skillz wrote:Gillar man porsche tillräckligt mkt så ser jag inget problem med utgifterna faktiskt
Jag skulle kunna tänka mig lägga ut så mkt bara man sitter säkert och kan uppelva bilen lite extra.
Det kommer dock, men tid tar ju allt om man är en vanlig människa.
Hehe... jag ser egentligen inget problem med utgifterna annat än att inkomsterna är för små... Eller så har jag för många bilar och annat som kostar...
Självklart får säkerhet kosta en slant, jag menade att man borde kunna få samma säkerhet för mindre pengar (men mer eget jobb då kanske).
skillz wrote:Gillar man porsche tillräckligt mkt så ser jag inget problem med utgifterna faktiskt
Jag skulle kunna tänka mig lägga ut så mkt bara man sitter säkert och kan uppelva bilen lite extra.
Det kommer dock, men tid tar ju allt om man är en vanlig människa.
Hehe... jag ser egentligen inget problem med utgifterna annat än att inkomsterna är för små... Eller så har jag för många bilar och annat som kostar...
Självklart får säkerhet kosta en slant, jag menade att man borde kunna få samma säkerhet för mindre pengar (men mer eget jobb då kanske).
Hehe, beror ju på hur man prioriterar saker och ting..själv äger jag 5 bilar....
Och en riktigt dyr lgh.. (7200kr i kallhyra)... Men det funkar faktiskt om man prioriterar saker och ting rätt som sagt
ah, förstår precis vad du menar. Mer jobb är också kul när man blir klar, för då har man ju gjort det själv och kan uppskatta det sedan.
God jul och god natt!
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
patand wrote:
20tkr har man ju inte råd att lägga på en bur! Det är ju halva min bils värde nästan!
Men skulle också vilja komplettera min båge.. tror jag också har Heigo faktiskt. Men först i med ny motor... sen får vi se.
Ja tror att vi pratar om olika saker här. Om man ska vara med o rejsa för att vara snabb så kommer de att kosta. Däck soppa, resor, mat o anmälningsavgifter springer ganska lätt upp till 20 på en helg o då e ju en bur bara en liten del i en sessong. Min erfarenhet kommer främst från långlopp. Sprint blir kanske något billigare. Vi anser oss som ett lågbudget team o har ändå spenderat 300000 på ett år (dock ej mina pengar) Allt beror ju på vad de e man försöker uppnå. Vill passa på o promota en av våra mekaniker från iår som nu med egen bil satsar på SLC sprint till nästa år. www.tbr-motorsport.se
Kan ju säga att jag drar runt en säsong för samma peng som ni verkar lägga på en timme....
Last edited by Pär Hylander on 2005-12-24 10:09:11, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
Hultman wrote:Ja tror att vi pratar om olika saker här. Om man ska vara med o rejsa för att vara snabb så kommer de att kosta. Däck soppa, resor, mat o anmälningsavgifter springer ganska lätt upp till 20 på en helg o då e ju en bur bara en liten del i en sessong. Min erfarenhet kommer främst från långlopp. Sprint blir kanske något billigare. Vi anser oss som ett lågbudget team o har ändå spenderat 300000 på ett år (dock ej mina pengar) Allt beror ju på vad de e man försöker uppnå. Vill passa på o promota en av våra mekaniker från iår som nu med egen bil satsar på SLC sprint till nästa år. www.tbr-motorsport.se
Jo jag håller med... kör ju själv långlopp (MSLS) så jag vet att det kostar. Dock tycker jag att det måste gå att få en godkänd och säker bur för billigare pengar. Men det hänger väl på att man kan svetsa bra själv eller har en kompis som gör det billigt eller gratis. Själva rören är ju inte så dyra att köpa ens färdigkapade och bockade.
Självklart går de att bygga buren själv om man vill. Det blir givetvis billigare. Tappet blir att man inte kan använda dom finare dimentionerna av rör vilket resulterar i en ganska mycket tyngre bur. O de e desutom vikt som sitter högt upp.
Rejsade jag och några kompisar med hundkojor i Scandinavian Seaways Cup och den helbur vi hade kostade nog inte mer än runt 5000:- i material (sponsring ifrån Dalhems). I och med att vi hade en ordentlig MIG svets och en hel del erfarenhet av svetsning var det inga större problem att få till det. Men det behövs ganska kraftiga svetsdoningar då fästplattor och rör har kraftig dimension.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags
Hultman wrote:Självklart går de att bygga buren själv om man vill. Det blir givetvis billigare. Tappet blir att man inte kan använda dom finare dimentionerna av rör vilket resulterar i en ganska mycket tyngre bur. O de e desutom vikt som sitter högt upp.
Varför ska man inte kunna ha samma dimensioner på rör om man svetsar själv? Att sen rör med mindre dimensioner men samma hållfasthet är dyrare är ju en annan sak.
Hultman wrote:Självklart går de att bygga buren själv om man vill. Det blir givetvis billigare. Tappet blir att man inte kan använda dom finare dimentionerna av rör vilket resulterar i en ganska mycket tyngre bur. O de e desutom vikt som sitter högt upp.
Varför ska man inte kunna ha samma dimensioner på rör om man svetsar själv? Att sen rör med mindre dimensioner men samma hållfasthet är dyrare är ju en annan sak.
Om man tillverkar själv så måste man följa dom dimensioner som GT specar. Om någon som tillverkar "cert-burar" ska göra det så får denna ngn göra som han själv tror blir bra, typ.... antar att det behöver presenteras ngn form av beräkning eller liknanden, men det står leverantöreren för.
