Så får du väghållning i din 944/68;a
- Fredrik C
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag har hört röster som sagt att LEDA dämparna blir lite för hårda. Att bilen inte längre är rolig att ta ut på favorit vägarna för att den är för hård.
Så vill man ha en bil som funkar både på vanlig väg & på bana bör man kanske tänka efter både en o två gånger.
Själv vill jag ha en bil som är kul på kurviga vägar lik väl som på banan. Blir LEDA för hårt för mig då eller?
Så vill man ha en bil som funkar både på vanlig väg & på bana bör man kanske tänka efter både en o två gånger.
Själv vill jag ha en bil som är kul på kurviga vägar lik väl som på banan. Blir LEDA för hårt för mig då eller?
MVH
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
Fredrik "Alex" Cednert
PCS 7484
www.968.net
www.968s.com
- 931Melander
- Addict
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
porscheägaren
I nyaste Porscheägaren var det en ingående artikel om hur man bygger om en 944. Lite bilder och bra beskrivningar. Varför man gör si och så.
Fredde
Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR
Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- Daniel E
- Carrera-Poster
Jag har varit på en av Jonas föreläsningar och han hade många bra tips att dela med sig av.
Anledningen till att han rekomenderar att endast använda coil ower bak är att det är mycket svårt att korsväga in en bil rätt med bara torisionsstavarnas begränsade inställningsmöjligheter.
Coil owers kan du dessutom köra i dämparriggar och simulera din typ av användning. Det gör att de kan levereras i stort sett färdiginställda.
Ytterliggare en fördel är att coli ower ofta är justerbara. Då kan man få sin hårda sättning på banan, men "behagligare" till och från. Men innan man börjar skruva med dämpare bör man vara hyggligt påläst, då det är lätt att "skruva bort sig".
Anledningen till att han rekomenderar att endast använda coil ower bak är att det är mycket svårt att korsväga in en bil rätt med bara torisionsstavarnas begränsade inställningsmöjligheter.
Coil owers kan du dessutom köra i dämparriggar och simulera din typ av användning. Det gör att de kan levereras i stort sett färdiginställda.
Ytterliggare en fördel är att coli ower ofta är justerbara. Då kan man få sin hårda sättning på banan, men "behagligare" till och från. Men innan man börjar skruva med dämpare bör man vara hyggligt påläst, då det är lätt att "skruva bort sig".
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
- gurra
- Sponsor
Körde förra säsongen med Leda setup på vår svarta 951a. 550 lbs fjädrar fram och 650 lbs bak.
Fungerade otroligt bra på banan med i hårdaste laget på gatan.
För Jägarn till nästa säsong är det ett Bilstein Turbo Cup chassi beställt med en clubsport-setting på dämparna. Coilovers runt om med 450/650 lbs fram/bak. Ska bli mycket intressant att jämföra det med Leda-kittet!
Misstänker att dämparna är något mjukare, men det blir även ett 968 M030 kränghämmarkitt till den bilen så förhoppningsvis kränger den inte allt för mycket
Fungerade otroligt bra på banan med i hårdaste laget på gatan.
För Jägarn till nästa säsong är det ett Bilstein Turbo Cup chassi beställt med en clubsport-setting på dämparna. Coilovers runt om med 450/650 lbs fram/bak. Ska bli mycket intressant att jämföra det med Leda-kittet!
Misstänker att dämparna är något mjukare, men det blir även ett 968 M030 kränghämmarkitt till den bilen så förhoppningsvis kränger den inte allt för mycket

Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Andreas Zolnir
- S-Poster
Anledningen till att man har så mkt toe in i bak är för att man under inga omständigheter vill ha toe out, når man toe out vid gasupsläpp i kurva,Pär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.
Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt
3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter
eller vid inbromsning blir bilen grymt nervös, tro mej jag har provat

Att det är så mkt toe in beror på den superkassa bakvangs konstruktionen (snett bakåtriktad bärarm i kombination med mjuka gummin) som våra bilar har.
M v h
- Pär Hylander
- Raceputte
Jag har kört med ungefär noll toe bak utan att uppleva den nervositeten, märkligt. Så antingen har jag en massat annat felställt som tar bort det eller så är jag synnerligen okänslig som inte märker det. Inte för att jag har för vana att släppa gasen i kurvorna med ibland händer det ju... Bromsa innan kurvorna brukar jag ju iofs göra och inte heller då är den så nervös tycker jag. Å andra sidan har jag ju inte lika bråttom som du har!Andreas Zolnir wrote:Anledningen till att man har så mkt toe in i bak är för att man under inga omständigheter vill ha toe out, når man toe out vid gasupsläpp i kurva,Pär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.
eller vid inbromsning blir bilen grymt nervös, tro mej jag har provat![]()
Att det är så mkt toe in beror på den superkassa bakvangs konstruktionen (snett bakåtriktad bärarm i kombination med mjuka gummin) som våra bilar har.
M v h

