924S -86 | Esset, fka N.N.
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Man bör få in "tillräckligt" med däck under skärmarna med rätt ET.
Jag tror TB däcken står sig mot cup däcken, de har samma gummiblandning som Michelins moderna slicks. Man förlorar förstås en del yta på ett 15" mot ett 18" av samma bredd, lite beroende på profil.
Jag tror TB däcken står sig mot cup däcken, de har samma gummiblandning som Michelins moderna slicks. Man förlorar förstås en del yta på ett 15" mot ett 18" av samma bredd, lite beroende på profil.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
TB5 är ett intressant däckval
men fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner 


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
225/45R15 hade varit en bra början. Gå till jättediamter kommer göra bilen slöare om du inte kan byta slutväxel för att matcha.
Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.
Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Glada miner kan jag vara säker på, jag tror nästan det väcker lite sympati att komma i matt-vit 924 än i annan bling-högblank bil.Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-07 14:02:24 TB5 är ett intressant däckvalmen fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner
![]()
En annan sak jag gillade när jag kollade in pcsr på Gelleråsen 2020 var att det inte handlar om riktiga team, flera av dem roddade själva och de hjälpte varandra. Som nybörjade är det inte så kul om man känt sig slagen redan när "teamen" anländer och packar upp. Och liksom på pcs trackdays så visade alla sin bästa sida, det var det som fick mig att vilja känna på lite tävling.
Michelin TB; de jag har kollat med säger "best tires ever" om TB-däcken, Pernvall säger att med TB15 vinner du på fuktigt (bilen spelar ingen roll). TB5+R har just ett + som tillkommit i slutet 2020 tror jag, och är väldigt up-to-date. Man kan få dispens att köra Pirelli i alla fall om du kör 16-tum, men de är typ lika dyra.
Dimensionen är 18/60x15 (körbana 18cm, höjd 60cm) och det motsvarar 215/55x15. De är knappt 4% högre än min favvo-dimension 215/50x15 och knappt 3% lägre än standarddimensionen.
En graf från blocklayer.com's gearing calculator med 215/55-15 och mina utväxlingar ...ser mycket bra ut. Jag vill gärna köra lite mer på 3:an än att gå på 4:an mitt i många kurvor.
Jag gjorde ett excel ark för ett tag sedan, på papperet borde jag ligga bra till ...men det är nog också äldsta bilen och äldsta tekniken på banan.Cédric wrote: ↑2022-03-07 10:43:03 Roligt att du ska prova kör 8B, i teorin borde bilen ligga helt ok där, men det kommer behövas lite avancerad lättning då, samt att du gör så mycket aero som du får göra för att minska drag och få lite df.
Michelin har ju inga bra däck i vettiga storlekar, kan man få undantag för att behöva köra med michelindäck då? Man ska väl inte behöva köra ett däck för historisk racing. Med tanke på hur mycket däck man kan få in under orginalskärmarna är det inte bättre att försöka med det först för att försöka hålla nere luftmotståndet?
Kul att du luftat yarisen, ringen är verkligen en speciell plats, första gången i synnerhet. Enda jobbiga med nya bilar är att man riskerar att totalskrota sina pengar och få ingenting tillbaka, då kan det vara skönt med en gammal 924![]()

