Bra Cambervinklar för 951 som busbil?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Bra Cambervinklar för 951 som busbil?

#1 Post by Jon80 »

Ska lämna in bilen på hjulinställning på Onsdag, och tänkte höra lite vad 'bra' camber/hjulvinklar för en 951 är, om man utgår ifrån att man använder den som busbil?

Bör man även ändra Toe, och vilken setting upplevs som bra där? (antar att allt detta är ganska individuellt, men själv har man ingen aning om hur Porschen reagerar på olika vinklar).
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Jag fick min camber inställd till ca -1.8 både fram och bak vilket dunkade bra på gata. På bana slet det däremot lite för mycket på utsidan fram så där blev det nu -2.5 istället.

Jag tyckte det var stor skillnad på -1.8 och -2.5 fram, instyrningen blev bättre, både med gatdäck och R-däck, däremot blev den spårkänslig.

Toe skall justeras när camber justeras.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#3 Post by skillz »

Dea wrote:Jag fick min camber inställd till ca -1.8 både fram och bak vilket dunkade bra på gata. På bana slet det däremot lite för mycket på utsidan fram så där blev det nu -2.5 istället.

Jag tyckte det var stor skillnad på -1.8 och -2.5 fram, instyrningen blev bättre, både med gatdäck och R-däck, däremot blev den spårkänslig.

Toe skall justeras när camber justeras.

/Dea

Så -2.5 fram och -1.8 rekomenderar du på gata ? Sliter den mycket däck på insidan då?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Det är mest toe som sliter däck snett tror jag. Jag hade inte tvekat att sätta aggresiv camber på en kombi-bil men däremot hållt toe rätt så konservativt.

T.ex -2,5° fram, -2° Bak
Toe noll fram och in 2 mm bak.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#5 Post by Jon80 »

Tack Pär :) Gissade att du satt på lite info i detta ämne ;)
Ska bli jäkligt intressant och se hur bilen blir efter imorgon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#6 Post by Pär Hylander »

Som vanligt får man påpeka att "vanliga" gummiverkstäder ofta inte begriper sig på bakvagnen på våra bilar. "Går inte ställa in" är inte ett ovanligt svar man får när vinklarna bak inte alls är som man beställt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4716
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

ca-3 grader har jag på min kärra. spårigt värre med r-däcken, fast inte med sunksulorna. Men uj va det gjorde susen för grepp och slitage på bankörning.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#8 Post by Jon80 »

Pär Hylander wrote:Som vanligt får man påpeka att "vanliga" gummiverkstäder ofta inte begriper sig på bakvagnen på våra bilar. "Går inte ställa in" är inte ett ovanligt svar man får när vinklarna bak inte alls är som man beställt.
Några tipps om vad jag ska säga till dem, för att få bakvagnen rätt, när jag lämnar in bilen imorgon?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Dea »

Jag har inte kört tillräckligt med gata efter omställningen till -2.5 för att kunna avgöra slitaget på gatdäcken. Jag kör bara runt 600 mi gata/år så för mig spelar inte lite större slitage nån roll, det är mycket viktigare att inte R-däcken går åt alltför snabbt.

Jag ska kolla vad jag jar för toe, minns inte det på rak arm.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Jon80 wrote:
Pär Hylander wrote:Som vanligt får man påpeka att "vanliga" gummiverkstäder ofta inte begriper sig på bakvagnen på våra bilar. "Går inte ställa in" är inte ett ovanligt svar man får när vinklarna bak inte alls är som man beställt.
Några tipps om vad jag ska säga till dem, för att få bakvagnen rätt, när jag lämnar in bilen imorgon?
Om du lämnar till en firma som inte har erfarenhet av 924/944/968 eller tidiga 911or så har du en svår pedagogiskt uppgift....

Du måste få dom att förstå att det går att justera in bakvagnen även om det förefaller omöjligt för dom (när dom håller på med det). Innan dom provat så är dom säkert styva i korken och säger nemas problemas eller liknande. Dvs få dom att anstränga sig utan att trampa deras yrkesstolthet på tårna. Kanske säga typ att det är klurigt och många går bet men att du litar på dom.

Trasslet är att camber och toe-justeringarna påverkar varandra.

Min starkaste rekommendation är att inte lämna till oerfaren verkstad, utan leta upp ngn som har skruvat med dessa bakvagnar tidigare.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#11 Post by Dan Hovang »

Nu har du inte skrivit var du bor, vilket ju gör det svårare. Men Ringtjänst i Arlöv är duktiga och kan hantera 944'or.

User avatar
Ulf K
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2004-04-28 09:19:29
Contact:

#12 Post by Ulf K »

Även Däckfynd i Helsinborg har numära en duktig kille (peter) som har jobbat på königsegg tidigare och har mycket erfarenhet.

MVH
Ulf

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#13 Post by patand »

Gick det bra med inlämnandet/hämtningen?

EDIT: Såg nu att du skapat en ny tråd om eländet...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by djungel-Jim »

Någon som har koll på däckfirma i sthlm som har koll på 944:ornas bakvagnar?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

djungel-Jim wrote:Någon som har koll på däckfirma i sthlm som har koll på 944:ornas bakvagnar?
NB Gummi, Birgerjarlsgatan 108 (verkstad) och 114 (butik). De var iaf kanon när vi hade strul med cabben förra våren, t.om byggde om bakvagnen lite för att få ordning på hjuvinklarna (troligen var något lite snett i någon del). Väldigt duktiga och kunniga verkade de vara, dessutom prutade de själva på priset för att de tyckte det skulle bli för dyrt för mig att betala normal timpenning med de timmar de tvingades lägga ner iom ombyggnaden... :D

http://www.nbgummi.se/

Tel. 08-158558 (verkstad)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users