Kanske vi ska poängtera att 911 hade samma typ av bakvagn t o m 1989.... så trots att den är såååå himla dålig så finns det ju en och annan bil som går rätt bra andå!
Måste för övrigt hålla med tomas, så dyra dämpare och så är inte rejäla bussningar med i specen. Samma sak med tornstag, nyttan av sådan innan bussningarna är bytta är ju lite mindre än noll, den gör ingen nytta men väger 2-3 kg.
Pär Hylander
- Pär Hylander
- Raceputte
Jamen så kan man väl inte säga, det är ju som att säga att man max vill ha 65 hk i sin motor för annar accelerar det obekvämt fort och går för fort på motorvägen. Dom dämparna är väl rimligen dubbeljusterbara (med tanke på priset) så lite glassätarinställning ska väl gå att få till. Fjädrarna är ju iofs svårare att justera...Fredrik C wrote:Jag har hört röster som sagt att LEDA dämparna blir lite för hårda. Att bilen inte längre är rolig att ta ut på favorit vägarna för att den är för hård.
Pär Hylander
- patand
- Moderator & Raceputte
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
tycker detta säger det mesta... och förklarar varför varken jag eller Pär känt av problemet med Toe bak (för inte kan det väl bero på att 924orna har så mycket bättre bakvagn)... Vi har ju båda bytt bort de mjuka gummina mot hårdare plastbussningar! Detta gör ju att man ännu mer undrar varför detta inte är med i "specen" för väghållning!Andreas Zolnir wrote: i kombination med mjuka gummin

PS. Jag minns iof inte vad för toe jag har bak på bilen, men inte är det några 4 grader in iaf, sådant extremt värde hade jag kommit ihåg. DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- jesster73
- S-Poster
Med risk för att tangera trådkapning:
Varför egentligen speca 18-tums hjul? Så länge man inte byter bromsarna till monsterdito som inte får plats i mindre hjul så har jag aldrig riktigt begripit grejen. Förutom att det ser fint ut då förstås.
Givet samma däcksdimension i övrigt måste den ökade kontaktytan man får pga större rullomkrets vara minimal? Man får dessutom ökad ofjädrad vikt = sämre respons på ojämnheter = sämre väghållning. Vidare kommer den ökade vikten längre ut från navet = sämre acc och bromsförmåga (inte säkert att det märks på en bil, men bland tävlingscyklister brukar man säga ett 1 gram extra på fälg eller däck motsvarar 20 g på ramen).
Pratade med en bilförsäljare tillika tävlingsförare som hävdade att anledningen var den ökade totala luftvolymen i däcket hos ett 18- jämfört med ett 15-tums hjul, vilket skulle medföra att man kunde köra lägre profil = mindre krängning. Låter skumt.
Vad säger ni?
Varför egentligen speca 18-tums hjul? Så länge man inte byter bromsarna till monsterdito som inte får plats i mindre hjul så har jag aldrig riktigt begripit grejen. Förutom att det ser fint ut då förstås.
Givet samma däcksdimension i övrigt måste den ökade kontaktytan man får pga större rullomkrets vara minimal? Man får dessutom ökad ofjädrad vikt = sämre respons på ojämnheter = sämre väghållning. Vidare kommer den ökade vikten längre ut från navet = sämre acc och bromsförmåga (inte säkert att det märks på en bil, men bland tävlingscyklister brukar man säga ett 1 gram extra på fälg eller däck motsvarar 20 g på ramen).
Pratade med en bilförsäljare tillika tävlingsförare som hävdade att anledningen var den ökade totala luftvolymen i däcket hos ett 18- jämfört med ett 15-tums hjul, vilket skulle medföra att man kunde köra lägre profil = mindre krängning. Låter skumt.
Vad säger ni?
Last edited by jesster73 on 2005-12-09 14:40:42, edited 2 times in total.
-
- Turbo-Poster
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
Kanske för att han tar ca 980 + moms/timme för att hjälpa till att ställa in en bilPär Hylander wrote:Nästa säsong ska jag experimentera med toe bak, har hittils inte gjort det, ska bli intressant!! 4 mm toe in låter ju rätt mycket, ngn förklaring till det valet i bakvagnen.
Vad sas om dämparinställningen då? Att speca ett fabrikat med inte en egenskap låter ju liksom lite försäljaraktigt
3 grader camber skapar ju rätt bra med plats under skärmkanten för breda däck, det ger ju flera centimeter

