Balansrem och kamrem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
headline
Addict

Balansrem och kamrem

#1 Post by headline »

Hallå alla och god fortsättning!

Håller på att plocka isär min motor 2,5 NA och när jag kom till balansaxelremmen så tycker jag den verkade otroligt slapp. Det syntes inga skador på den och som lite löksill på mackan så verkade det som att den ena om inte båda balansaxlarna kuggat över ett snäpp. Inte konstigt att det har vibrerat sönder diverse prylar.. :roll:

Till frågan. När man ska montera ihop och spänna remmarna hur bär man sig åt utan att använda specialverktyget? Vet inte hur det funkar men det verkar som att det mäter ngt avstånd vid uppspänning.

Att man absolut behöver lämna in motorn för justering hos fackman köper jag inte. Motorn kan omöjligtvis vara så olik alla andra motorer med rem och där spänner man tills man kan vrida remmen 90 grader eller liknande.

Hur går jag tillväga för att justera spänningen och finns det några värden att gå efter? (moment, avstånd osv)

Det gäller både balansaxel- och kamrem.

Mvh Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Pär Hylander
Raceputte
Bilmodell: Saknar en Porsche

#2 Post by Pär Hylander »

Balansremmen känns orimligt slapp, det håller jag med om. Läs dels i verkstadshandboken, där står det utöver vilket värde det ska vara på remspännaren även hur stödhjulen ska stå och stötta eller inte stötta remmen (minns inte på rak arm).

Jag har använt metoden att spänna så lite som jag tror är vettigt, sen startat motorn och konstaterat att remmen viner. Stoppa motorn och släppa lite på spänningen, starta, viner lite mindre och upprepa en gång till.... Sen kan iofs vinandet minska när remmen blir lite varm. Om man kikar på remmen när motorn är igång så skulle jag vilja påstå att den slår ca +-2 mm.

Det är ju inga stora effekter eller moment som behövs för att dra runt balansremmarna, och dom har inte stort tröghetsmomemnt, så remmarna kan nog vara väl slappa innan det kuggar över.

Passa på (om det inte är försent) att kolla om balansaxlarna står rätt innan du river.

Precis som du skriver så bara för att det råkar vara en förbränningsmotor eller en förbränningsmotor som det står Porsche på ventilkåpan så är det ju inte annan fysik som gäller, remtransmissioner är ju vanliga i industrin och där är inte alls samma mytbildning om remspännandets svarta magi som det är i Porschekretsar.
Pär Hylander

Isse
Turbo-Poster
Bilmodell: 944

#3 Post by Isse »

Kolla upp spelet på nedre justeringsrulle till balansrem! Den skall ha ett specifikt spel. 0.5mm frigång på undersidan mellan rulle och rem. På ovansidan skall det vara 0-1mm. Kolla i mitt garage för bild.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Jerre
S-Poster
Bilmodell: 951 -90
Årsmodell: 1990

#4 Post by Jerre »

Jag befinner mig i samma situation som headline, ska precis byta remmar, rullar och packningar på min 951:a. Har inte köpt något verktyg för att kolla remspänningen, tycker problemet verkar något överdrivet, särskilt om man som jag har den automatiska remspännaren.

Jag hade tidigare en Alfa 75 3,0 V6 som jag bytte kamrem på, den hade en automatisk, fjäderbelastad, spännare och på Alfaforumen fann jag inget som skulle indikera att inte precisionen som den gav skulle vara tillräcklig. Det säger väl iofs inget om porsches dito men ändå.

Är det någon som varit med om, eller hört talas om någon som råkat ut för kolv/topplockssallad på grund av misslyckande med remspänningen(oavsett bilmärke)?

Min "magkänsla" säger mig att man måste spänna kamremmen väldigt hårt om man ska lyckas få den att gå av innan man byter den nästa gång, alternativt att den ska vara uppenbart slapp för att kugga över.

Det borde vara många här som bytt remmar själv(Gurra?), all info är välkommen(känns som jag kapar tråden, men jag antar att headline har samma intresse?).
944 Turbo - 90
#Bengts MAF chip#, BOSCH HFM-5 MAF, K27/8, SMT6, PLX R-500 EGT&WBO2, Delphi 788cc spridare, Omsvetsad Intercooler, Tial 38mm WG,Apexi AVC-R EBC,3" rostfritt Agarör tillverkat av Area951, Dahlback Racing BOV.

Terry
S-Poster
Telefon: 0730420301
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1986

Re: Balansrem och kamrem

#5 Post by Terry »

Healine skrev:
Motorn kan omöjligtvis vara så olik alla andra motorer med rem och där spänner man tills man kan vrida remmen 90 grader eller liknande.

Det rådet fick jag av en mekaniker som har mekat endel med 944... Spänn den så att du kan vrida den 90 grader...
Glöm inte att byta spännrullen om den börjar låta! Det gjorde jag och nu har jag en bil med trasig motor!!
Det man inte har i huvudet får man onekligen ha i plånboken!!
Ha det!
Nu kanske...

headline
Addict

#6 Post by headline »

Pär Hylander wrote: Passa på (om det inte är försent) att kolla om balansaxlarna står rätt innan du river.
Balansaxlarna stod inte rätt, i alla fall inte den övre då markeringen var en kugg ifrån när kamdrevet stod rätt. Kunde tyvärr inte kolla på svänghjulet då detta var avplockat men däremot var oljetråget av så där såg man att kolven var i TDC. Den nedre balansaxeln var en halv kugg fel hur den nu kan vara det?

