Vagnsbok

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Highway
Addict
Bilmodell: Porsche 993 C2
Årsmodell: 1994

Vagnsbok

#1 Post by Highway »

Jag funderar på att köra SLC 700 nästa säsong och jag måste fixa vagnsbok och jag undrar om ni vet om jag kan få vagnsbok med min halvbur som ser ut så här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... c&start=21
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06

FSN
Raceputte
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986

Re: Vagnsbok

#2 Post by FSN »

Highway wrote:Jag funderar på att köra SLC 700 nästa säsong och jag måste fixa vagnsbok och jag undrar om ni vet om jag kan få vagnsbok med min halvbur som ser ut så här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1 ... c&start=21
Är buren certifierad så tycker jag att det borde gå. Är den inte certad så blir det nog problem.

MGCCs Klubbmästerskap kör du utan vagnbok. Lite mer skojracing men ett utmärkt alternativ. Billigt är det med.....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]

[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Hultman
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#3 Post by Hultman »

Ska du ha ut en vagnbok från SBF så måste buren antingen följa FIA reglementet. Dvs. En massa stag. Eller så måste du ha en certifierad bur o den e antingen byggd på fabrik eller av någon som har licens att beräkna o bygga burar.

Highway
Addict

#4 Post by Highway »

Japp den skall vara certifierad så då är det nog bara en huvudströmbrytare som skall till.

MGCC har jag lite planer för också dock men jag fattar inte riktigt om min bil hamnar i klass A el B och sen för hamnar jag i A så hamnar jag ju hjälplöst sist för alla som kör kan ju knutan innan och utan.
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Highway
Addict

#5 Post by Highway »

Hultman wrote:Ska du ha ut en vagnbok från SBF så måste buren antingen följa FIA reglementet. Dvs. En massa stag. Eller så måste du ha en certifierad bur o den e antingen byggd på fabrik eller av någon som har licens att beräkna o bygga burar.
Min halvbur kommer från Heigo så den skall vara certifierad
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Pär Hylander
Raceputte

#6 Post by Pär Hylander »

Jag tror du måste väga 1373 kg för att gå in i B. Räknat på omoddad motor (240 hk), abs och vinge

Om man kör bokstavstrogen regeltolkning så ska du väga 1442 kg oavsett om du chipsat eller ej men motorn i övrigt är omoddad.

Den där lilla orginalvingen kostar 10%....
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#7 Post by Pär Hylander »

Highway wrote:
Hultman wrote:Ska du ha ut en vagnbok från SBF så måste buren antingen följa FIA reglementet. Dvs. En massa stag. Eller så måste du ha en certifierad bur o den e antingen byggd på fabrik eller av någon som har licens att beräkna o bygga burar.
Min halvbur kommer från Heigo så den skall vara certifierad
Tror det funkar om du tar ut vagnbok för roadsport. Men försöker få vagnbok för annan klass så går det nog inte
Pär Hylander

Highway
Addict

#8 Post by Highway »

Pär Hylander wrote:Jag tror du måste väga 1373 kg för att gå in i B. Räknat på omoddad motor (240 hk), abs och vinge

Om man kör bokstavstrogen regeltolkning så ska du väga 1442 kg oavsett om du chipsat eller ej men motorn i övrigt är omoddad.

Den där lilla orginalvingen kostar 10%....
Det är ju skit att jag får påslag för min lilla skitvinge som inte ger någon effekt, får väl knåpa ihop en bananvinge eller något åt det hållet så att det ger lite effekt.

Bilen utan mig väger 1280 med 30 liter soppa så 1373 hade varit perfekt tycker jag och
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Hultman
NA-Poster

#9 Post by Hultman »

Sen måste jag säga att jag tycker att halvbur är för lite oavsätt om det går o vränga igenom regelmässigt. Har sätt ett antal smälda bilar i SLC dom senaste åren o de brukar inte ta stop innan de e buren som tar emot.
Tycker SBF har en del konstiga regler. Ex är numera gamla bälten (äldre än 5 år) godkända om man håller sig på nationella tävlingar.

Så jag tycker att du ska uppgradera din halvbur enligt FIA's regler o på så sätt försäkra dig o din egen hälsa. Sen styvar de ju upp bilen ganska avsevärt.

Highway
Addict

#10 Post by Highway »

Hultman wrote:Sen måste jag säga att jag tycker att halvbur är för lite oavsätt om det går o vränga igenom regelmässigt. Har sätt ett antal smälda bilar i SLC dom senaste åren o de brukar inte ta stop innan de e buren som tar emot.
Tycker SBF har en del konstiga regler. Ex är numera gamla bälten (äldre än 5 år) godkända om man håller sig på nationella tävlingar.

