Startproblem 924 [uppdaterad]

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Hultberg
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Startproblem 924 [uppdaterad]

#1 Post by Hultberg »

Var på PC och hämtade ut det nya bränslepumprelät idag. Kutade hem för att testa om föraningarna var rätt - vilket de inte var! :?

Börjar bli lite gråhårig här hemma nu. :D

Vi har 30,15,1 och 87 samt jord på relät.
Sluter man 87 och 30 går pumpen igång och bilen startar direkt utan problem. Detta är pumpen+batteri.
Nu lutar det med andra ord åt att 15 och 1 inte sluts som de skall när man vrider på tändningen - för uppenbarligen går inte pumpen igång med relät i..

Någon som vet exakt var den svarta alternativt dubbla gröna går?
Dvs anslutningarna på 15 och 1. En salig röra där under nämligen.
Kan det var aså enkelt att något lossnat eller är det värre?`

Tacksam för svar!

Gamla inlägget

Code: Select all

Ja.. jag vet.
Ännu en tråd om dessa eviga startproblem hos 924:orna.

Iaf, köpte headline:s 924 N/A i början av november. Bilen startade utan problem vid det tillfället och även efter det.
Bytte bromsar, knutar och lite inredning. 
Bestämde mig därefter för att besiktiga bilen - så jag var tvungen att skaffa nya däck nu när det var vinterväglag. Kör någon mil ut till Torslanda och bilen går prima. När jag sedan skall därifrån startar den inte utan gubbarna på däckverkstan får dra igång den med trucken. :D

Kör hem utan problem och ställer in den i garaget, går igenom alla grejer inför besiktning. Vätskor, sprutar 5-56 överallt, you name it.
Besiktningen går som en dans och bilen startas och stängs av utan problem. Tutar hem och väntar in polaren som skall komma förbi och kolla in bilen - skiten startar inte. Den fick dock liv återigen efter att dragit igång den. 

Idag var det dags igen. Tog den till jobbet imorse, vilket innebär att jag varje hel timma startar den och kör 5-10min för att sedan stänga av den och stå en timma igen.
Den 4:e timman är bilen heldöd. Farsan möter upp och vi försöker dra igång den med bil utan resultat. Slutade med bogsering den här gången..

Alla stift är funkis och får gnista eller vad man kallar det, dock luktar det inte så mycket bensin som jag tycker det borde göra efter att man kört startmotorn ett par gånger. Jag skulle gissa mig till att det har något med soppan att göra vilket inte vore så jäkla kul.. Verkar sjukt sofistikerat det där systemet!

Är det någon som har ett konkret förslag på vad man skall göra? 
Tveksam om man fixar att gå igenom hela bränslesystemet själv, vissa delar klarar man ju av att kolla men verkligen inte allt där det skall mätas motstånd etc.
Last edited by Hultberg on 2005-12-15 16:18:24, edited 2 times in total.

ronny.n
NA-Poster

#2 Post by ronny.n »

Kolla tändboxen om du har någon att lämna in den till. Min stannade förra helgen i karlskrona när jag var på väg från staffanstorp till kalmar fick ringa sonen bogsering i mörker inte roligt. Har lämnat in boxen går att laga kostar över 5000 ny ska få den tillbaka efter helgen väntar med spänning om det fungerar meddelar resutat.mvh ronny. ps min är en 80.

headline
Addict

#3 Post by headline »

Hallå där!

Jag tycker det verkar som att det kan vara checkvalve:en vid pumpen som kan vara en bov i dramat.

Den förhindrar att trycket i bränslesystemet försvinner/minskar över tid.
Minskar trycket snabbare än vad det är tänkt får den inte riktigt tillräckligt med bränsle så länge inte kallstartventilen hjälper till vilket den inte gör om motorn är varm.

Är den varm eller kall när det händer?

Vad gäller tändboxen så var den helt ok när jag mätte upp den enligt mekboken, iofs inte omöjligt ändå!

Hade givetvis en pump inkl. checkvalve men den sålde jag efter att jag hittat en läckande kopparpackning som löste motorns ruffiga gång... kanske hade det varit bra med den nu :? !!

Det är mitt tips för stunden i alla fall.

Hur gick besiktningen då?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Hultberg
S-Poster

#4 Post by Hultberg »

headline wrote:Hallå där!

Jag tycker det verkar som att det kan vara checkvalve:en vid pumpen som kan vara en bov i dramat.

Den förhindrar att trycket i bränslesystemet försvinner/minskar över tid.
Minskar trycket snabbare än vad det är tänkt får den inte riktigt tillräckligt med bränsle så länge inte kallstartventilen hjälper till vilket den inte gör om motorn är varm.

Är den varm eller kall när det händer?
Ja, precis. Läste mig till att det kunde vara något sådant med "varma" 924:or, hade lugnt kunnit vara det om det inte vore för det att bilen inte startar öht nu. :?
Tidigare när startproblemen uppkom var bilen iaf lite halv-varm och passade väl in på de beskrivningar som finns på 924.org och så vidare. Startade efter en 10-15min eller med draghjälp. Nu är den dock heldöd...
Vad gäller tändboxen så var den helt ok när jag mätte upp den enligt mekboken, iofs inte omöjligt ändå!
Okej, då avvaktar jag med det så länge. Vill ju inte överanstränga mig. :wink:
Hade givetvis en pump inkl. checkvalve men den sålde jag efter att jag hittat en läckande kopparpackning som löste motorns ruffiga gång... kanske hade det varit bra med den nu :? !!
Återstår att se. Har bestämt mig för att spendera några dagar med att försöka förstå hur det hela fungerar med bränslet. Hoppas få lite klarhet i det iaf.
Dock har man ju en tentavecka på ingång. :D
Hur gick besiktningen då?