Det visar att alla andra bilar blir tunga men att de kan komma närmare klass-gränsen på 5,0 kg/hk. Time will tell, men det är nog mer föraren än bilen som avgör.
Aero; där är jag inte riktigt ännu, men ska spana efter nån typ-968 bakspoiler i glasfiber vad det lider. Min nivå är att jag hoppas att allt sitter fast så det inte fladdrar och slår på rakorna.
Med låga ET är det på fel sida gränsen till att få in däcken inom original skärmkant. Men jag vill inte ha hur många uppsättningar däck som helst och det kostar multum. Att kunna köra TB5 och TB15 och vanliga nöta-på-r-däck på 2 olika bilar trumfar att det behövs skärmbreddare på 924:an.Cédric wrote: ↑2022-03-07 16:58:51 225/45R15 hade varit en bra början. Gå till jättediamter kommer göra bilen slöare om du inte kan byta slutväxel för att matcha.
Braid kan någorlunda prisvärt fixa vilken kombo man vill av ET och bredd för 5x130. Kollade förut vad det skulle kosta för 16x8 et52, även 15x8, inte så blodigt, men inte dödslätta heller.
GR Yaris/Nurburgring - helt underbart, kraschar man på egen hand så är man rökt i vilket fall. Det är lurigt, jag ägnade mig själv åt lite curbhopping på typ 35:e varvet när jag fått upp ångan ...efter att "jag trodde" att jag var i ett annat parti på banan. Men blir man påkörd eller nån annan som orsakar det så klarar du dig på motpartens trafikförsäkring.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det var bättre förr
IF var sista bolaget som täckte ringenkörning helt och hållet, så passade på att spendera helgen där med att köra in leasingbilen, ibiza cupra för ett decennium sedan
Gillade hyrswiftarna annars, rekommenderas helt klart om man vill köra en helg, då hade dom självrisk på 2500eur vid totalskrot, kostar säkert lite mer på nya swiftarna, men klart hanterbart. Man får ju räkna till rätt dyra räcken också.
För aero kommer man hyffsat långt med en stor undertray under hela motorrummet av typ plywood, och en vettig vingprofil som inte kostar mycket drag. Ska du använda fälgarna till en 911a också? Mer än 7" med lågt et blir svårt fram, 7 är ju redan på gränsen.


För aero kommer man hyffsat långt med en stor undertray under hela motorrummet av typ plywood, och en vettig vingprofil som inte kostar mycket drag. Ska du använda fälgarna till en 911a också? Mer än 7" med lågt et blir svårt fram, 7 är ju redan på gränsen.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Hyr-Swift för 159 Euro/varv + lapticket + bensin = väl över 2000:-/varv!!!! typ 90.000:- för 39 varv, det får man över 160 varv och 5 ringenresor all-inclusive för med egen bil. Det är som med aktier, satsa inte på det med lånade pengar som du inte klarar av att förlora.Cédric wrote: ↑2022-03-07 21:20:50 Det var bättre förrIF var sista bolaget som täckte ringenkörning helt och hållet, så passade på att spendera helgen där med att köra in leasingbilen, ibiza cupra för ett decennium sedan
Gillade hyrswiftarna annars, rekommenderas helt klart om man vill köra en helg, då hade dom självrisk på 2500eur vid totalskrot, kostar säkert lite mer på nya swiftarna, men klart hanterbart. Man får ju räkna till rätt dyra räcken också.
För aero kommer man hyffsat långt med en stor undertray under hela motorrummet av typ plywood, och en vettig vingprofil som inte kostar mycket drag. Ska du använda fälgarna till en 911a också? Mer än 7" med lågt et blir svårt fram, 7 är ju redan på gränsen.
Räckena tar trafikförsäkringen.
Jag får bygga en splitter i fjällpanel

Fuchs och andra med lågt ET finns i 7-8(-9-11-13-15) i 15-tum. Det borde väl gå med utanpåliggande skärmbreddare att kapa ur för mer än 7-tum fram? jag har ju iofs 8tum-telefoner med högt ET redan för fram om det är nödvändigt. Men jag vill kunna ha samma 7-tummare i alla fall som passar både 924 och 911.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag förstår inte varför många blir så förvånade över stämningen är i klubbracing. Bara så ni vet är racing skitkul och totalt överlägset i upplevelse mot vanliga trackdaysgtBen wrote: ↑2022-03-07 20:29:36Glada miner kan jag vara säker på, jag tror nästan det väcker lite sympati att komma i matt-vit 924 än i annan bling-högblank bil.Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-07 14:02:24 TB5 är ett intressant däckvalmen fullt logiskt om man ska köra 15". Oavsett vilket kommer du bli mottagen i serien med öppna armar och enbart glada miner
![]()
En annan sak jag gillade när jag kollade in pcsr på Gelleråsen 2020 var att det inte handlar om riktiga team, flera av dem roddade själva och de hjälpte varandra. Som nybörjade är det inte så kul om man känt sig slagen redan när "teamen" anländer och packar upp. Och liksom på pcs trackdays så visade alla sin bästa sida, det var det som fick mig att vilja känna på lite tävling.
....