Så jag tycker att du ska uppgradera din halvbur enligt FIA's regler o på så sätt försäkra dig o din egen hälsa. Sen styvar de ju upp bilen ganska avsevärt.
Håller med skulle helst vilja ha en fullbur men det ryms tyvärr inte innom budgeten i år om jag inte köper en från Guss eller Svets & smide men jag har ingenstans att vara och kan tyvärr inte svetsa men är det någon runt GBG som har kan att hjälpa mig givetvis mot ersättning så hade jag varit väldigt glad för alla tips
Magnus Svensson
Birel Rotax Max -06

Hultman
NA-Poster

#11 Post by Hultman »

Rally produkter i Karlstad har vi goda erfarenheter av. Dom är certifierade burbyggare o kan därmed speca en bur med andra material o dimentioner än om man bygger FIA bur själv. Vill minnas att våran bur kostade runt 20tkr Drivs av 2 goa gubbar som lägger de där lilla extra för att få de att ligga tight mot karossen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#12 Post by patand »

Hultman wrote:Rally produkter i Karlstad har vi goda erfarenheter av. Dom är certifierade burbyggare o kan därmed speca en bur med andra material o dimentioner än om man bygger FIA bur själv. Vill minnas att våran bur kostade runt 20tkr Drivs av 2 goa gubbar som lägger de där lilla extra för att få de att ligga tight mot karossen.
20tkr har man ju inte råd att lägga på en bur! Det är ju halva min bils värde nästan! :shock:

Men skulle också vilja komplettera min båge.. tror jag också har Heigo faktiskt. Men först i med ny motor... sen får vi se. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hultman
NA-Poster

#13 Post by Hultman »

patand wrote:
Hultman wrote:Rally produkter i Karlstad har vi goda erfarenheter av. Dom är certifierade burbyggare o kan därmed speca en bur med andra material o dimentioner än om man bygger FIA bur själv. Vill minnas att våran bur kostade runt 20tkr Drivs av 2 goa gubbar som lägger de där lilla extra för att få de att ligga tight mot karossen.
20tkr har man ju inte råd att lägga på en bur! Det är ju halva min bils värde nästan! :shock:

Men skulle också vilja komplettera min båge.. tror jag också har Heigo faktiskt. Men först i med ny motor... sen får vi se. :)
Ja tror att vi pratar om olika saker här. Om man ska vara med o rejsa för att vara snabb så kommer de att kosta. Däck soppa, resor, mat o anmälningsavgifter springer ganska lätt upp till 20 på en helg o då e ju en bur bara en liten del i en sessong. Min erfarenhet kommer främst från långlopp. Sprint blir kanske något billigare. Vi anser oss som ett lågbudget team o har ändå spenderat 300000 på ett år (dock ej mina pengar) Allt beror ju på vad de e man försöker uppnå. Vill passa på o promota en av våra mekaniker från iår som nu med egen bil satsar på SLC sprint till nästa år. www.tbr-motorsport.se

skillz
Turbo-Poster

#14 Post by skillz »

patand wrote:

Gillar man porsche tillräckligt mkt så ser jag inget problem med utgifterna faktiskt :)

Jag skulle kunna tänka mig lägga ut så mkt bara man sitter säkert och kan uppelva bilen lite extra.
Det kommer dock, men tid tar ju allt om man är en vanlig människa.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#15 Post by patand »

Hultman wrote:Ja tror att vi pratar om olika saker här. Om man ska vara med o rejsa för att vara snabb så kommer de att kosta. Däck soppa, resor, mat o anmälningsavgifter springer ganska lätt upp till 20 på en helg o då e ju en bur bara en liten del i en sessong. Min erfarenhet kommer främst från långlopp. Sprint blir kanske något billigare. Vi anser oss som ett lågbudget team o har ändå spenderat 300000 på ett år (dock ej mina pengar) Allt beror ju på vad de e man försöker uppnå. Vill passa på o promota en av våra mekaniker från iår som nu med egen bil satsar på SLC sprint till nästa år. www.tbr-motorsport.se
Jo jag håller med... kör ju själv långlopp (MSLS) så jag vet att det kostar. Dock tycker jag att det måste gå att få en godkänd och säker bur för billigare pengar. Men det hänger väl på att man kan svetsa bra själv eller har en kompis som gör det billigt eller gratis. Själva rören är ju inte så dyra att köpa ens färdigkapade och bockade. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply