Ni som byggt fullbur i era 944or kan gärna skriva och förklara hur ni gjort!?
Själv tänkte jag köpa en klar bur så att säga som är skruvbar. Men vad jag förstått så måste man svetsa dit "fästpunkter" där man kan skruva fast buren i.
Aldrig byggt in en bur i en bil så vet därefter inte vad jag har att vänta mig för jobb.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
Jag har ju ingen fullbur än men principen är den samma för dom flesta burar bortsett från dom som man skruvar i bälteshålen..
här finns en hel del att läsa http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_7.pdf men fästplattorna som du svetsar fast i bilen skall ha ett visst mått för att vara godkända och om du sätter i en fullbur se till att den är godkänd för racing för det är bra för andrahandsvärdet på bilen..
Highway wrote:Jag har ju ingen fullbur än men principen är den samma för dom flesta burar bortsett från dom som man skruvar i bälteshålen..
här finns en hel del att läsa http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_7.pdf men fästplattorna som du svetsar fast i bilen skall ha ett visst mått för att vara godkända och om du sätter i en fullbur se till att den är godkänd för racing för det är bra för andrahandsvärdet på bilen..
Guss (tror han finns i Linköpingstrakten) erbjuder ju bra priser både på lösa rör och på färdigmonterad (sbf godkänd?) båge i bilen. Kanske kan vara värt att kolla med honom... antar att någon på forumet har hans nummer.
Guss Motor har sin firma i Gustavsberg strax utanför Stockholm, tel 08-570 300 22.
Till 944 finns flera varianter att välja på.
Dels en godkännd variant som har förbindelse med fjäderbenstornen fram.
Sen finns en "budget" som har sex fästpunkter. Den finns även i en variant där man inte behöver ta hål i instrumentpanelen.
De två sistnämda kostar ca 2'800:- som sats. Då är alla rör färdigkapade och bockade, men man måste sköta svetsningen själv.
Är själv sugen på den sistnämda för min bil
jag skulle vilja ha en bur som har "kors" i taket samt rör som går genom instrumenpanalen. Även kryssliknande i bak bara för att ha en riktigt stabil bur. Säkerheten kan man inte ha för lite av antar jag?
Är 5-6000kr normalt för en hel godkänd bur som är komplett att skruva ihop och sen för att sätta i bilen?
Det är i alla fall den budgeten jag hade tänkt för bur. Men vet inte om det räcker.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
skillz wrote:jag skulle vilja ha en bur som har "kors" i taket samt rör som går genom instrumenpanalen. Även kryssliknande i bak bara för att ha en riktigt stabil bur. Säkerheten kan man inte ha för lite av antar jag?
Är 5-6000kr normalt för en hel godkänd bur som är komplett att skruva ihop och sen för att sätta i bilen?
Det är i alla fall den budgeten jag hade tänkt för bur. Men vet inte om det räcker.
Jag tror inte man får en "färdig-att-skruv-in-bur" för den pengen, ivf inte med såpass mkt rör som du beskrev. Har fått för mig att burar som det skrivs om ovan så att säga är bockade rätt men kräver mkt inpassningsarbete, dvs det är inte alls bolt-on utan mycket vinkelslipning.
Heigo är väl däremot bolt-on, men då kommer det i ett utförande (inte så lätt att lägga till rör hur som helst) och med en lite större prislapp. Man kan kika på deras hemsida www.heigo.de
Edit; kikade och kryssa för lite tillval som islagsskydd, pulverlack, bältesträva etc och landade på den inte så facila summan 1.856,58 €
skillz wrote:jag skulle vilja ha en bur som har "kors" i taket samt rör som går genom instrumenpanalen. Även kryssliknande i bak bara för att ha en riktigt stabil bur. Säkerheten kan man inte ha för lite av antar jag?
Är 5-6000kr normalt för en hel godkänd bur som är komplett att skruva ihop och sen för att sätta i bilen?
Det är i alla fall den budgeten jag hade tänkt för bur. Men vet inte om det räcker.
Jag tror inte man får en "färdig-att-skruv-in-bur" för den pengen, ivf inte med såpass mkt rör som du beskrev. Har fått för mig att burar som det skrivs om ovan så att säga är bockade rätt men kräver mkt inpassningsarbete, dvs det är inte alls bolt-on utan mycket vinkelslipning.
Heigo är väl däremot bolt-on, men då kommer det i ett utförande (inte så lätt att lägga till rör hur som helst) och med en lite större prislapp. Man kan kika på deras hemsida www.heigo.de
Edit; kikade och kryssa för lite tillval som islagsskydd, pulverlack, bältesträva etc och landade på den inte så facila summan 1.856,58 €
skillz wrote:jag skulle vilja ha en bur som har "kors" i taket samt rör som går genom instrumenpanalen. Även kryssliknande i bak bara för att ha en riktigt stabil bur. Säkerheten kan man inte ha för lite av antar jag?
Är 5-6000kr normalt för en hel godkänd bur som är komplett att skruva ihop och sen för att sätta i bilen?
Det är i alla fall den budgeten jag hade tänkt för bur. Men vet inte om det räcker.
För de pengarna om man ska ha Heigo, så får man endast en båge/halvbur. En komplett bur så kan du nog räkna med 10-15k beroende på utförande hemma i Swe.
Pär Hylander wrote:Uhu, 16000-17000 kr.. överkomligt? Det är ju som en halv 944:a!
Jag kopierade priset från deras hemsida, blev det kanske ngt knäppt så att Eurotecknet "€" inte syns på alla datorer?
Hehe, jag har vart vaken hela natten. Så jag skyller på det. Läste helt fel på priset.
Självklart är det inte överkomligt då.
Mats N wrote:
skillz wrote:jag skulle vilja ha en bur som har "kors" i taket samt rör som går genom instrumenpanalen. Även kryssliknande i bak bara för att ha en riktigt stabil bur. Säkerheten kan man inte ha för lite av antar jag?
Är 5-6000kr normalt för en hel godkänd bur som är komplett att skruva ihop och sen för att sätta i bilen?
Det är i alla fall den budgeten jag hade tänkt för bur. Men vet inte om det räcker.
För de pengarna om man ska ha Heigo, så får man endast en båge/halvbur. En komplett bur så kan du nog räkna med 10-15k beroende på utförande hemma i Swe.
Ok, men antar att det säkert finns andra burar som är billigare och uppfyller samma funktioner/krav ?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
skillz wrote:Ok, men antar att det säkert finns andra burar som är billigare och uppfyller samma funktioner/krav ?
Kolla med Guzz vad han tar för en godkänd bur, han har säkert olika priser att ge dig beroende på hur färdig den skall vara osv Jag har själv inte pratat med honom någon gång men har hört att han ska vara bra att ha att göra med.
skillz wrote:
Ok, men antar att det säkert finns andra burar som är billigare och uppfyller samma funktioner/krav ?
Ja, svets och smide eller guss blir ju billigare. Men det är mkt tillpassningsarbete. Man får alltså betrakta det som en byggsats och det kräver många timmar med vinkelslip för att passa in den. Sen ska det ju svetsas oxo.
Här står hur man ska göra! http://web.sbf.se/regler/up/4/GT_Regler.pdf Avsnitt GT 5.8 Mycket att ta hänsyn till. En grundpricip är dock att man ska skapa trianglar av rören och att rör ska mötas på samma ställe. Normalt sett ska rör inte anslut mitt på ett annat rör t.ex (men det finns undantag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite