Bästa uppallningspunkterna på 944 ?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Bästa uppallningspunkterna på 944 ?

#1 Post by Dea »

Dags att palla upp bilen för lite fixande (avgassystem , krängare och bromsslangar)

Vilka är bästa ställena att sätta pallbockarna på ? det finns ju tre punkter per sida som ser ut som bra ställen, ett runt framför dörren, ett mitt på och att lite fyrkantigt precis framför (det fyrkantiga ser lite klenare ut ??)

Funkar dom bra ? kan ju inte ha på hjulupphängningar na då jag ska fixa med krängarna.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Jag brukar ställa på det runda mellan dörr och framhjul framtill samt under fästet till hela torsionssystemet bak eller under det utstickande tornet till torsionsboxen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Men hur lyfter ni era bilar, antar att orginal domkraft inte är det rätta sättet då man vickar upp bilen och det käns osäkert om man ska ha den högt.

Ni som inte använder orginal domkrafts punkt att lyfta bilen i , var lyfter ni bilen och med och vad?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by djungel-Jim »

Kolla bilden i den här tråden för tips på bra punkter för "pallning":
http://forums.rennlist.com/rennforums/s ... p?t=191795
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#5 Post by Andreas »

Någon som vet varför man inte bör använda de runda vid framhjulen som på bilden är markerad DO NOT USE....?

Verkar väldigt robusta tycker jag.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Dea »

Förvirring.... tråden var bra men det var flera åsikter även där......

Fler tips ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#7 Post by magnusb »

Hejsan! Nu är man tbx på forumet efter diverse resor...

Detta saxade jag precis ifrån webben rörande lyft av 924:or....

================================
Jacking: Haynes (page 10) shows excellent basic locations. The difficulty for the hobbyist is lifting the car and then putting stands under. Where to put both a jack and the stands?

At the rear lift the complete car underneath the transmission. Use a block of wood to protect the aluminum casting. A hockey puck is also an inexpensive form of protection for the body, and fits nicely into the saddle of full-size floor jacks.
Late style (Fig 7.1a) lift under the main casting (under the oil drain plug) and not just under the most rearward section of the transmission. Lift automatic transmission cars by the main casting in front of the drain pan.
Later cars place rear stands under the aluminum Mounting Flange (Fig. 10.5 num15). Early cars under the the extended portion of the Spring Strut (Fig. 10.6 num26). The torsion bar(s) carrier tube also is an excellent place. If, however, you are intending to remove the rear suspension use the basic locations or the round 'doughnut' on the underbody. Jackpads for the 944 can be used under the 'doughnuts', as well as hockey pucks.

The front can be lifted by the cross-member. Be sure not to slip off onto the oil pan. Then place stands under the longitudinal box sections shown in Haynes. When applicable to the job at hand the box section is a stiffer location and therefore preferable to using the forward doughnuts. Also, when lifting the car on a garage lift, if you use the boxes there is no danger at all of the front slipping such as might occur using locations at the edges.
===================================

Jag ställde upp bilen på bockar igår kväll enligt denna beskrivning. Började fram för att på så vis se till så att det inte blir onödigt mycket vikt att lyfta i bak. Jag gillar inte riktigt att lyfta på lådan där bak, men det skall ju tydligen inte vara några problem.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#8 Post by 944_Driver »

Själv brukar jag lyfta mitt under trösklarna med garagedomkraft och en tillsågad träbit som passar mot bilens fäste där. På tre lyft brukar bilen vara upp på pallbockarnas maxhöjd. Pallbockarna placerar jag normalt sätt under rambenen fram och den stora alu-biten som håller fast torsionsröret i bilen framför bakhjulen.

Vill jag sedan justera höjden fram eller bak brukar jag lyfta under torsionsröret eller framvagnsbalken. Ska jag bara lyfta nosen för nått snabbjobb där bruka jag 'lyfta' bilen lite för hand så jag får in domkraften under innan jag börjar, det är för lågt annars.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

magnusb wrote:Jag ställde upp bilen på bockar igår kväll enligt denna beskrivning. Började fram för att på så vis se till så att det inte blir onödigt mycket vikt att lyfta i bak. Jag gillar inte riktigt att lyfta på lådan där bak, men det skall ju tydligen inte vara några problem.
Om du började med att lyfta fram så borde vikten bak ha ökat istället för att minska... du förskjuter ju tyngdpunkten bakåt om du lyfter framändan...

Men men, det gick ju bra trots allt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by djungel-Jim »

Använder ni såna där skumgummipuckar mellan pallen och bilen när ni pallar upp bilen? Sådanna som finns på biltema bland annat.
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#11 Post by Andreas »

Jag klipte en disktrasa i 4 delar och la mellan pallbock och bil, verkar fungera bra
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#12 Post by magnusb »

patand wrote:
magnusb wrote:Jag ställde upp bilen på bockar igår kväll enligt denna beskrivning. Började fram för att på så vis se till så att det inte blir onödigt mycket vikt att lyfta i bak. Jag gillar inte riktigt att lyfta på lådan där bak, men det skall ju tydligen inte vara några problem.
Om du började med att lyfta fram så borde vikten bak ha ökat istället för att minska... du förskjuter ju tyngdpunkten bakåt om du lyfter framändan...

Men men, det gick ju bra trots allt! :D

Lyfte fram först och satte pallbockar i höjd med A-stolpen (en bra bit bakom framhjulens centrum) så nog borde en större del än tidigare av motorns/bilens vikt hamna framför bockarna och på så sätt avlasta bakdelen. Hävstång... :wink:
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

magnusb wrote:Lyfte fram först och satte pallbockar i höjd med A-stolpen (en bra bit bakom framhjulens centrum) så nog borde en större del än tidigare av motorns/bilens vikt hamna framför bockarna och på så sätt avlasta bakdelen. Hävstång... :wink:
Om du satte pallbockarna vid A-stolpen så kan det nog stämma... jag har mina för tillfället stående under frambalken och då stämmer nog mitt antagande tror jag... :)

Ska nog förresten inhandla ytterligare pallbockar och ställa bilen på 4 sådana i vinter så kan man lätt dona under hela bilen...

Ska man satsa på biltemas "stora" modell av pallbockar eller räcker det med den "lilla" modellen som jag har idag?

Skulle behöva en kraftigare domkraft också så den lyfter lite högre... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
magnusb
S2-Poster
Posts: 289
Joined: 2005-09-22 10:16:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge/ Stockholm
Contact:

#14 Post by magnusb »

Håller med dig Patrik.

Själv har jag inhandlat biltemas små bockar och tycker de fungerar utmärkt. Pallbockarna är stadiga på betydligt högre höjd än min garagedomkraft kan lyfta... I år får det duga, men framöver skulle det naturligtvis vara skoj med lite högre lyfthöjd.
/Mvh Magnus
-97 JEEP Grand Cherokee &
-08 VW Passat 4WD till vardags

User avatar
Andreas
Carrera-Poster
Posts: 342
Joined: 2005-02-08 19:06:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal/Göteborg
Contact:

#15 Post by Andreas »

Jag har biltemas små, funkar mycket bra.
// Andreas
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=2875&postdays=0&postorder=asc&highlight=944r&start=0url]Porsche 944R[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users