Så får du väghållning i din 944/68;a

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#46 Post by bill b »

En fråga från en som ännu ej
bekantat sig med bankörning.

Vad är trailbraking?
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

bill b wrote:En fråga från en som ännu ej
bekantat sig med bankörning.

Vad är trailbraking?
Trailbraking är i princip att man bromsar medan man svänger. Vilket alla nybörjare tutas i att man absolut skalll undvika. Detta för att det blir lastförskjutning och bilen kan få sladd eller snurra... dock är det nästan oundvikligt på vissa banor t.ex Sviesta där man trailbrakear (vilket ord...) hela svängen fram till torpet nästan...

:)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#48 Post by Pär Hylander »

bill b wrote:En fråga från en som ännu ej
bekantat sig med bankörning.

Vad är trailbraking?
Det är när blir så rädd att man bromsar och svänger samtidigt :lol:

Traditionellt bromsar man först och svänger sen. Men om man börjar bromsa liiite senare och släpper upp bromsen en del men inte helt när man börjat svänga så "trejlbrejkar" man (jag känner inte till ngt riktigt bra svenskt ord för det).

Gör man rätt så kan man vinna liiite tid på det. Gör man fel så förlorar man en massa eftersom man kanske backar ut i grusen i 100 km/h.

Rätt klurigt, lämpar sig inte att försöka sig på på första banmötet.

Med abs och antisladd och allt vad det heter så är det nog lättare.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#49 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Kan 924ornas och 944ornas bakvagnar skilja så mycket? Eller är det jag och Pär som är okänsliga... :roll:
Jag tror min bakvagn kommer från en 944. Så den tesen höll inte. Tror f ö inte det skiljer nått som kan påverka.

Kanske är det så att vi kör omkring och är så rädda att våra motorer ska spika sönder så att vi inte märker att bilen jazzar? 8) :lol:

Sen ska vi ju inte ha lika många mm toe för samma vinkel eftersom vi har skottkärrestorlek på våra hjul. Vi ska väl ha 15/18*4 mm vad nu det kan bli? Edit, 3,3 mm. Dina 0,13° är nog ungefär 1 mm
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#50 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Kanske är det så att vi kör omkring och är så rädda att våra motorer ska spika sönder så att vi inte märker att bilen jazzar? 8) :lol:
Där har vi svaret!

Sent på natten så dyker diktaren upp i mig och allting är tillåtet:

Kör med motor du tror ska rasa
när du någon gång hårt vill gasa
då vågar du bromsa och svänga
och konkurrenterna avhänga


Och det blev även en limmerick av det värsta slaget:

Två killar från Kinchaza
körde motorn som lätt rasa
de ville konkurrenterna dänga
så de började bromsa och svänga
och slapp därmed gå för fullt med gasa...
.

Ja jag är nykter... men kanske inte vid mina sinnens fulla bruk...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#51 Post by FSN »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Kanske är det så att vi kör omkring och är så rädda att våra motorer ska spika sönder så att vi inte märker att bilen jazzar? 8) :lol:
Där har vi svaret!

Sent på natten så dyker diktaren upp i mig och allting är tillåtet:

Kör med motor du tror ska rasa
när du någon gång hårt vill gasa
då vågar du bromsa och svänga
och konkurrenterna avhänga


Och det blev även en limmerick av det värsta slaget:

Två killar från Kinchaza
körde motorn som lätt rasa
de ville konkurrenterna dänga
så de började bromsa och svänga
och slapp därmed gå för fullt med gasa...
.

Ja jag är nykter... men kanske inte vid mina sinnens fulla bruk...
Pär bor i Laholm.... LAHOLM rimma på det om du kan :wink:

Jag kör noll toe bak och har inte heller haft några direkt oroliga upplevelser vid inbromsning men lite andra bakvagnsproblem så hela bakvagnen befriades från gummi och ersattes av ledlager (både yttre och inre bärarmsfästet) till årets bankasande. Skillnaden känns trots att jag inte hade några bromsproblem innan. Blir antagligen ännu tydligare på en mjuk bil.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#52 Post by Pär Hylander »

Oj, sicken poet det fanns i räserchaffisen från vagnhärad!