Det blir nog inga större problem när grejerna ska ihop om ett tag.
Isse wrote:Kolla upp spelet på nedre justeringsrulle till balansrem! Den skall ha ett specifikt spel. 0.5mm frigång på undersidan mellan rulle och rem. På ovansidan skall det vara 0-1mm. Kolla i mitt garage för bild.
Tack för bilden! Kommer dom värdena från Haynes eller någon annan stans? (Har den inte tillgänglig just nu...)
Jerre wrote:Jag befinner mig i samma situation som headline...

...känns som jag kapar tråden.
Ingen fara!
:#cheers:
Bara gött om fler kan ta del av informationen som finn att tillgå!
Terry wrote:Det rådet fick jag av en mekaniker som har mekat endel med 944... Spänn den så att du kan vrida den 90 grader...
Glöm inte att byta spännrullen om den börjar låta! Det gjorde jag och nu har jag en bil med trasig motor!!
Det man inte har i huvudet får man onekligen ha i plånboken!!
Ha det!
90 grader kör vi på när det ska spännas kamrem! Har jobbat med det förut med gott resultat! :D

Jag har provat det där med spännrullen.. den började låta (men jag fattade inte vad det var) och efter en stund sprack den! :shock: Som tur var var det på min gamla 924 och där går ventilerna fritt... 8)

Ha det kanon alla och tack för infon!

MVH Gustav
Mvh Gustav

Isse
Turbo-Poster
Bilmodell: 944

#7 Post by Isse »

Jag tankade ner servicemanualen på PDF från en hemsida på nätet. Jag tror att den går att söka på bland artiklarna skrivna i detta forum. Detta nämns inte i haynes då de menar på att det låter de en fackman sköta det jobbet. De mäter bara upp det med borr eller liknande så att de får det på samma plats som tidigare.

Gällande markeringarna, så gjorde jag så att jag kollade dem när remmen var i "spänd" och i sträckt läge, alltså efter att man har baxat runt motorn medsols ett varv och stannat vid markeringen på svänghjulet. Man kan se det genom ett hål på baksidan av motorn vid torpedväggen (brevid de två givarna som mäter inpulserna på svänghjulet). Då kunde det skilja lite typ ett halvt kugg på den nedre markeringen vill jag minnas. För så fort man baxar motorn baklänges så finns det ett "spel" innan något händer. Så jag antog att på detta sätt var det rätta och köpte läget att det var lite fel vi den nedre markeringen då alla de andra stämde. Och än så länge spinner den på bra, 500mil med en och en annan utdragning på växlarna.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

gurra
Sponsor

#8 Post by gurra »

Jag har egentligen inget att tillägga mer än att instämma i hur otroligt mycket det kan vina från balansremmen ifall den är för hårt spänd. Hade bråttom ihop med grejerna vid ett tillfälle i somras för ett par snabba testrepor och spände den lite hårdare än normalt.... folk var övertygade om att vi monterat kompressor :roll: :lol:
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

headline
Addict

#9 Post by headline »

Tack för bra svar från alla!

Kommer troligtvis återkomma om det uppstår några frågetecken när det ska monteras.

God fortsättning!

/Gustav Hedelin
Mvh Gustav

Hultman
NA-Poster

#10 Post by Hultman »

E just nu uppe i att mecka remmar. Blir dock lite osäker över märkningen på till den nedre balansaxlen. De ända jag kan hitta e en liten plastbit som sticker ut ca kl 17 från plastkåpan. Kanske någon har bra förklaring av vad de är ja ska sikta mot.

Hultman
NA-Poster

#11 Post by Hultman »

Hittade svaret!

Saxat från:www.clarks-garage.com/shop-manual/repai ... index3.htm

"Align the lower balance shaft so that the notch on the edge of the sprocket aligns with the raised tab which is molded into the rear timing cover. It is located at approximately the 7 o'clock position."

Zep-924S
Carrera-Poster

#12 Post by Zep-924S »

Bytte remmar, rullar och hela köret i sommras. Det viner lätt från remmarna när bilen är kall men slutar sen. Är det något att bry sig om? Jag skall på efterkontroll i vår när jag tar bilen i bruk så det kanske löser sig då. Men man kan ju alltid fråga :)
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

jockes
Carrera-Poster
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987

#13 Post by jockes »

Väcker liv i en gammal tråd.

Är det någon som bytt/justerat kamremmen utan spännverktyget och till vilket resultat? Vet att det är många på forumet som plockar isär sina motorer titt som tätt, använder ni alla spännverktyget?
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Pär Hylander
Raceputte

#14 Post by Pär Hylander »

Nej, har aldrig sett det annat än på bild...
Pär Hylander

thesaint
Site Admin
Bilmodell: 944 turbo -86

Balansrem och kamrem

#15 Post by thesaint »

Jag har precis gjort detta själv på min bil.

Jag köpte ett verktyg för att kolla spänningen på remmarna från http://www.arnnworx.com/catalog/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;. Jag hade prylarna på ungefär 7 dagar.

Spontant tror jag att man kan spänna kamremmen på känn genom att vrida den med tummen och pekfingret. Balansremmen hade jag inte klarat på känsla, den hade jag garanterat spännt alldeles för hårt.
The chase is better than the catch
Biltråd
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=18275

Post Reply