924S -86 | Esset, fka N.N.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#451 Post by gtBen »

Image
Helt epokgörande ...kanske inte, men väldigt härligt att jag fått liv i VEMS:et jag köpte utan att ha någon kunskap alls.
Det blev lättare att ta ur det ur bilen igen och tjuvkoppla det på arbetsbänken än att ligga på knä i dörröppningen för att pyssla med det. Och till slut fick jag Vems-tune att visa att jag var online, sen kunde jag knappa runt lite för att bekanta mig med det lite mer.
Käpphästen var att det var en nyare variant än jag trodde, så rådet att det skulle användas med en gammal seriell kontakt var fel. På gott och ont sker kommunikationen med bluetooth, och det verkar inte gå att styra ett sånt ens med en "rätt" installerad seriell kontakt på sladd med eller utan adapter.

När det väl var installerat i bilen igen så hoppade den igång också, så himla skönt även om den gick som en påse nötter och dessutom väldigt snålt. Imorgon kan jag ringa och boka tid för mappning, han ville inte ens ta i den utan att kommunikationen funkade och bilen var uppstartad.
:#944burn:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#452 Post by Cédric »

LÅter rimligt att han inte var så sugen på en bil som inte starar eller har kommunikation, kan ju bli många timmars felsökning som kanske inte går att ta betalt för fullt ut. Ska bli kul att se hur det går, förhoppningsvis går det få den att gå lite bättre än innan :)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#453 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-10-24 08:07:44LÅter rimligt att han inte var så sugen på en bil som inte starar eller har kommunikation, kan ju bli många timmars felsökning som kanske inte går att ta betalt för fullt ut. Ska bli kul att se hur det går, förhoppningsvis går det få den att gå lite bättre än innan :)
Han tar gärna betalt, men det är bara bilar med vems han inte vill felsöka. Det är själva vems:et som är felet tycker han :shock: men han har inget emot att mappa vems.
Eftersom jag ändå inte kommer att nå min-vikten för bilen så kan jag lika gärna trimma några hk för att inte ge bort något.
Tid för mappning bokad för nästa vecka :arrow:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#454 Post by safe »

Nice!
Förstår han iofs med VEMSet. Det är nog en del strul med VEMS, speciellt när man inte vet vem som byggt ihop det.

Nu var det ju så enkelt att det var Blue tooth som skulle användas för kommunikation. Av någon anledning klarar VEMS antingen kabel med serieport eller Blue tooth inte bägge.

Mitt VEMS i 69an har BT också och jag får bara kontakt med en och endast en dator alla andra datorer jag och andra testat med vill inte koppla upp sig. Blue tooth kopplar upp sig men ingen kontakt mellan programvara och sprut.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#455 Post by gtBen »

Image
Nu är bilen mappad av Luntec och med den nya ljuddämparen blev det 200,61 hk på hubbarna.

Pcsr's omräkningsfaktor till motor-hk är +10% , så 200,61x1,10 = 220,7hk ...så säg 221 hk på motorn.
221hk x 5kg/hk minus 50kg då jag saknar abs blir = 1105kg - 50kg = 1055kg. Det passar mig perfekt :#944burn:

Jag försökte mig på att logga accet för en jämförelse men det regnade för mycket på testbanan, på torsdag ser vädret bättre ut :roll:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#456 Post by Ingemansson »

Kul med lyckad mappning! Grattis 😊
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#457 Post by Cédric »

Kul att det gick bra, känns ju som att maskinen borde vara hyffsat frisk. Kul att det var samma ställe som Magnus ratrod blev mappad, Linus verkar bra på det han gör :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#458 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-10-31 22:29:57 Kul att det gick bra, känns ju som att maskinen borde vara hyffsat frisk. Kul att det var samma ställe som Magnus ratrod blev mappad, Linus verkar bra på det han gör :)
Samma ställe, Martin Lundkvist, har skickat dit 2 Porsche kompisar till. Borde få rabatt nästa gång.... :D
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#459 Post by safe »

200 bakhjulshästar verkar ju också fullt rimligt, varken glädjesiffror eller tvärt om. Mina 375 är ju då rimligen rätt nära verkligheten också.

Jag är lite sugen på att köra dit 911an för bara en mätning. Haft den på två olika dynos och fått klart varierande resultat.... Litar mer på denna dyno.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#460 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-11-01 12:45:10 200 bakhjulshästar verkar ju också fullt rimligt, varken glädjesiffror eller tvärt om. Mina 375 är ju då rimligen rätt nära verkligheten också.