Eftersom alla i 944 verkar lida av orolig bakvagn och alla i 924 inte gör så det måste det ju vara 924:ans överlägsa aerodynamiska egenskaper som gör det :-)))

Ska ändå prova med lite tå in nästa år tror jag. Ska nog konsultera chaffisen till landets vinstrikastade 924 först bara.

(sen hur jag ska förklara att min 924 har framskärmar från 944 och skärmbreddare bak av Carrara GT.typ vet jag inte)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#53 Post by patand »

FSN wrote:Pär bor i Laholm.... LAHOLM rimma på det om du kan :wink:
En utmaning... som måste klaras:

Pär bor i Laholm
körde bil med kolvar i koldolm
konkurrenterna han avhängde
när han bromsa och svängde
han slutade inte förrän strax norr om stockholm...

(koldolm är en synnerligen mjuk kollegering inte helt olik det material som 931:ans kolvar är gjorda av... ;) )
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#54 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Oj, sicken poet det fanns i räserchaffisen från vagnhärad!

Eftersom alla i 944 verkar lida av orolig bakvagn och alla i 924 inte gör så det måste det ju vara 924:ans överlägsa aerodynamiska egenskaper som gör det :-)))

Ska ändå prova med lite tå in nästa år tror jag. Ska nog konsultera chaffisen till landets vinstrikastade 924 först bara.

(sen hur jag ska förklara att min 924 har framskärmar från 944 och skärmbreddare bak av Carrara GT.typ vet jag inte)
Tackar tack! :lol:

Klart det är aerodynamiken som gör det... eller så kan det vara de otroligt duktiga och orädda chaufförerna i 924orna... ;) :P

Landets vinstrikaste... är det Utzon?

Carrera GT skärmarna sitter ju bak och är inte likadana som 944ans bakskärmar... och det är ju bakvagnen som blir orolig...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

#55 Post by Utzon.se »

Jonas Jarlmark är en av Sveriges bästa på det här området.
Om man köper LEDA av honom så blir det utan tvekan bra.
Om man vänder sig direkt till LEDA så blir det ganska säkert kass.
Att LEDA kan tillverka dämpare betyder ju inte att det förstår hur man använder dem, men Jonas vet!
Tomas wrote:Tycker 4 mm toe in bak låter som att man kan få en hög däckskostnad om man landsvägskör bilen...
Att skrota stavarna bak är jag tveksam till, den ofjädrade vikten blir högre och likaså påkänningarna på dämparfästena. Möjligen vinner man lite friktion.
Sedan tycker jag det fattas en mycket viktig punkt. Byta alla gummibussningar i hjulupphängningarna mot hårdare alternativ.
Amen!
Daniel E wrote:Jag har varit på en av Jonas föreläsningar och han hade många bra tips att dela med sig av.
Anledningen till att han rekomenderar att endast använda coil ower bak är att det är mycket svårt att korsväga in en bil rätt
med bara torisionsstavarnas begränsade inställningsmöjligheter.
Det räcker att ha justerbart i ett hörn av bilen för att kunna korsväga rätt.
Så coilovers fram ELLER bak räcker. (Det finns mer info om korsvägning (cornerweight) på min hemsida)
Daniel E wrote: Coil owers kan du dessutom köra i dämparriggar och simulera din typ av användning. Det gör att de kan levereras i stort sett färdiginställda.
Jag har nog aldrig hört att man testar coilovers med fjäder monterad i rigg.
Alla dämpare går att mäta i någon form av rigg: coilover (utan fjäder), vanlig dämpare, fjäderben eller insatsdämpare är inga problem
Pär Hylander wrote: Jag har kört med ungefär noll toe bak utan att uppleva den nervositeten, märkligt. Så antingen har jag en massat annat felställt som tar bort det eller så är jag synnerligen okänslig som inte märker det. Inte för att jag har för vana att släppa gasen i kurvorna med ibland händer det ju... Bromsa innan kurvorna brukar jag ju iofs göra och inte heller då är den så nervös tycker jag. Å andra sidan har jag ju inte lika bråttom som du har! 8)
Kanske vi ska poängtera att 911 hade samma typ av bakvagn t o m 1989.... så trots att den är såååå himla dålig så finns det ju en och annan bil som går rätt bra andå!
Måste för övrigt hålla med tomas, så dyra dämpare och så är inte rejäla bussningar med i specen. Samma sak med tornstag, nyttan av sådan innan bussningarna är bytta är ju lite mindre än noll, den gör ingen nytta men väger 2-3 kg.
Amen igen!
Jag har oxo noll toe bak men jag har provkört bilar med gummiupphängningar i bakvagnen och det kan nog upplevas lite nervöst. Jag tyckte nästan att det kändes som "drifting"
jesster73 wrote:Med risk för att tangera trådkapning:
Varför egentligen speca 18-tums hjul? Så länge man inte byter bromsarna till monsterdito som inte får plats...
Jag håller med och misstänker att Jonas oxo skulle göra det.
Enligt min personliga åsikt så finns det inget bättre sätt att sänka bilen än att montera mindre hjul.
Man får "rejsigare" utväxling, behåller hjulgeometrierna, låg ofjädrad vikt och ofta lägre kostnad.
Det tråkiga är att det inte finns så mycket breda smådäck (15-16") att välja mellan så om man vill ha mycket gummi i backen blir det stora hjul.
habeon wrote:Hej
Tänkte beställa H&Rs Club Sport kit med Nurburgring setup. Reflekterade dock över 70N/mm fram samt 150 N/mm bak och undrar nu om detta verkligen kan stämma. Bakfjädrarna blir 2 ggr så hårda som fram men och andra sidan så borde H&R vet vad de gör.
Japp!
Med de hårdheterna blir det ungefär samma hjulkonstant fram som bak
Såhär räknar du:
Fram:
70 x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,857 i utväxling fram
"Dea" skrev 0,9 i sitt inlägg

