Resan till Tyskland.....

924/928/944/968
Freddan
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

Resan till Tyskland.....

#1 Post by Freddan »

Jo som ovan skrivet så skulle jag och min bättre hälft åka till tyskland för att dels handla lite "dricka" och för att bara komma hemmifrån lite.

Så vi hade lånat en GPS (lättare och hitta) och kör mot Tyskland, då GPS:en måste "laddas" med karta så hade vi bara laddat en över tyskland, resten av vägen hittar jag själv (genom Danmark).

Men döm av min förvåning när GPSen inte visar rätt.... jag tycker att den är konstig och stänger av tills vi kommit av båten i Tyskland... startar den och den säger att vi är för långt från en stor väg...... men det skallju inte spela någon roll för att den kartan skall ju vara mycket detaljerad. Och heltplötsligt så visar den att vi är i närheten av Berlin... vilket vi INTE var.

Så vi stänger av den kör efter skyltar istället..... kör av där vi tror det är...men det var det inte, så vi tänker att vi kör ut på motorvägen igen.... men se där har vi fel. För att tyskarna har vägbygge i den riktningen där vi skall köra... och följer väg visningen runt vägbygget..... när vi kommer fram till ett nytt vägbygge. Och så håller det på tils vi hittar in i den lite större staden och kan fråga vägen på ett hottell. Så tillslut kommer vi rätt.

Så nu skall vi bara hem igenn, och nu vet vi var vi skall köra.. inga problem (trodde jag)

PÅ vägen hem hittar jag ju en stäcka med frifart "jippie" tänker ju jag.. motorn är varm, bilen nästan nytankad. Så jag trycker ju på gasen.... och när hastighetsmätaren visar 260km/h så får jag titta en extra gång...och jo där står 260KM/H. Nu vet jag att det troligtvis är lite glädjemätare i dom hastigheterna..... men den skall ju inte gå ens till 240km/H enligt instruktinsboken. Kan det vara möjligt att bilen faktiskt gick så fort???????

Jag får iaf släppa gasen när jag kommit presis förbi 260 och när jag släppte så var inte topphastigeheten nådd.

Så när vi kom till båten och parkerat för att köra på så luktar bilen lite underligt och så ser jag att det läcker lite glykol från en slang.... och jag tänker att dehär fixar jag och kör på båten så snabbt som möjligt. På båten så fyller jag en flaska med vatten och fyller på..... men ser att allt rinner i princip ut så av båten kom vi och lyckades släppa slangen och sätta slangklämman lite längre in på slangen. Det slutade att läcka.

Tills vi kom ca halvvägs genom Danmark..... då rök det från hela motorrummet..... slangen har gått rakt av....mitt på motorvägen!! Det börjar nu bli mörkt.... och mitt tålamod börjar ta slut.

Lyckas hitta vatten i en bäck brevid motorvägen att fylla motorn med....och emd hjälp från en snäll Dansk som stannade så lyckades jag med smärre brännskador på händerna få på den absolut sista biten slang och köra till en mack..... där dom bara säljer mat..... inet slang i någon form alls!!!!

Så vi får ju ringa efter bärgare och de vill bärga oss till närmsta Porsche center..... men det vill inte jag... jag vill ha hem bilen. Så vi blir bärgade till Helsingör.. och kan köra på färjan till Helsingborg, och faktiskt lyckas köra hem dätifrån..... väldigt sakta!
Dethör till att jag bor i Skåne ,så inte så värst långt ifrån Helsingborg.

Jag lär nog vänta tills jag kommer att köra utomlands med min Porsche igen. Hoppas att någon annan råkat ut för något liknande så jag inte är ensam????????
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

944_Driver
Addict
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej

#2 Post by 944_Driver »

Min bmw 735 är snällare av sig, den spräckte en slang när jag rulla in på uppfarten hemma. Jag är mycket tacksam för att den gjorde det då och inte ute i ödemarken nån stanns.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

emm
Addict
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986

#3 Post by emm »

Usch, låter trist, jag måste erkänna att jag är livrädd för att smiska min bil med tanke på att det trots allt är en 17 år gammal bil, dom få gångerna jag verkligen varvat den har jag en liten lucka i hjärnan (nämnligen lucka 13, där samlar jag alla obehagliga tankar) som är orolig för vad som kan hända...

Har ju knappt haft bilen och jag tror att ju mer jag kör och lär känna bilen, desto mindre kommer väl ångesten bli när man smiskar bilen.

Nu blev det off-topic, sorry, skönt att du kom hem iallafall!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#4 Post by Maxx »

Murphys lag gäller alltid, hela tiden och överallt. :wink:

Det gick ju bra ändå ... det går nog bra nästa gång med. :d=:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

claves
Addict
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991

#5 Post by claves »

Surt... men nu har du en sak mindre att bekymra dig om nästagång.