Jag är lite sugen på att köra dit 911an för bara en mätning. Haft den på två olika dynos och fått klart varierande resultat.... Litar mer på denna dyno.
Det bästa för att faktiskt kunna jämföra siffror är ju att använda en och samma dyno, för både före-efter och för jämförelser. Annars drunknar skillnaderna i skillnaderna mellan olika typer av dynos.


Bengt ska det bli nåt mer gjort med 944 motorn senare eller är du "klar" såhär?

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#461 Post by gtBen »

Ingemansson wrote: 2023-10-31 21:24:40Kul med lyckad mappning! Grattis 😊
Cédric wrote: 2023-10-31 22:29:57Kul att det gick bra, känns ju som att maskinen borde vara hyffsat frisk. Kul att det var samma ställe som Magnus ratrod blev mappad, Linus verkar bra på det han gör :)
Tackar Oscar och Cedric, det ser bra ut än så länge i alla fall :mrgreen:
safe wrote: 2023-11-01 12:45:10200 bakhjulshästar verkar ju också fullt rimligt, varken glädjesiffror eller tvärt om. Mina 375 är ju då rimligen rätt nära verkligheten också.
Jag är lite sugen på att köra dit 911an för bara en mätning. Haft den på två olika dynos och fått klart varierande resultat.... Litar mer på denna dyno.
200hk på hjulen är väl ungefär vad Estländaren "utlovar" för sina pnp-vems-kit för en S2-motor. Jag tippade på 199-200hk, men Martin var nog lite skeptisk till det för han blev allt lite förvånad när han väl nådde dit.

Ingen dyno är den andra lik, så man ska nog hålla sig till en och samma så man kan jämföra med tidigare mappningar eav ens maskin.
Tyvärr ville jag inte åka tillbaka till min tidigare/gamla mappare på grund av moraliska/etiska skäl ... :roll:

Luntec/Martin är rätt komplett om man vill bygga eller modifiera en motor. Han har nav-dyno och motordyno för upp till 5000 hk. Han har mycket maskiner och all utrustning man behöver för topplocks-jobb, plus flödesbänk + kamaxelslip + balanseringsutrustning för vevaxel och koppling + bygger bil-el/-elektronik. Han har hållit på full tid i mer än 10 år, bygger mest rallymotorer och gillar både turbo och förgasare (Weber och Dellorto) och kör/tävlar själv en bil med 1500 hk Toyota HiAce-motor.
Man blir lätt biten när man får något mappat, och vill ändra nåt och mappa igen och igen :#cheers:
Vad kan min 911 -74 med Kjetronic "mappas till" genom att få rätt inställning av kjetet och tändningen månntro, eller tänker att hit åker jag med min 3.6:a med Weber-46:or och mappar in ett Maxx-ecu som ska sköta tändningen 8)
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#462 Post by gtBen »

Image
rent och snyggt

Image
god tillgång på luft att kyla med

Image
Lite spretigt vridmoment, nu behöver jag ett extraktor-grenrör och itb's och större spridare och kanske andra kammar och ...för att få bort hacket i kurvan.
Man blir bra sugen på att toppa upp motorn till 250 nav-hk om nåt/några år för att köra 8C istället

Image
Jag var ute på testbanan men når inte riktigt fram med de förutsättningar som är nu med noll-gradigt november-kvälls-väder. Det var svårt att få fäste och jag behövde andra skor och mer tillvänjning för att pressa den fullt. Det var nästan så att jag matchade tidigare tider trots det, så det ser lovande ut.

Nu är det nog färdigkört för i år, förutom att jag kör den till en med lyft och tar bort avgassystem och drivaxlar och växellådan och tanken så jag slipper ligga och krypa på golvet med det. Sen tar jag hem den på glassbilen och mekar resten hemma under vintern.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#463 Post by Cédric »

gtBen wrote: 2023-10-31 21:10:57 Image
Nu är bilen mappad av Luntec och med den nya ljuddämparen blev det 200,61 hk på hubbarna.