150x utv x utv =
Min 924 har jag mätt upp 0,588 i utväxling Bak
"Dea" skrev 0,56

"Deas" utväxlingssiffror kan mycket väl stämma! (även om matematiken blev fel, du glömde kvadrera utväxlingen)
Det bästa är att mäta själv tycker jag.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#56 Post by gurra »

Utzon.se wrote:Jonas Jarlmark är en av Sveriges bästa på det här området.
Om man köper LEDA av honom så blir det utan tvekan bra.
Om man vänder sig direkt till LEDA så blir det ganska säkert kass.
Att LEDA kan tillverka dämpare betyder ju inte att det förstår hur man använder dem, men Jonas vet!
Inte för att misskreditera Jonas på något sätt, men att det ganska säkert blir kasst ifall man vänder sig direkt till Leda låter lite väl överdrivet..
Vi har iaf kört samma varvtider på Jonas hemmabana Gotland Ring med vårt "kassa" Leda chassi som deras superduper-968 ;)

Visserligen med fler påsar under huven men det är knappast en bana som gynnar effekt över vass respons.

Och det med sämre däck, bromsar som låste upp bak och givetvis motvind och andra onda besvärjelser...

(OBS! all "fakta" är riktig men inlägget skrivit med mycket ironi och saltkaret i högsta hugg)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2004-03-29 11:36:57
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990
Location: Lomma
Contact:

#57 Post by Björn Nilsson »

Precis som Gurra skriver blir det nog inte kasst om man låter LEDA fixa prylarna. Men jag hade hellre lyssnat på Jonas J och tagit hans spec., vilket förmodligen gör att varvtiderna blir lägre :D

Sen förstår jag Gurra att du använder det stora saltkaret för du jämför äpplen med exotiska frukter :wink:

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#58 Post by FSN »

gurra wrote:
Utzon.se wrote:Jonas Jarlmark är en av Sveriges bästa på det här området.
Om man köper LEDA av honom så blir det utan tvekan bra.
Om man vänder sig direkt till LEDA så blir det ganska säkert kass.
Att LEDA kan tillverka dämpare betyder ju inte att det förstår hur man använder dem, men Jonas vet!
Inte för att misskreditera Jonas på något sätt, men att det ganska säkert blir kasst ifall man vänder sig direkt till Leda låter lite väl överdrivet..
Vi har iaf kört samma varvtider på Jonas hemmabana Gotland Ring med vårt "kassa" Leda chassi som deras superduper-968 ;)

Visserligen med fler påsar under huven men det är knappast en bana som gynnar effekt över vass respons.