Mvh Gustav
Besiktningen gick bra, blankt papper. Fick även beröm för de fina lagningarna - men det var ju främst tack vare delarna jag fick med. ;)

Hultberg
S-Poster

#5 Post by Hultberg »

Efter lite felsökning lutar det åt att bränslepumpreläet är kaputt.
Tjuvkopplar man bränslepumpen och vrider på nyckeln får den soppa och hostar till. :)

Någon som vet var man får tag på ett relä med numret 433 906 059?
Det som sitter i är ett Siemens 72PV103.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

headline
Addict

#6 Post by headline »

Plocka med reläet till ngn elfirma/bilmek så kan dom eller du själv kolla så inga lödningar släppt. Kan räcka med att värma tennet om det lossnat någonstans så det smälter ihop igen.

Kan funka!

mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#7 Post by patand »

Jag hade just tänkt tippsa om relät, hade samma problem på frugans 924 cabbe och då hade relät just bytt innan vi köpte bilen, men satt inte intryckt ordenligt utan glappade... se till att det sitter i ordentligt, kan vara knepigt att trycka i det helt.

Relät kostar annars ca 500 pix och finns att köra hos VAG (eller Porschecenter om inte VAG vill ta hem det åt dig). Kanske har även Utzon detta? :)

PS. Om det är startmotorn som inte går runt när du vrider på nyckeln så är det nog det klassiska att tändningslåsets bakstycke är slut, kan köpas av Utzon eller så skaffar man sig en startknapp...DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Hultberg
S-Poster

#8 Post by Hultberg »

headline wrote:Plocka med reläet till ngn elfirma/bilmek så kan dom eller du själv kolla så inga lödningar släppt. Kan räcka med att värma tennet om det lossnat någonstans så det smälter ihop igen.

Kan funka!

mvh Gustav
Min far föreslog det, när han kom hem idag, och efter att jag beställt ett nytt hos Porsche.. :?
Skall ta mig en tur till Automagnet i V. Frölunda imorgon är det tänkt.

Förresten, hade du någonsin problem med torkarna? När jag körde med den första gången var de översta två lägena "off" och nedre två intervall. Enligt boken skall det ju vara: snabbast, snabbt, off, intervall. Och nu senaste efter problemet med relät fungerar de som de skall, men det går inte att stänga av torkarna :D
Något du stött på tidigare?
patand wrote:Jag hade just tänkt tippsa om relät, hade samma problem på frugans 924 cabbe och då hade relät just bytt innan vi köpte bilen, men satt inte intryckt ordenligt utan glappade... se till att det sitter i ordentligt, kan vara knepigt att trycka i det helt.

Relät kostar annars ca 500 pix och finns att köra hos VAG (eller Porschecenter om inte VAG vill ta hem det åt dig). Kanske har även Utzon detta? :)

PS. Om det är startmotorn som inte går runt när du vrider på nyckeln så är det nog det klassiska att tändningslåsets bakstycke är slut, kan köpas av Utzon eller så skaffar man sig en startknapp...DS.
Tack för tipset, dock var det inte det som felade. Och startmotorn går runt. Det är i princip det enda som fungerar på bilen. :D

Hultberg
S-Poster

#9 Post by Hultberg »

Uppdaterat första inlägget.
Old math teachers never die, they just tend to infinity.

patand
Moderator & Raceputte

#10 Post by patand »

Hultberg wrote:Uppdaterat första inlägget.
Varför inte bara skriva ett nytt inlägg i tråden? :?
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

DJ
NA-Poster

#11 Post by DJ »

Som sniklösning kan man annars låta bli att köra med bränslepumpsrelä och bygla istället. Motorn styrs då alltid av tändningen.
Ingen större nackdel, om man kan låta bli att stå med tändningen på långa stunder.

Alternativ till bygeln kan vara en dold strömbrytare som stöldskydd eller FIA-brytare.

Pär Hylander
Raceputte

#12 Post by Pär Hylander »

Det där med tändlåset kan defintivt vara gångbart, kan vara så att i startläget så försvinner strömmatning (till dom saker som ska ha ström i tändläge)

Om du kopplar loss kabeln till solenioden till startmotorn, och provar att starta bilen (då startmotorn ska gå normalt sett) så hör du om bränslepumpen går. Sen går det felsöka därefter.

Tlås ca 300 kr på VAG. Samma som till golf.
Pär Hylander

Hultberg
S-Poster

#13 Post by Hultberg »

Nevermind..
Allt var helt och hållet mitt fel. Från relät går det som sagt fem anslutningar, varav en är jord. Och den var såklart ur sin sockel, eller vad man skall kalla det. Det första bränslepumpsrelät var kasst.

Summa summarum, bilen fungerar och är kry.
Tack för alla tips! :D

patand
Moderator & Raceputte

#14 Post by patand »

Hultberg wrote:Summa summarum, bilen fungerar och är kry.
Tack för alla tips! :D
:d=:
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#15 Post by 944_Driver »

Sådant gillar vi att höra! :D

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03