Bygga bromskylning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#31 Post by patand »

Är det någon som skulle kunna ge mått på en kylning ala Fredrik/Pär? Skulle kunna bli ett trevligt vinterprojekt. Inte för att jag haft några problem med bromsarna, men man kan ju knappast få för mycket kylning...

Martin Ls Cadbild med mått vore ju ultimat (efter att anslutningen anpassats)... kan gärna skickas som Autocad fil till mig... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

Insåg just att denna tråd ligger ju i fel del av forumet... flyttar till Teknik & Trim.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#33 Post by Uffe L »

Jo, även jag snodde idén rakt av från Fredriks fina 924S... :D Det ser ju så läckert ut på bilden i ditt garage så det är klart att det var så man ville ha det!

Jag bockade till flänsen i ytterkanten på skölden på ett sätt jag tyckte var smidigt: Tog en bräda som var ca 2/3 av kyltallrikens diameter lång (~12 cm), sågade till ena änden så att den fick den radie som jag ville ha på insidan av bockningen (kan ha varit 7-8 cm) , borrade ett litet hål i den sågade radiens centrum. Sedan var det bara att borra ett annat litet hål i centrum av den platta runda tallrik som skulle bli min sköld och skruva fast tallrikens centrum i hålet på brädan. Sedan var det bara att banka på den del av tallriken som stack ut över den runda änden av brädan så att den formade sig efter radien, vrida tallriken en liten bit och banka lite till och sedan forsatte jag så tills jag hade en fläns runt hela tallriken. Går att göra på en timme i köket, inkluderat tiden för att tillverka mallen och eftersom tallriken roteras mot mothållet så blir det automatiskt ganska runt.

Vet inte om det blev begripligt? Finns säkert effektivare sätt att göra det, men har men inte en verkstad så var detta ett rätt smidigt sätt.

M.v.h. Uffe

User avatar
Martin L
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2004-04-01 11:29:01
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#34 Post by Martin L »

patand wrote:Är det någon som skulle kunna ge mått på en kylning ala Fredrik/Pär? Skulle kunna bli ett trevligt vinterprojekt. Inte för att jag haft några problem med bromsarna, men man kan ju knappast få för mycket kylning...

Martin Ls Cadbild med mått vore ju ultimat (efter att anslutningen
anpassats)... kan gärna skickas som Autocad fil till mig... :D
Jupp ska ordnas efter måttagning. Jag kan erbjuda mig att tillverka en uppsättnig med rätt diameter, bockning,håltagning mm för en billigt penning.
Dock får ni göra själva "loften/draften/dragningen" själva.
2002-2006 Porsche 944 -83 / 2006-2007 Porsche 944 / 2007-Porschelös

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#35 Post by patand »

Uffe L wrote:Vet inte om det blev begripligt? Finns säkert effektivare sätt att göra det, men har men inte en verkstad så var detta ett rätt smidigt sätt.

M.v.h. Uffe
Jo det blev begripligt... :)

Samma metod som jag tänke man kunde använda, en träbit som mall osså banka en massa... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#36 Post by Pär Hylander »

Fasen, jag hade en massa lånade speciellt för ändamålet utformade träbitar och bankade för glatta livet, det blev ändå pannkaka :-( Ngt säger mig att totalkass plåtslagare i kombination med för tjock plåt inte blir bra!

Med lagom tjock plåt blir det säker kalasbra. Skulle dock föredra stålplåt, för då kan man svetsa fast ansl till slangen (annars är det lod, lim eller nit/skruv som man får ta till)

Jag är inte säker på att samma mått är rätt till alla bilar här, skivorna skiljer du definititvt mellan t.ex min 931 och en sen 951, kanske spindlarna skiljer lite oxo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: DLS