Sen kan man vända och vrida på alla teorier innan. Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta. Oavsett vilket kommer allt bli uppenbart efter starten gått


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Trumfar det talang också, så jag vet vad jag ska satsa på om man skulle börja köra?Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-08 11:41:55Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta.

Men jag håller med, däcksbredd är bra, bara det får plats....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Hahasafe wrote: ↑2022-03-08 12:53:48Trumfar det talang också, så jag vet vad jag ska satsa på om man skulle börja köra?Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-08 11:41:55Jag kan till exempel, baserat på erfarenhet, hävda att däckbredd trumfar det mesta.
Men jag håller med, däcksbredd är bra, bara det får plats....


Och du har helt rätt i att vad man får plats med i hjulhusen är väldigt avgörande

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Ingemansson
- Carrera-Poster
- Posts: 369
- Joined: 2021-03-15 21:48:12
- Bilmodell: Porsche 924
- Årsmodell: 1983
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Här hittade jag dig Bengt
som sagt, lycka till med rejsandet!
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport
Porsche 924 -83 Roadsport
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Just nu ligger jag i med att jobba på elsystemet. Det var alldeles för komplicerat för mig med alla tunna trådar från originallarmet och alla hokuspokuskopplingar in och ut ur säkringspanelen, så ett enkelt generic hotrod-elsystem och en extra liten säkringspanel och några reläer och brytare är på väg in istället. Det blir även sbf-godkänd nöd-avstängning av el/ tändning/ bensinpump. Kabellängden i det gamla systemet var också för kort för en ideal placering, och det var redan en del hack-jobb gjorda i det.
Bilder kommer när det finns lite mer att visa.
Bilder kommer när det finns lite mer att visa.
TackarIngemansson wrote: ↑2022-03-31 09:05:02 Här hittade jag dig Bengt som sagt, lycka till med rejsandet!
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Kommer du byta styrsystem eller försöka köra med standardsystemet?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Inte nu men kanske senare om något år. Jag vill dels få allt att lira först och dels vill jag se vilken vikt bilen hamnar på, jag vill inte behöva vikta upp bilen för att det blir lite för många hk.
1065kg + 50kg abs-rabatt i 5kg/hk-klassen - ger maxeffekt på bara 223hk ...låg vikt väger tyngre som jag ser det idag
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Såpass nära gränsen.. I race kan dock lite mer effekt potentiellt vara gynnsamt för att inte bli omsusad på rakorna, förutsatt att det finns däck nog för lite extra vikt, beroende på bana förstås. Men det blir nog kanon att starta som du tänkt, om det inte blir för krångligt att få igång den 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Nu har jag mer viltminskning på G också och ytterligare några kilogram som ska bort till nästa säsongCédric wrote: ↑2022-04-02 20:10:35 Såpass nära gränsen.. I race kan dock lite mer effekt potentiellt vara gynnsamt för att inte bli omsusad på rakorna, förutsatt att det finns däck nog för lite extra vikt, beroende på bana förstås. Men det blir nog kanon att starta som du tänkt, om det inte blir för krångligt att få igång den![]()

El-jobbet rullar på, det är mycket jobb men det blir bra och det är det viktigaste. Det som är kvar är är att koppla in allt vid instrumentpanelen ...tändningslås, lysknapp, varningsblinkers, spakar. Jag är väl typ lite mer än halvvägs

Jag använder ett standard-system från Painless Wiring och alla kablar är olika och väl märkta, jag har lagt till en extra säkringspanel och några extra reläer då jag valde ett system som fanns för omgående leverans.




Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users