Cédric wrote: ↑2023-11-02 09:04:21Värt att notera dock är att det står drivhjulshästar i reglementet, dom förutsätter nog att man kör på rullar. Så hade du kört på rullar med ett par rdäck så kanske du hade fått kanske190hk på hjulen lägre vikt. Kanske bra att tänka på i framtiden

Dom borde egentligen ha olika omräkningsfaktorer för navdyno respektive rullar, en del reglementen har så. Sen är det förstås lättare att mygla på rullar, kör du lågt lufttryck i däcken, spänner ner den extra hårt etc så kommer drivhjulshästarna gå ner, jag som jobbat med motorutveckling väljer bara en styrd navdyno för mina projekt så jag kan ha kontroll på ramptiden, och köra statiskt om man vill, samt få bort däcken ur mätningen.
220,7/0,9=222,8hk =1114kg
190/0,9=211hk=1055kg
Jag hade koll på skillnaden på däckdyno och navdyno, men en bra mappare och repeterbara resultat övervägde. Sedan är jag en ärlig själ som inte behöver välja ett alternativ där man kan fippla med däcktryck och slira på sanningen/regelverket.
Och att mappa sin trimmade motor till samma hk som en standardmotor går de som sitter i regelkommittén inte på, det är inga dumbommar som sitter där. Och det är de som i slutänden avgör i vilken klass du ska köra eller om de behöver ta hand om din bil och kontroll-köra den på ärliga rullar, och då är det du som får betala om du lämnat oriktiga uppgifter.
I pcsr's reglemente punkt 8.19 står det;
”Effekten kommer sedan omräknas till motorhästar med konstanten 10%(drivhjulshästar/0.9)”
Det hade jag missat att vid omräkning på 10% så ska det divideras med 0,9 istället för att multiplicera med 1,10 ! jag tror inte min mattelärare hade hållit med, men nu står det uttryckligen så i reglementet i alla fall.
Så där får jag 2 extra hk och får därmed öka vikten med 10kg ...inte bra.
Det positiva av det kan bli att jag sparar in lite slantar på att inte jaga de sista och dyraste kilogrammen.
Du glömde dra av 50kg i abs-rabatt i båda dina räkneexempel, och 200,61hk och inte 220,7hk ska det vara.
safe wrote: ↑2023-11-02 09:30:10Dyrt med flera projektbilar....
Det kostar på att ligga på topp