924 -77 | Jaggan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

924 -77 | Jaggan

#1 Post by fiskolja »

Halloj!

Efter att tidigare bruksbil fått gå vidare i (efter-)livet och behov av pendlarbil inte fanns längre men avsaknaden av bil blev för stor så införskaffades i somras en 924:a från -77 i den härliga och ovanliga? färgen koppar. Mätaren står på nästan 7k mil idag, läsare får själv gissa hur många gånger den gått runt.

Så nu efter att ha läst genom typ alla projekttrådar här tänkte jag att det vore kul att få dela med mig av min resa och passa på att ställa frågor på diverse problem som dyker upp till alla kloka huven på forumet. Bestämde mig rätt snabbt att försöka utföra alla arbeten på egen hand trots att tidigare nivå av mek är relativt låg, oljebyte och byte av bärarmar är väl det som man kan skriva på CV:et. Men med grundinställningen "äh, det kan väl inte vara så jäkla svårt" har det gått helt ok hittils, om än i långsamt tempo.

Tyvärr är lacken rent förjävlig och med 17 tidigare ägande finns det en hel del huvud-kli som bör ifrågasättas. Sommarsulor är neova ad08r 205or runtom med 20mm spacers bak och 10mm fram. Tungkört!

Tanken vid inköp var att den skulle bli fin rakt genom till sin 50 års dag men har nog insett att jag är nöjd ifall den rent mekaniskt är fin till dess.
Bilen rullar idag men knappt, att-göra-listan är otroligt lång så jag håller mig till de saker som jag hittat och behöver fixas innan nästa besiktning:
- Stötdämpare fram behöver bytas då höger läcker och är helt slut (vibrerar som F-n i hela framvagnen vid 85+km/h)
- Vakuumslangar som går ut i tomma intet som behöver hitta hem igen
- Handbroms tar för dåligt. Går att knuffa bilen med handbroms i.
- Misstänker hål nånstans i avgassystem, luktar rätt mycket avgas kring bilen. Å andra sidan låter det häftigt.. :)
- Spolarvätska kommer bara ur höger spole. Inget jag tittat direkt närmare på utan bara noterat så håller tummarna på att det är 15 minuters fix.
- Ställa tädning samt se över luft/bränsle.

Förra ägaren gick genom bromsar runt om och jag misstänker att han även bytte hjullager fram.
Det som är gjort under min ägo är:
- Nytt batteri
- Nya tändstift
- Bytt vattenpump, termostat, kamrem och drivrem
- Justerat ventilspel, varav 5 var ställda 0,1mm för högt
- Fått igång tempvisaren
- Fixat blinkers, visade sig att säkringshållaren hade ärgat.
- Framlyktorna klonkade vid upp/nerfällning men är nu supersmooth. Tror de var otroligt felriktade och tog i plåt då mötande ljustutade ofta vid mörker.
- Tagit bort torkaren på bakluckan då den inte ens var inkopplad och kändes överflödig. Satte igen hålet med nån generisk wiperdelete.
- Rengjort insug från olja

Nu får det räcka med text. En biltråd utan bilder är för mig ikke en krona värd :)

Halvvägs hem i höjd med jönköping efter inköp. Bilen rullade fler mil denna dagen än vad den gjort totalt på de föregående 1,5 åren men kändes överlag bra om man bortser från vibrationer och att blinkers la av nånstans i småland.
Image
Image

Väl hemma så blev det en mindre motorrumstädning
Före:
Image

Efter:
Image

Rätt fin under i mitt tycke, bara ytrost vad jag hittat hittils
Image

Byte av vattenpump etc
Image
Image
Image

När jag skulle byta termostat stötte jag på min första bult som gick av
Image

Efter mycket svett och blod lyckades jag till slut borra igenom bulten och på plats med ny med mutter. Kändes olönt att inte byta den bakre bulten samtidigt.
Image

Oljan som fanns i insuget. Som jag förstår är det inte ovanligt att det samlas olja här efter många år av att det har vaporiserats. Nån som faktiskt vet får gärna kommentera detta.
Har torkat upp det mesta men faktiskt inte kollat hur läget är sen dess, bilen har iof inte rullat speciellt många mil sen det gjordes.
Image
Image

Här hittade jag orsaken till varför tempvisaren vid köp stod på max så fort tädningen slogs på och att den en dag valde att köra i botten istället
Image

Efter att kabeln fått sig en kontakt och anslutits till tempgivaren glömde jag helt bort att jag inte hade någon kylarvätska på plats, blev lagom panik minst sagt men den vände snabbt ner igen utan större missöde
Image

Justering av ventilspel
Image

Innan justering såg spelet ut enligt följande
Image

Här ser vi den kassa stötdämparen, allt är helt dränk i olja
Image

Verkar läcka från toppmountet också
Image

Och här är en av vacuumslangarna som gått vilse.
Image

Om jag tolkat det rätt så är det slangen markerat i grönt som jag håller i?
Nån som har koll ifall det stämmer och vilken tjocklek det ska vara?
Tycker inte att något vacuumdiagram som jag hittat stämmer överens med min bil.
Image
Last edited by fiskolja on 2025-01-24 15:51:58, edited 1 time in total.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#2 Post by johan944 »

Vi i europa har inte det systemet på våra bilar. Schemat du tittar på är för US bilar du ska ha ROW (rest of the world).

