Fembultsmönster och trumma bak?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Fembultsmönster och trumma bak?

#1 Post by headline »

Är på gång att eventuellt köpa en 924 na -79 som har fembultsdelning och trummor bak. Har inte varit med om detta, någon som vet ngt om detta?

Bilen är reggad i sverige 86 så den är väl importerad då från någonstans...ska leta vidare info om detta! Någon som vet om det varierar med olika marknader?

Hur är det med delar, framför allt nya trummor med den delningen?

Tack så länge!

/Gustav
kass bild på spektaklet:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Nån som har varit kreativ med borren? :) Det är ju inte omöjligt att ta en standard 924-trumma och borra upp hål till 5x130 mm där, sen vet jag inte hur hållbarheten blir med dubbla hålbilder...

Vad sitter fram då? Solida skivor också med dubbel borrning?

Mer enkelt är kanske att skaffa spacers som konverterar bultcirklarna... Inte så poppis hos bilprovningen, dock.
Mvh
Mangan

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by headline »

Magnus K wrote:Nån som har varit kreativ med borren? :) Det är ju inte omöjligt att ta en standard 924-trumma och borra upp hål till 5x130 mm där, sen vet jag inte hur hållbarheten blir med dubbla hålbilder...

Vad sitter fram då? Solida skivor också med dubbel borrning?

Mer enkelt är kanske att skaffa spacers som konverterar bultcirklarna... Inte så poppis hos bilprovningen, dock.
Mvh
Mangan
Skulle bli mycket förvånad om så är fallet, men visst inte omöjligt.

Fram sitter samma fälgar. Trummor bak och solida skivor fram enligt ägaren... ska fråga om det igen känns det som!

Finns det inget option med denna set up?

Jag är förbryllad! :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Jag sätter mina två cent på spacers som byter mellan 4x108mm till 5x130... I kombination med 944-fälgar med hög ET?

Mvh
Magnus

User avatar
DJ
NA-Poster
Posts: 38
Joined: 2005-09-02 08:19:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by DJ »

Någon tidigare ägare kanske har bytt naven till fembults för att kunna ha andra fälgar, sen hängt på originalets trummor och skivor genom att bara borra de extrahål som behövs.

Hade det varit konverteringsspacers så hade det nog synts direkt, då de blir ganska tjocka.
Magnus K wrote:944-fälgar med hög ET?
924s-fälgar??

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by headline »

DJ wrote:Någon tidigare ägare kanske har bytt naven till fembults för att kunna ha andra fälgar, sen hängt på originalets trummor och skivor genom att bara borra de extrahål som behövs.

Hade det varit konverteringsspacers så hade det nog synts direkt, då de blir ganska tjocka.
Det är inte omöjligt, inväntar svar via mail då jag fipplat bort säljarens nummer....

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Magnus K »

DJ wrote:
Magnus K wrote:944-fälgar med hög ET?
924s-fälgar??
Om jag inte är ute och cyklar så har tidiga 944or och 924 Turbo (och gissningvis 924S) fälgar med högt ET. Senare modeller har andra bärarmar och då ändrades ET...

Eller så är det precis tvärt om. Jag och minnet... :oops:

/Mangan

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#8 Post by Mårten »

Tror det är trvärtom, typ till -87 ET 23mm. 87 och framåt, ET 53 mm. Nån som kan bekräfta/dementera?
/M
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Magnus K wrote:
DJ wrote: 924s-fälgar??
Om jag inte är ute och cyklar så har tidiga 944or och 924 Turbo (och gissningvis 924S) fälgar med högt ET. Senare modeller har andra bärarmar och då ändrades ET...

Eller så är det precis tvärt om. Jag och minnet... :oops:

/Mangan
924 turbo har högt ET (och 924 S), tidiga 944 har lågt ET och sena 944 högt ET.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]