Edit: Egentillverkning av Porsche delar!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Edit: Egentillverkning av Porsche delar!

#1 Post by Jon80 »

Hejsan!
Efter att ha kollat på bilder från ett japans bolag som heter JUN, där de tillverkar motordelar för trimmning (om jag nu fattat det hela rätt).. Så insåg man att de verktyg de använder är rätt B.

Har då förmånen att sitta på en liten mekanisk firma med numeriskt styrda maskiner som är ljusår nyare än hos JUN.

Rent rilosofiskt, borde det vara ganska lätt att tillverka tex nya kolvar ur solida bitar om man bara tar reda på vilket material som ska användas, eller? Borde funka om man tar mått på orginal kolven, så att orginal kolvringar mm passar.

Naturligtvis går det att tillverka andra motordelar (eller delar i övrigt). Någon som har tipps mm på detaljer som skulle kunna prov-tillverkas för att det är kul? (Kan även köra direkt ifrån 3D-Cad modeller) ;)

Mvh Jon
Last edited by Jon80 on 2005-12-09 08:46:43, edited 1 time in total.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

931-kolvar i skulle nog kunna få åtgång! Rätt komplex geometri, men med rätt beredare och operatör så ska det väl gå! Osäker på om det ställer speciella krav på alut vet jag inte, man bör nog välja en icke värmebehandlingbar legering ivf. Jag har ett par havererade kolvar liggandes som kanske duger att måtta ifrån?

* Ngnting som har kontinuerlig åtgång är hjulspacers.
* Svänghjul och tryckplattor kanske? (lite farligt dock, inte kul om en tryckplatta splittras vid 7000 rpm 10 cm från gasfoten....)
* Kit för ombyggnation av bakdämpare till coilover (gängat rör, muttrar, övre och undre fjädertallrik)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#3 Post by Tomas »

Kolvar är rätt komplicerade saker att tillverka. Dels gäller det att hitta rätt material, de flesta bättre kolvar är ju tillverkade från smide men det går säkert att göra med acceptabelt resultat från rundstång. Gäller bara att veta vilken kvalitet, den ska ju vara både stadig och slitstark och antagligen ha några andra goda egenskaper därtill.
Svårare är nog måtten, de är ju både ovala och koniska för att kompensera för värmeexpansionen. Placering och toleranser på kolvringsspår är oxå kritiskt.
Sedan är ju utprovningen lite kinkig, man riskerar ju mycket mer än bara kolven när man testar.

Kolvar kanske inte är det första man ska börja med men det finns en uppsjö andra delar som är enklare och utbudet är begränsat (och priserna på det som finns höga).
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Egentillverkning av motordelar?

#4 Post by FSN »

Jon80 wrote:Hejsan!
Efter att ha kollat på bilder från ett japans bolag som heter JUN, där de tillverkar motordelar för trimmning (om jag nu fattat det hela rätt).. Så insåg man att de verktyg de använder är rätt B.

Har då förmånen att sitta på en liten mekanisk firma med numeriskt styrda maskiner som är ljusår nyare än hos JUN.

Rent rilosofiskt, borde det vara ganska lätt att tillverka tex nya kolvar ur solida bitar om man bara tar reda på vilket material som ska användas, eller? Borde funka om man tar mått på orginal kolven, så att orginal kolvringar mm passar.

Naturligtvis går det att tillverka andra motordelar (eller delar i övrigt). Någon som har tipps mm på detaljer som skulle kunna prov-tillverkas för att det är kul? (Kan även köra direkt ifrån 3D-Cad modeller) ;)

Mvh Jon
Du kan få en beställning på en näve 6mm spacers från mig på en gång om du vill (och om priset är rätt)
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#5 Post by Raukman »

Hmmm, låter kul, men som sagt kolvar är nog inget att börja med! Skulle säkert funka i en sug maskin med tämligen låg förbränningstemp. men i en turbomaskin med växelvis extremt höga temperaturer så är ja tveksam. Precis som tomas sa är dom inte helt runda etc. etc. Och i en högeffektsmaskin så är nästan smidda kolvar ett måste, utrustning som pressar med åtskilliga tons tons tryck under gjutningen, för att få godset så "tätt" som möjligt.
Har tidigare gjort kolvbultspluggar i alu. (fel legering dock) och dom smälte med en gång...
Men det finns mycket annat som du kan få tillverka, kanske kan kolla med magnus om han vill släppa sin ritning på shortshift kit??

//Peder

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Låter otroligt intressant Raukman! Alla tips på detaljer som funkar att göra är välkommna!

FSN: Är det bara en 6mm tjock platta med hål för centrum och bultarna du söker?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by headline »

Något som kan vara aktuellt att fixa är motorfästen.

Det är ju lite av en akilleshäl på 944 och det finns ju en del rejsgrejer man kan snegla lite på som hjälp i tillverkningen...

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#8 Post by Anders K »

Någe sånt här kanske kan göras?

http://www.elephantracing.com/suspensio ... mounts.htm

Prislappen på "köpe-grejerna" står inte i paritet med komplexiteten på grunkan.

/Anders

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Anders K wrote:Någe sånt här kanske kan göras?

http://www.elephantracing.com/suspensio ... mounts.htm

Prislappen på "köpe-grejerna" står inte i paritet med komplexiteten på grunkan.

/Anders
Wow, vilket otroligt pris!

Jag har "budgeterat" en kväll att fabricera 2 sådana av plattjärn mha vinkelkap och migsvets i garaget. Inte illa att spara 240 dollar på en kväll!
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Pär Hylander wrote:
Anders K wrote:Någe sånt här kanske kan göras?

http://www.elephantracing.com/suspensio ... mounts.htm

Prislappen på "köpe-grejerna" står inte i paritet med komplexiteten på grunkan.

/Anders
Wow, vilket otroligt pris!

Jag har "budgeterat" en kväll att fabricera 2 sådana av plattjärn mha vinkelkap och migsvets i garaget. Inte illa att spara 240 dollar på en kväll!
Lite OT men är boxen gummi orginal eller? Vad gör den?
/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by djungel-Jim »

headline wrote:Lite OT men är boxen gummi orginal eller? Vad gör den?
/Gustav
Jupp den är av gummi original. Är du medlem i porscheklubben så kolla i senaste porscheägare-tidningen så finns en bra och beskrivande bild på funktionen av den där (+ andra tips på väghållning till 944:or).. Annars tycker jag sprängskissen på sidan förklarar rätt bra:

Image

Det är alltså en bussning för bakhjulsupphängningen.. Exakt vilka krafter den tar upp vetekatten!? :D

Pär - du kan inte tänka dig att göra två extra klossar när du ändå håller på? ;) Iofs kanske de inte ser likadana ut på 924:orna som på 944:orna?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#12 Post by Jon80 »

Kan någon ta några mått på denna Mount? En liten enkel skiss räcker långt för att köra fram ett par för gratis-test :)

En fråga på angående just denna infästning. Om den börjar bli dålig, är risken stor då att man får knepig hjulinställning Camber/Toe?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Sådana fästen kan nog vara intressant även för mig... min bil är ju lite svampig i bakändan... ;) Skämt och sido, allt som kan flexa ska väl bort! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

daijo
S-Poster
Posts: 182
Joined: 2005-05-05 11:29:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#14 Post by daijo »

Aluminiumsvänghjul kanske? De borde väl ha en enkel geometri eller? Typ runda;)
Daniel Hjort
PCS #9653

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

Jon80 wrote:
FSN: Är det bara en 6mm tjock platta med hål för centrum och bultarna du söker?
Jag kan skicka modell. IGES eller PRO/E tex.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users