Snacka trimmning?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Snacka trimmning?

#1 Post by Bengt »

Jag tänker vara med på nästa PCS på Knutan. Om det är någon som är intresserad av att, mellan varven, diskutera hur man får fler kusar i en 951, så kan jag kanske hjälpa till. Ni hittar mig vid en marinblå 951. Det är den som går snabbt på rakorna (men kanske ännu inte så snabbt i kurvorna).

mvh Bengt
0733 362499
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#2 Post by DLS »

Hade jag gärna gjort om jag inte hade så långt till knutstorp :(
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 507
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by spirou944t »

Ville gärna vara med...men tänkte inte åka ned till Knutan.. :( !!
Det är lite för långt ned, och
Har några funderingar, det kanske går bra att ta några här(eller PM)

MVH
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by djungel-Jim »

spirou944t wrote:Ville gärna vara med...men tänkte inte åka ned till Knutan.. :( !!
Det är lite för långt ned, och
Har några funderingar, det kanske går bra att ta några här(eller PM)

MVH
Ta här på forumet så vi alla kan njuta av svaren :) Ovanligt lite trimsnack här i forumet tycker jag! hoppas på ändring på det i vinter när vi sitter o skruvar i garagena :)
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

Tord
Turbo-Poster
Posts: 792
Joined: 2005-01-17 23:01:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: Snacka trimmning?

#5 Post by Tord »

Bengt wrote:Jag tänker vara med på nästa PCS på Knutan. Om det är någon som är intresserad av att, mellan varven, diskutera hur man får fler kusar i en 951, så kan jag kanske hjälpa till. Ni hittar mig vid en marinblå 951. Det är den som går snabbt på rakorna (men kanske ännu inte så snabbt i kurvorna).

mvh Bengt
0733 362499
Kan varmt rekommendera Bengts chips, enorm skillnad på cupchipsen och
dom nya. Mycket finare/jämnare gång och mycket bättre respons.
Har fortfarande inte fått bort smajlet från ansiktet .... skall ha meeer :twisted:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

djungel-Jim wrote:Ta här på forumet så vi alla kan njuta av svaren :) Ovanligt lite trimsnack här i forumet tycker jag! hoppas på ändring på det i vinter när vi sitter o skruvar i garagena :)
Precis! :D

Kanske t.om jag trimmar bilen i vinter... mer effekt eller lägre vikt eller varför inte båda... eller hemska tanke dekaltrim?! Vem vet vad som smyger ut ur garaget i vår, inte jag iaf... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#7 Post by Corleone »

Jag ska trimma i vinter! Mycke vill ha mer...

Någon som vill köpa min motor? Garanterat snabbaste 2,5:an!

Bengt... ska du trimma mer?
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#8 Post by Bengt »

Hej Micke, Ja jag skall trimma mer men inte Porschen utan min Hot Rod. Porschen tar fortfarande andan ur mig och man får suga på det här så länge. Jag har fått ut ännu mer effekt med fintrimmning sedans vi träffades. Framförallt är det med nya knacksensorn som jag vågat optimera. Jag har sänkt fullasttändningen och ökat laddet. Jag har också tagit bort avgasbandaget så nu är jag inte rädd att elda upp turbon längre. Avgastemp som mest runt 925C.
Fast om du skaffar 16 ventilare får jag kanske tänka om ;-)
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#9 Post by Corleone »

Bengt wrote:Hej Micke, Ja jag skall trimma mer men inte Porschen utan min Hot Rod. Porschen tar fortfarande andan ur mig och man får suga på det här så länge. Jag har fått ut ännu mer effekt med fintrimmning sedans vi träffades. Framförallt är det med nya knacksensorn som jag vågat optimera. Jag har sänkt fullasttändningen och ökat laddet. Jag har också tagit bort avgasbandaget så nu är jag inte rädd att elda upp turbon längre. Avgastemp som mest runt 925C.
Fast om du skaffar 16 ventilare får jag kanske tänka om ;-)
Vet du vad tändningen är i grader vid tex 6 krpm?

Hur mycket kan du ladda mer nu? Jag vet ju vad det var sist.

Själv har jag bara nått 819 grader i avgastemp...
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Jag ska försöka leta upp dig, om inte annat för att säga hej i verkligheten. Vilken grupp kör du i?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Svala Snubben
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2004-11-08 09:45:13
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sthlm
Contact:

Re: Snacka trimmning?

#11 Post by Svala Snubben »

Tord wrote:
Bengt wrote:Jag tänker vara med på nästa PCS på Knutan. Om det är någon som är intresserad av att, mellan varven, diskutera hur man får fler kusar i en 951, så kan jag kanske hjälpa till. Ni hittar mig vid en marinblå 951. Det är den som går snabbt på rakorna (men kanske ännu inte så snabbt i kurvorna).

mvh Bengt
0733 362499
Kan varmt rekommendera Bengts chips, enorm skillnad på cupchipsen och
dom nya. Mycket finare/jämnare gång och mycket bättre respons.
Har fortfarande inte fått bort smajlet från ansiktet .... skall ha meeer :twisted:
Kan bara instämma med ovanstående ord! Är mycket nöjd med den fina jämna gången... Det drar fint över hela registret och känns väldigt pålitligt, känns som att jag ska försöka titta över väghållningen i vinter för att uppväga stånket i puffran!

Mvh,

Calle S
|944 TURBO -86|

[size=100][color=green][b]Min tråd om bilen : [/b][/color][/size] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7655]944 Turbo -86[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by gurra »

Corleone...jag tror jag vet vad du har på gång :) Mäktigare bottendel går nog inte att få..
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

gurra wrote:Corleone...jag tror jag vet vad du har på gång :) Mäktigare bottendel går nog inte att få..
Har han tagit bottendelen från en lastbil t.ex VW LT31?! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#14 Post by Bengt »

Med 99 oktan laddar jag 1,3 bar vid 6500rpm. Är lite förvånad att aggregatet hänger med till en 3 liter. Jag har ändå över 1 bar vid 2800rpm. Jag vågar inte säga säkert vad jag har i tändförställning eftersom det kan finnas tempkompenseringar jag inte känner till. För min del så är det ok att öka tills det knackar och sen lägga lite säkerhetsmarginal, men det blir förstås svårt att överföra till ngt annat system.
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#15 Post by Bengt »

Hej Pär, jag har avancerat till R1. Jag har mycket erfarenhet av Knutan.Till exempel avåkningar.
Jag har kollat in dig i smyg när du gör helrenoveringar i depån ;-)
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users