Jag kör med en försäkring som ger mig rätt till transport till närmsta porsche verkstad ifall det blir problem..

Jag ökar min radie på rese avstånd ju mer jag lär känna bilen.. så du kan med all säkerhet köra en längre sträcka utan problem nu.

Vill inte glorifiera olagliga hastighets överträdelser men de är iaf bra för något.

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#6 Post by patand »

Jag spräckte en kylarslang på Sviesta banan förrförra veckan på min 931:a... det blev att transportera hem med släp och när jag fått in bilen i garaget för vintern så blir det att riva och se vad som tog stryk... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Jon80
Sponsor

#7 Post by Jon80 »

Ugha, låter inget vidare :S, brukar kylslangarna ge sig?

Tänkte bara nämna att för en bra massa år sedan, första bilen, en Saab 9000 lyckades jag lägga på marken, då höger fram fjäder gick tvärt av?! Fort gick det inte, för det hände precis när jag svängde in på min parkering. Måste bero på göteborgs alla förbanna farthinder (jorrå, går att hålla hastigheten över de flesta ;))
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

red44
Turbo-Poster

#8 Post by red44 »

ja kylslangarna verkar vilja ge upp ibland jag vet bl.a 2 som va på semester o kylarslangarna börja läcka

Utzon.se
Sponsor

#9 Post by Utzon.se »

Påminner mig om när ena vipparmsbryggan rasade på min VW-bubbla mitt i tyskland. Lyckades laga bilen med en 13-nyckel och några delar från en högtryckstvätt...

Eller min Audi som efter en långresa i tyskland gick sönder dagen efter att vi kommit hem. Bränslepumpen...
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

Erppa
S-Poster

#10 Post by Erppa »

Förra veckan gick den sk heater control valve som är efter vattenpumen i två delar på min 968 med följden att allt vatten sprutade ut på avgasserien, mycket vattenånga kan jag intyga... Gick att tillfälligt laga med en bit slang och köra vidare, men inte så kul.

Freddan
Addict

#11 Post by Freddan »

Jo slangen som sprack på min sitter precis ovanför grenrören och har nog med värmen i coupen att göra.
Så det rök väldigt mycket på motorvägen i Danmark när min lagning gick åt ½%¤#".

När vi stog på motorvägen med motorhuven öppen så var det minst en lasbils chaffis som körde åt andra hållet som tutade på oss.... varför???? Tyckte han att vi stog dåligt till eller... det tyckte jag ochså. Men vad skulle jag göra, jag hade ju inget kylvatten kvar.

claves: jag körde ju inte olagligt förfort, det var ju frifart. Jag följer lagen så gott det går.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Erppa
S-Poster

#12 Post by Erppa »

Freddan wrote:Jo slangen som sprack på min sitter precis ovanför grenrören och har nog med värmen i coupen att göra.
Så det rök väldigt mycket på motorvägen i Danmark när min lagning gick åt ½%¤#".

När vi stog på motorvägen med motorhuven öppen så var det minst en lasbils chaffis som körde åt andra hållet som tutade på oss.... varför???? Tyckte han att vi stog dåligt till eller... det tyckte jag ochså. Men vad skulle jag göra, jag hade ju inget kylvatten kvar.

claves: jag körde ju inte olagligt förfort, det var ju frifart. Jag följer lagen så gott det går.

//Fredrik
Tror han menade att höga hastigheter är bra för att få fram fel på bilen...

Freddan
Addict

#13 Post by Freddan »

Jaha... :oops:
Alpinvit 944S -87

Porrsche
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B

#14 Post by Porrsche »

Jon80 wrote:Ugha, låter inget vidare :S, brukar kylslangarna ge sig?
Jepp Jon,

Inspektion av kylarslangarna skall ske enligt serviceschema och de skall bytas ut om de blivit för hårda, för mjuka, fått synliga sprickor eller andra förändringar.

Det där lät väl präktigt men om servicearna sköts till 100% så brukar problemen inte uppstå vid normal körning (ej bana eller tävling) observera att Murphys lag alltid gäller som tidigare påpekats.

Själv har jag upptäckt att jag på ett ställe verkar ha dubbla kylslangar... En slang dragen över en annan som en kondom... Skall åtgärdas innan Murphy är framme.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

AntX
S2-Poster

#15 Post by AntX »

Låter som när kylarslangen sprack på min första Porsche, en väl inkörd 924 N/A :)
Mitt ute i ödemarken sprack slangen i längsriktningen och pissade ut vattned med en ruskig fart, även detta efter ett litet toppfarstatest i hiskeliga 180 kmh ;) Tur i oturen var att det låg en bensinstation i närheten med de hade inte så mycket nyttigt på lager. Nödlagade genom att mantla hela slangen med högtempsvulkband....och smög hemmåt i lugnt tempo. En 25L dunk med vatten fick vi med oss och det var tur för vulktejpen höll inte riktigt tätt.
Vattenkylt!

Post Reply