Sen är faktiskt burar en av de få saker där det är lönt att använda "fina" stålsorter med högre sträckgräns av vanligt bonnjärn. Anledning är att krockenergin tas upp som plastiskt deformation under själva uppbromsningen, och bättre stål kan ta mer energi. I "alla" andra sammanhang dimensionera man för utböjning (alltså styvhet) och då är det emodulen som är det viktiga och alla stål har i princip samma emodul. Därför har man ingen nytta av dyra stålsorter typ "crom-molly" i t.ex ramar eller bärarmar. Men det är en vanlig missuppfattning.... tidningar typ spoilernytt (bilsport alltså) mfl spär på missförståndet.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
patand wrote:
Varför ska man inte kunna ha samma dimensioner på rör om man svetsar själv? Att sen rör med mindre dimensioner men samma hållfasthet är dyrare är ju en annan sak.
Om man tillverkar själv så måste man följa dom dimensioner som GT specar. Om någon som tillverkar "cert-burar" ska göra det så får denna ngn göra som han själv tror blir bra, typ.... antar att det behöver presenteras ngn form av beräkning eller liknanden, men det står leverantöreren för.
Sen är faktiskt burar en av de få saker där det är lönt att använda "fina" stålsorter med högre sträckgräns av vanligt bonnjärn. Anledning är att krockenergin tas upp som plastiskt deformation under själva uppbromsningen, och bättre stål kan ta mer energi. I "alla" andra sammanhang dimensionera man för utböjning (alltså styvhet) och då är det emodulen som är det viktiga och alla stål har i princip samma emodul. Därför har man ingen nytta av dyra stålsorter typ "crom-molly" i t.ex ramar eller bärarmar. Men det är en vanlig missuppfattning.... tidningar typ spoilernytt (bilsport alltså) mfl spär på missförståndet.
Exakt så är det. En BMW i mitt garage köpte sig en bur av smeden i Rolfstorp som är certad burbyggare. Den var otroligt nätt och tunn med crom-molly rör.
Det är vissa praktiska skillnader mellan en "bonnabur" (dvs hemsnickrad enligt, inte FIA, utan SBF GT) och en certifierad bur. En cert bur kan som sagt skräddarsys för bilen för att tex förbättra vridstyvheten i chassiet, den behöver inte väga lika mycket och man kan integrera den snyggare i bilen för att tex bättre i/urstigning eller andra praktikaliteter (som tex att göra SBP glada). Dessutom behövs inte en certbur uppgraderas om SBF ändrar sina regler (vilket dom gör ibland).
Sen har jag åsikter också ..
Buren är ju grunden i hela bygget, så har man 15tkr "över" så är certbur nog en lika het kandidat som tex lägga 15tkr på att trimma motorn. Jag tippar på att det är dessutom lättare att få igen 15tkr spenderade på en certbur än vad det är att få igen 15tkr på motorn om man nu ska sälja ..
Pär Hylander wrote:Om man tillverkar själv så måste man följa dom dimensioner som GT specar. Om någon som tillverkar "cert-burar" ska göra det så får denna ngn göra som han själv tror blir bra, typ.... antar att det behöver presenteras ngn form av beräkning eller liknanden, men det står leverantöreren för.
Sen är faktiskt burar en av de få saker där det är lönt att använda "fina" stålsorter med högre sträckgräns av vanligt bonnjärn. Anledning är att krockenergin tas upp som plastiskt deformation under själva uppbromsningen, och bättre stål kan ta mer energi. I "alla" andra sammanhang dimensionera man för utböjning (alltså styvhet) och då är det emodulen som är det viktiga och alla stål har i princip samma emodul. Därför har man ingen nytta av dyra stålsorter typ "crom-molly" i t.ex ramar eller bärarmar. Men det är en vanlig missuppfattning.... tidningar typ spoilernytt (bilsport alltså) mfl spär på missförståndet.
Aha... då fattar t.om jag varför en certbur kan vara att föredra! Tack!
Dan Hovang wrote:Det är vissa praktiska skillnader mellan en "bonnabur" (dvs hemsnickrad enligt, inte FIA, utan SBF GT) och en certifierad bur. En cert bur kan som sagt skräddarsys för bilen för att tex förbättra vridstyvheten i chassiet, den behöver inte väga lika mycket och man kan integrera den snyggare i bilen för att tex bättre i/urstigning eller andra praktikaliteter (som tex att göra SBP glada). Dessutom behövs inte en certbur uppgraderas om SBF ändrar sina regler (vilket dom gör ibland).
Sen har jag åsikter också ..
Buren är ju grunden i hela bygget, så har man 15tkr "över" så är certbur nog en lika het kandidat som tex lägga 15tkr på att trimma motorn. Jag tippar på att det är dessutom lättare att få igen 15tkr spenderade på en certbur än vad det är att få igen 15tkr på motorn om man nu ska sälja ..
Men det finns nackdelar med!!!
Om du tex vill komplettera din hemmasnickrade bur med en tvärsträva för bälte på passagerarsidan så är det inga problem men certburen får du inte röra öht. Men jag skulle oxå välja en cetrbur före hemmasvetsat........ synd att det skall vara så gruvligt dyrt bara
Dan Hovang wrote:Om man läser SBF GT så ska buren vara bultad. Men man måste svetsa fast förstärkningsplattor där bultförbanden sitter.
Det finns finfina färdiga bulta-in burar till 944/968 som dessutom är certifierade för runt 10.000 kr från safety devices i england.
Men om du tittar på krysset vid dörrarna så är dessa också bultade och dom jag sett tidigare har alltid varit svetsade om dom kommit frånSvets och smide..
Heigo har en bur som jag tycker verkar vettig för 960€
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06