Ser fint ut i övrigt.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#3 Post by Cédric »

Håller med, ser inte så fasligt ut, ta det i lugnt tempo, fråga, läs på och fråga så ska det nog gå bra. Rätt få saker som verkligen är svårt på en sån bil :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#4 Post by gtBen »

Vilken cool färg ...även om den ser ut att matcha färgen på din rostiga kylarvätska i baljan 8)
Och bra jobbat. Det är bara att ta tag i varje litet problem ett åt gången, tar du allt på en gång blir det lätt övermäktigt och bilen blir då lätt ståendes.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#5 Post by fiskolja »

johan944 wrote: 2025-01-23 18:33:25 Vi i europa har inte det systemet på våra bilar. Schemat du tittar på är för US bilar du ska ha ROW (rest of the world).

Ser fint ut i övrigt.
Det förklarar saken, tack! Har du koll på var jag hittar rätt? Tycker att jag har sökt runt som en galning..
Tror jag listat ut var den ska mötas upp men man vill ju gärna vara säker. Om inget annat får jag bara testa mig fram. 8)
Cédric wrote: 2025-01-23 21:33:44 Håller med, ser inte så fasligt ut, ta det i lugnt tempo, fråga, läs på och fråga så ska det nog gå bra. Rätt få saker som verkligen är svårt på en sån bil :)
Skönt att höra att det inte ser omöjligt ut :lol:
Har en del dumma frågor liggandes i fickan men jag tänker jag håller på dom ett tag till

gtBen wrote: 2025-01-24 09:45:08 Vilken cool färg ...även om den ser ut att matcha färgen på din rostiga kylarvätska i baljan 8)
Och bra jobbat. Det är bara att ta tag i varje litet problem ett åt gången, tar du allt på en gång blir det lätt övermäktigt och bilen blir då lätt ståendes.
Det är helt klart viktigt att färgmatcha allt :roll:
Tack, har stått still nu sedan jul då jag inte visste vilken ände jag skulle nysta vidare i men har lagt upp en plan nu åtminstone. Återstår att se ifall den går att följa

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#6 Post by johan944 »

Lägg upp lite bilder med hur du tänker dig att vakum slangarna ska gå.

Vart i landet håller du till?
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#7 Post by fiskolja »

johan944 wrote: 2025-01-24 16:31:52 Lägg upp lite bilder med hur du tänker dig att vakum slangarna ska gå.

Vart i landet håller du till?
Har dåligt med bilder på det jag vill visa och lär inte komma ut till bilen tidigast söndag så vi får se om det räcker med dom här sålänge.
Slang nummer 2 som behöver hitta hem är denna som nu ligger löst i linje med och under insugningsgrenrör:
Image

Det borde vara nr 19 enligt PET nedan?
Image

Och jag vill påstå att där finns en anslutning till på baksidan av "Air cleaner" (nr.10) där tidigare nämnd slang kanske ska in?

Sitter i Malmö :oops:

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#8 Post by fiskolja »

Fullt möjligt att jag drömt om den andra anslutningen, googlar jag bilder är där ingen anslutning

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#9 Post by johan944 »

Slang nummer 19 som sitter i blocket (vevhusventilation) ska som du gissar in i luftfilterboxen.

Jag kan tyvärr inte jämföra vakumslangarna med min bil eftersom jag har tagit bort hela k-jet systemet.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#10 Post by fiskolja »

Tack Johan, 1 korrekt gissning av 2 och en ny lärdom ser jag som en absolut vinst så här en fredagskväll! :)
Ja, kikade genom din tråd på nytt i hopp om ledtråd men ikke.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#11 Post by johan944 »

Den tunna slangen känner jag igen men kan inte placera i huvudet vart den gick någonstans. jag har bara haft 924or från innan -80 och dom skiljer sig litegrann ifrån dom efter 80.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#12 Post by fiskolja »

Kommer du på var den ska höra hän får du gärna delge :)
Har gått genom PET jag vet inte hur många gånger men hittar den inte, den borde ju finnas där nånstans kan jag tycka..

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#13 Post by fiskolja »

Är det till avlastningsventilen den tunna slangen ska va kopplat till?
Som jag förstått det så ska det sitta en vakuumslang på avlastningsventilen men jag får inte ihop till varför den tunna skulle sitta där

Image

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#14 Post by johan944 »

Det kan det absolut vara.

hade jag varit du så hade jag dock tittat över och bytt ut alla torra vacumslangar. Sprickor leder lätt till läckor som påverkar systemet negativt.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
fiskolja
NA-Poster
Posts: 15
Joined: 2024-07-04 15:52:35
Bilmodell: 924 NA
Årsmodell: 1977
Location: Malmööö
Contact:

Re: 924 -77 | Jaggan

#15 Post by fiskolja »

Får köra en shakedown under kommande vecka och känna av.
Översyn av slangarna är nog en god idé, tänker att ett röktest också hade varit givande.
Räcker ju titta på den tunna slangen för ett se ett uppenbart exempel på kass slang

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]