Pcsr's omräkningsfaktor till motor-hk är +10% , så 200,61x1,10 = 220,7hk ...så säg 221 hk på motorn.
221hk x 5kg/hk minus 50kg då jag saknar abs blir = 1105kg - 50kg = 1055kg. Det passar mig perfekt :#944burn:

Jag försökte mig på att logga accet för en jämförelse men det regnade för mycket på testbanan, på torsdag ser vädret bättre ut :roll:
Värt att notera dock är att det står drivhjulshästar i reglementet, dom förutsätter nog att man kör på rullar. Så hade du kört på rullar med ett par rdäck så kanske du hade fått kanske190hk på hjulen lägre vikt. Kanske bra att tänka på i framtiden :) Dom borde egentligen ha olika omräkningsfaktorer för navdyno respektive rullar, en del reglementen har så. Sen är det förstås lättare att mygla på rullar, kör du lågt lufttryck i däcken, spänner ner den extra hårt etc så kommer drivhjulshästarna gå ner, jag som jobbat med motorutveckling väljer bara en styrd navdyno för mina projekt så jag kan ha kontroll på ramptiden, och köra statiskt om man vill, samt få bort däcken ur mätningen.


220,7/0,9=222,8hk =1114kg
190/0,9=211hk=1055kg

User avatar
safe
Addict
Posts: 1470
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#464 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-11-01 15:55:29
safe wrote: 2023-11-01 12:45:10 200 bakhjulshästar verkar ju också fullt rimligt, varken glädjesiffror eller tvärt om. Mina 375 är ju då rimligen rätt nära verkligheten också.

Jag är lite sugen på att köra dit 911an för bara en mätning. Haft den på två olika dynos och fått klart varierande resultat.... Litar mer på denna dyno.
Det bästa för att faktiskt kunna jämföra siffror är ju att använda en och samma dyno, för både före-efter och för jämförelser. Annars drunknar skillnaderna i skillnaderna mellan olika typer av dynos.
Det är lite därför jag skulle vilja mäta upp bilen här. Om/när jag gör några förändringar så har jag en baseline. Men det kanske tar något år till innan jag har råd med uppgraderingar av 911an.
Dyrt med flera projektbilar....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 694
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.

#465 Post by gtBen »

Cédric wrote: 2023-11-02 09:04:21Värt att notera dock är att det står drivhjulshästar i reglementet, dom förutsätter nog att man kör på rullar. Så hade du kört på rullar med ett par rdäck så kanske du hade fått kanske190hk på hjulen lägre vikt. Kanske bra att tänka på i framtiden :) Dom borde egentligen ha olika omräkningsfaktorer för navdyno respektive rullar, en del reglementen har så. Sen är det förstås lättare att mygla på rullar, kör du lågt lufttryck i däcken, spänner ner den extra hårt etc så kommer drivhjulshästarna gå ner, jag som jobbat med motorutveckling väljer bara en styrd navdyno för mina projekt så jag kan ha kontroll på ramptiden, och köra statiskt om man vill, samt få bort däcken ur mätningen.

220,7/0,9=222,8hk =1114kg
190/0,9=211hk=1055kg
Jag hade koll på skillnaden på däckdyno och navdyno, men en bra mappare och repeterbara resultat övervägde. Sedan är jag en ärlig själ som inte behöver välja ett alternativ där man kan fippla med däcktryck och slira på sanningen/regelverket.
Och att mappa sin trimmade motor till samma hk som en standardmotor går de som sitter i regelkommittén inte på, det är inga dumbommar som sitter där. Och det är de som i slutänden avgör i vilken klass du ska köra eller om de behöver ta hand om din bil och kontroll-köra den på ärliga rullar, och då är det du som får betala om du lämnat oriktiga uppgifter.

I pcsr's reglemente punkt 8.19 står det;
”Effekten kommer sedan omräknas till motorhästar med konstanten 10%(drivhjulshästar/0.9)”
Det hade jag missat att vid omräkning på 10% så ska det divideras med 0,9 istället för att multiplicera med 1,10 ! jag tror inte min mattelärare hade hållit med, men nu står det uttryckligen så i reglementet i alla fall.
Så där får jag 2 extra hk och får därmed öka vikten med 10kg ...inte bra.
Det positiva av det kan bli att jag sparar in lite slantar på att inte jaga de sista och dyraste kilogrammen.

Du glömde dra av 50kg i abs-rabatt i båda dina räkneexempel, och 200,61hk och inte 220,7hk ska det vara.
safe wrote: 2023-11-02 09:30:10Dyrt med flera projektbilar....
Det kostar på att ligga på topp :#cheers:
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users