Efter att tidigare bruksbil fått gå vidare i (efter-)livet och behov av pendlarbil inte fanns längre men avsaknaden av bil blev för stor så införskaffades i somras en 924:a från -77 i den härliga och ovanliga? färgen koppar. Mätaren står på nästan 7k mil idag, läsare får själv gissa hur många gånger den gått runt.
Så nu efter att ha läst genom typ alla projekttrådar här tänkte jag att det vore kul att få dela med mig av min resa och passa på att ställa frågor på diverse problem som dyker upp till alla kloka huven på forumet. Bestämde mig rätt snabbt att försöka utföra alla arbeten på egen hand trots att tidigare nivå av mek är relativt låg, oljebyte och byte av bärarmar är väl det som man kan skriva på CV:et. Men med grundinställningen "äh, det kan väl inte vara så jäkla svårt" har det gått helt ok hittils, om än i långsamt tempo.
Tyvärr är lacken rent förjävlig och med 17 tidigare ägande finns det en hel del huvud-kli som bör ifrågasättas. Sommarsulor är neova ad08r 205or runtom med 20mm spacers bak och 10mm fram. Tungkört!
Tanken vid inköp var att den skulle bli fin rakt genom till sin 50 års dag men har nog insett att jag är nöjd ifall den rent mekaniskt är fin till dess.
Bilen rullar idag men knappt, att-göra-listan är otroligt lång så jag håller mig till de saker som jag hittat och behöver fixas innan nästa besiktning:
- Stötdämpare fram behöver bytas då höger läcker och är helt slut (vibrerar som F-n i hela framvagnen vid 85+km/h)
- Vakuumslangar som går ut i tomma intet som behöver hitta hem igen
- Handbroms tar för dåligt. Går att knuffa bilen med handbroms i.
- Misstänker hål nånstans i avgassystem, luktar rätt mycket avgas kring bilen. Å andra sidan låter det häftigt..

- Spolarvätska kommer bara ur höger spole. Inget jag tittat direkt närmare på utan bara noterat så håller tummarna på att det är 15 minuters fix.
- Ställa tädning samt se över luft/bränsle.
Förra ägaren gick genom bromsar runt om och jag misstänker att han även bytte hjullager fram.
Det som är gjort under min ägo är:
- Nytt batteri
- Nya tändstift
- Bytt vattenpump, termostat, kamrem och drivrem
- Justerat ventilspel, varav 5 var ställda 0,1mm för högt
- Fått igång tempvisaren
- Fixat blinkers, visade sig att säkringshållaren hade ärgat.
- Framlyktorna klonkade vid upp/nerfällning men är nu supersmooth. Tror de var otroligt felriktade och tog i plåt då mötande ljustutade ofta vid mörker.
- Tagit bort torkaren på bakluckan då den inte ens var inkopplad och kändes överflödig. Satte igen hålet med nån generisk wiperdelete.
- Rengjort insug från olja
Nu får det räcka med text. En biltråd utan bilder är för mig ikke en krona värd

Halvvägs hem i höjd med jönköping efter inköp. Bilen rullade fler mil denna dagen än vad den gjort totalt på de föregående 1,5 åren men kändes överlag bra om man bortser från vibrationer och att blinkers la av nånstans i småland.

Väl hemma så blev det en mindre motorrumstädning
Före:

Efter:

Rätt fin under i mitt tycke, bara ytrost vad jag hittat hittils

Byte av vattenpump etc

När jag skulle byta termostat stötte jag på min första bult som gick av

Efter mycket svett och blod lyckades jag till slut borra igenom bulten och på plats med ny med mutter. Kändes olönt att inte byta den bakre bulten samtidigt.

Oljan som fanns i insuget. Som jag förstår är det inte ovanligt att det samlas olja här efter många år av att det har vaporiserats. Nån som faktiskt vet får gärna kommentera detta.
Har torkat upp det mesta men faktiskt inte kollat hur läget är sen dess, bilen har iof inte rullat speciellt många mil sen det gjordes.

Här hittade jag orsaken till varför tempvisaren vid köp stod på max så fort tädningen slogs på och att den en dag valde att köra i botten istället

Efter att kabeln fått sig en kontakt och anslutits till tempgivaren glömde jag helt bort att jag inte hade någon kylarvätska på plats, blev lagom panik minst sagt men den vände snabbt ner igen utan större missöde

Justering av ventilspel

Innan justering såg spelet ut enligt följande

Här ser vi den kassa stötdämparen, allt är helt dränk i olja

Verkar läcka från toppmountet också

Och här är en av vacuumslangarna som gått vilse.

Om jag tolkat det rätt så är det slangen markerat i grönt som jag håller i?
Nån som har koll ifall det stämmer och vilken tjocklek det ska vara?
Tycker inte att något vacuumdiagram som jag hittat stämmer överens med min bil.