur du kan göra skillnad på kabelbrott (översta posten) och losskopplad kabelsko (här ovan), det är ju samma sak.

Vad är det för bil?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#6 Post by Andreas »

Min oljetrycks mätare beter sig liknande. Ibland funkar den perfekt, men oftast slår den i topp. Vad tror ni? kabel eller givare?
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

anton sandström
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2005-12-05 00:30:41
Contact:

#7 Post by anton sandström »

Hej bilen är en 944 turbo 89a jag hann inte kolla ikväll för jag har börjat att skruva lös fronten bil bilen och det tog längre tid en jag trodde.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

anton sandström wrote:Hej bilen är en 944 turbo 89a jag hann inte kolla ikväll för jag har börjat att skruva lös fronten bil bilen och det tog längre tid en jag trodde.
Du behöver inte skruva loss fronten. Däremot skivan under motorn. Sen kan det vara fördelaktigt att loss kränghämmarens 4 skruvar mot karrossen så att hämmaren kan böjas undan lite. Den kan oxo vara ide att lossa en gnutta på banjokopplingen på servopumpen så att den slangen kan vikas undan en gnutta. Detta gäller vid byte av givare. Ska du bara kolla kablarna så räcker det att ta bort skivan under motorn. Är man riktigt fingerfärdig så kanske man klarar det med skivan på plats, ev om höger framhjul tas bort.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

anton sandström
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2005-12-05 00:30:41
Contact:

#9 Post by anton sandström »

Hej jag håller på att ta lös fronten för att rikta lite bucklor.

hairy
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2004-05-22 19:55:00
Contact:

#10 Post by hairy »

MIN OLJETRYCKS GIVARE VAR KASS , OCH DÅ VISADE DEN FULLT OLJE TRYCK , DEN LÄKTE OLJA OCKSÅ

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#11 Post by Andreas »

Hej!

Någon som har monterat någon billigare givare än porsche orginal?
Isf hur fungerar det? och vart får man tag på sådana?

Är ju en viktig detalj och Porsche Center tar dryga 800 kr. Är väll ett överkomligt pris men vill se om det finns några alternativ.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

800 spänn är ju hutlöst dyrt när biltemas givare kostar knappa 80kr...

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76640

Mätare inklusive givare 149:-:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=77419

:roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Jag har handlat på AD-center (ungefär som mekonomen) för några år sedan. Runt 500 hundring gick det på har jag för mig. Man kikar i VDO-katalogen och specar mätområde för den analoga delen samt växlingspunkt för tryckkontakten och gänga på givaren.

Det som är speciellt jmf med Biltemas är att det är både analog givare och växlande kontakt i en och samma givare. Man kan utan vidare "bygga" sig den funktionen med en t-koppling ngn dubbelnippel samt en anaoggivare och en tryckkontakt för mycket mindre än 500 kr, men trasslet är att det är svårt att få plats med det. Det kan gå men jag inte säker.

Till 924 sitter det på baksidan av toppen, trångt mot torpeden. M10x1 tror jag, 0-10 bar. På 944 vid styrservopumpen M18x1,5 tror jag, 0-5 bar. Växlingspunkt för kontakten spelar inte så stor roll tycker jag, jag hade nog valt det högsta om det fanns olika att välja på.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#14 Post by Andreas »

Tackar för alla snabba svar.

Det är en 944 -86, men vet inte om jag riktigt fattat rätt.

Är inte så insatt i hur det här fungerar, men jag kan se så mycket som att det bara finns ett stift på biltemas medan det finns 2 på den jag har i Porschen idag. (gissar 1 till lampa och 1 til mätare?)

Om jag däremot köper en VDO mätare, bör den fungera direkt då?
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Japp, rätt om stiften.

Föreslår att du skruvar loss givaren, tvättar av den och tar med den till Mekonomen/ad-center etc så att ni kan kika i katalogen och på givaren samtidigt. Det finns massor med olika VDO-givare... Stor risk att dom kostar nästan samma som hos PC. Tror föresten Utzon har sådana oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]