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- broberg
- Addict
- Årsmodell: Vet ej
Jag kommer köra på hårdare stavar, för beviserligen funkar det ju om man bara vill 
(se patand's räser).. För om ngn uppgraderar sin 44 idag så är det ju coilovers bak som gäller.. och varför vara så mainstream

(se patand's räser).. För om ngn uppgraderar sin 44 idag så är det ju coilovers bak som gäller.. och varför vara så mainstream

// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
- Andreas Zolnir
- S-Poster
Måste säga att ställa toe in i bakvagnen är den enskilda förändring som gjort mest på min bil, bilen upplevs som lättkörd vid trailbraking samt andra krävande manövrar (typ NGK krönet på knutan).Pär Hylander wrote:
Jag har kört med ungefär noll toe bak utan att uppleva den nervositeten, märkligt. Så antingen har jag en massat annat felställt som tar bort det eller så är jag synnerligen okänslig som inte märker det. Inte för att jag har för vana att släppa gasen i kurvorna med ibland händer det ju... Bromsa innan kurvorna brukar jag ju iofs göra och inte heller då är den så nervös tycker jag. Å andra sidan har jag ju inte lika bråttom som du har!![]()
Kanske vi ska poängtera att 911 hade samma typ av bakvagn t o m 1989.... så trots att den är såååå himla dålig så finns det ju en och annan bil som går rätt bra andå!
.
Dessutom kör jagmed istort sett orginal clubsport gummibussningar (inre bakvagnsbussning är bytt till ledlager) vilket funkar väldigt bra.
Provade Proflex i fram (Inre främre bussning) och kan förstå varför tillverkaren föll för namnet proflex, antar att dom menar proffs på att flexa

-
- S-Poster
Fjäderkonstanter
Hej
Tänkte beställa H&Rs Club Sport kit med Nurburgring setup. Reflekterade dock över 70N/mm fram samt 150 N/mm bak och undrar nu om detta verkligen kan stämma. Bakfjädrarna blir 2 ggr så hårda som fram men och andra sidan så borde H&R vet vad de gör.
Kitet går på ca 16000 från Tyskland
/ Håkan
Tänkte beställa H&Rs Club Sport kit med Nurburgring setup. Reflekterade dock över 70N/mm fram samt 150 N/mm bak och undrar nu om detta verkligen kan stämma. Bakfjädrarna blir 2 ggr så hårda som fram men och andra sidan så borde H&R vet vad de gör.
/ Håkan
- Maxx
- Addict
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
Re: Fjäderkonstanter
Webshop? Länk?habeon wrote:Hej
/ Håkan

»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
"Utväxlingen" mellan fjäderposition och själva hjulet skiljer sig mellan fram och bak och därför har man mycket hårdare fjäder bak (med bortplockad torsionstav alltså).
På hjulen blir det ungefär 70*0,9= 63 N/mm fram och 150*0,56= 84 N/mm bak
Kan tyckas lite förvirrande då dom flesta som åker fort med PCS har mycket hårdare fram än bak....
Själv har jag ett Sanden kit som ger 45 N/mm fram och 47 N/mm bak och jag hade nog velat ha hårdare fram...
Apropå bussningar, vilka bussningar, fram och bak, är bra att byta ut och vad ska man byta till ? har hittills bara bytt bakre länkarmsbussningen fram till en 968 CS.
/Dea
På hjulen blir det ungefär 70*0,9= 63 N/mm fram och 150*0,56= 84 N/mm bak
Kan tyckas lite förvirrande då dom flesta som åker fort med PCS har mycket hårdare fram än bak....
Själv har jag ett Sanden kit som ger 45 N/mm fram och 47 N/mm bak och jag hade nog velat ha hårdare fram...
Apropå bussningar, vilka bussningar, fram och bak, är bra att byta ut och vad ska man byta till ? har hittills bara bytt bakre länkarmsbussningen fram till en 968 CS.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245