Ultraljuds tvätta spridare.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

Ultraljuds tvätta spridare.

#1 Post by claves »

Hej,

Undrar ifall någon vet hur man kan göra för att köra spridarna medans de ligger i ett ultraljuds bad?

Vilken ström ska man lasta dem med och hur får man till en hygglig frekvens med öppning och stängning av spridaren.

Någon som har några idér? Har bosch gröna antar det är orginal för årsmodellen.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

TuRboSimPa
S-Poster
Bilmodell: 951

#2 Post by TuRboSimPa »

Går inte elektroniken åt skogen om man lägger ner spridarna i ett bad? Vad jag fått lära mig är att lite bromsvätska i spridarna över natten kan göra susen.

claves
Addict

#3 Post by claves »

Har svårt att tro att ultraljus skulle förstöra spridare då det är allmänt vedertaget att ultraljuds tvätta... men att bromsvätska skulle vara lösning på en spridare som till viss del är gjord av plast låter helt jäkla brutalt då det nog är agresivt som F-n på vissa plastsorter...

Men jag kan ha fel...

Klart en helt ny vinkel på rengörning av spridare.. du är den första som nämt det...

Man kanske ska prova......

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Tord
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#4 Post by Tord »

claves wrote:Har svårt att tro att ultraljus skulle förstöra spridare då det är allmänt vedertaget att ultraljuds tvätta... men att bromsvätska skulle vara lösning på en spridare som till viss del är gjord av plast låter helt jäkla brutalt då det nog är agresivt som F-n på vissa plastsorter...

Men jag kan ha fel...

Klart en helt ny vinkel på rengörning av spridare.. du är den första som nämt det...

Man kanske ska prova......

/Claves
Hmm ... det med bromsvätska är gammal "beprövad" teknik ...fick själv lära mig det när jag jobbade på bilverkstad i början på 80-talet ..
Jag VET att Bosch service kör med ultraljudstvätt på spridare, jag stod bredvid när han körde mina till en gammal Merca jag hade. Han körde ingen ström genom spridarna utan sa att ultraljudstvätten själv letade sig genom lättaste passage.

Tord
Turbo-Poster

#5 Post by Tord »

Claves - stoppa dom en & en i en glasburk (kopplade) och kolla hur sprutbilden ser ut. Blir det en fin dimma utan en massa droppande så behöver du inte göra nåt. OBS! har du haft loss dom så bytt oring innan montering! Smörj med diskmedel för enkel ditsättning.

claves
Addict

#6 Post by claves »

TuRboSimPa: Ber om ursäkt.. du hade mer koll än mig... och dig känner jag inte igen.. du får knyta dig till vår lilla malmö/lund grupp i sommar... så vi kan snacka lite bil...

Tord: Men hur spolade han ut de partiklar som lossnade inne i spridaren och hur fick man ut bromsvätskan och skulle man kunna köra spridaren i ett bromsvätskebad i en ultraljuds tvätt?

/Claves

claves
Addict

#7 Post by claves »

Tord.. drar man ut spridarna eller är de gängade på plats.. vet du priset på nya?

/CLaves

Tord
Turbo-Poster

#8 Post by Tord »

claves wrote:TuRboSimPa: Ber om ursäkt.. du hade mer koll än mig... och dig känner jag inte igen.. du får knyta dig till vår lilla malmö/lund grupp i sommar... så vi kan snacka lite bil...

Tord: Men hur spolade han ut de partiklar som lossnade inne i spridaren och hur fick man ut bromsvätskan och skulle man kunna köra spridaren i ett bromsvätskebad i en ultraljuds tvätt?

/Claves
Stopp & belägg !! ingen bromsvätska i ultraljudstvätten!
Hmm.. kan vi ta det vid en garageträff? Jag skall förbi Kjell&CO och köpa den större modellen nästa vecka så kan vi ju ta en förevisning senare..

Tord
Turbo-Poster

#9 Post by Tord »

claves wrote:Tord.. drar man ut spridarna eller är de gängade på plats.. vet du priset på nya?

/CLaves
Jag gav 2500 för nya men det är snäppet (cirka) större än original

claves
Addict

#10 Post by claves »

Har du rätt i... vi fixar det sen...

Inte så farligt.. men inte billigt...

Kan intyga att den större tvätten var rätt ok.. men dock behöver man lite kemikalier för att den ska gå optimalt...

Införskaffade en sådan för lite skit saker jag behövde fixa där hemma...

/Claves

TuRboSimPa
S-Poster
Bilmodell: 951

#11 Post by TuRboSimPa »

Tjrena, nu e de lite snurrigt men va e det som säger dig att spridarna e täppta? Gött Nytt ÅÅÅÅR!

claves
Addict

#12 Post by claves »

Det är nog inga problem men när man ändå rotar där och har en ultraljudstvätt på lut så börjar man fundera :)

/CLaves

Post Reply