Och det med sämre däck, bromsar som låste upp bak och givetvis motvind och andra onda besvärjelser...

(OBS! all "fakta" är riktig men inlägget skrivit med mycket ironi och saltkaret i högsta hugg)

Titta på Andreas Zolnirs tider i Michelin Cup under året. Tror att Jonas har varit med och pillat lite där (har jag fått för mig iallafall???)

Jag har pratat med Leda och Med Jonas om samma dämpare och det är stor skillnad på rek. spec. Vilket som är bäst/rätt har jag ingen aning om.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#59 Post by gurra »

FSN wrote: Titta på Andreas Zolnirs tider i Michelin Cup under året. Tror att Jonas har varit med och pillat lite där (har jag fått för mig iallafall???)

Jag har pratat med Leda och Med Jonas om samma dämpare och det är stor skillnad på rek. spec. Vilket som är bäst/rätt har jag ingen aning om.

Det stämmer att Jonas har specat det chassit. Jonas kan garanterat sina saker!

Det stora problemet är nog inte Ledas specifikationer på dämparna utan snarare fjädrarna som de har lagom bra koll på...
Det är dock en barnlek att ändra eftersom man ändå kan speca fjäderkonstanterna helt fritt när man beställer.
Vi körde tex med egna fjäderspec.

Sen tvivlar jag inte heller på att Jonas kan speca upp dämparna så de blir ännu bättre, det tråkiga är ju bara att de automatiskt blir mycket dyrare och jag hade personligen hoppats på att kunna ta in "vanliga" Leda-chassin (fast med mer riktiga fjäderspec) och sälja till vettiga priser här i Sverige.

Men nu har Jonas ensamrätt på Leda i Sverige och därmed försvann det lagom dyra chassit.

Men har man 25 tkr i budget enbart på dämpare och fjädrar är säkerligen Jonas specade Leda-chassi ett mycket bra alternativ.

För den som vill få in en uppsättning justerbara 968 M030 kränghämmare och en uppsättning bromsbelägg i samma budget så tar vi hem grejer från H&R och Bilstein.

Och de har till skillnad mot Leda riktig erfarenhet från racing med 944or :)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#60 Post by FSN »

gurra wrote:
FSN wrote: Titta på Andreas Zolnirs tider i Michelin Cup under året. Tror att Jonas har varit med och pillat lite där (har jag fått för mig iallafall???)

Jag har pratat med Leda och Med Jonas om samma dämpare och det är stor skillnad på rek. spec. Vilket som är bäst/rätt har jag ingen aning om.

Det stämmer att Jonas har specat det chassit. Jonas kan garanterat sina saker!

Det stora problemet är nog inte Ledas specifikationer på dämparna utan snarare fjädrarna som de har lagom bra koll på...
Det är dock en barnlek att ändra eftersom man ändå kan speca fjäderkonstanterna helt fritt när man beställer.
Vi körde tex med egna fjäderspec.

Sen tvivlar jag inte heller på att Jonas kan speca upp dämparna så de blir ännu bättre, det tråkiga är ju bara att de automatiskt blir mycket dyrare och jag hade personligen hoppats på att kunna ta in "vanliga" Leda-chassin (fast med mer riktiga fjäderspec) och sälja till vettiga priser här i Sverige.

Men nu har Jonas ensamrätt på Leda i Sverige och därmed försvann det lagom dyra chassit.

Men har man 25 tkr i budget enbart på dämpare och fjädrar är säkerligen Jonas specade Leda-chassi ett mycket bra alternativ.

För den som vill få in en uppsättning justerbara 968 M030 kränghämmare och en uppsättning bromsbelägg i samma budget så tar vi hem grejer från H&R och Bilstein.

Och de har till skillnad mot Leda riktig erfarenhet från racing med 944or :)
Vad finns det för Raceerfarenhet med 944 hos Bilstein och H&R. Nu har jag redan betalat dyra pengar för ett Bilstein turbo Cup paket med H&R fjädrar (utan att få ta del av resultatet av nån utsortering av dämpare & fjädrar) så det kanske är svårt att få ut nån data om man inte vill betala en gång till men jag skulle vilja veta om och var dom uppgifterna finns.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]