924S -86 | Esset, fka N.N.
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det här är en cool grej som kostar en bråkdel av vad liknande saker brukar kosta.
https://www.hojstyling.se/produkt/motog ... e-product1
Inga säkringar, inga reläer.
https://www.hojstyling.se/produkt/motog ... e-product1
Inga säkringar, inga reläer.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Cédric wrote: ↑2022-02-09 13:51:37 Hur inspänner du lagret? Metoden är ju rätt diffus och tillåter rätt stort spann på inspänning. Se till att köra SKF lager om du kan, no name lager kan vara hur dåliga som helst, eller hyffsat bra, körde sönder ett no name på min n/a en gång i tiden på en bandag. Gnällde lite hos utzon och fick ett SKF, det har gått åtskilliga säsonger bankörning och sitter på den bilen än idag, typ 17 år senare..
Hur - som man ska så klart, sätter åt det och släpper lite. Jag har provat att släppa mer eller mindre, då detta är 3:e gången jag byter vänster fram. Jag bulk-köpte fina japanska lager från Rose-Passion tror jag (inte billigt skräp), ingen större skillnad mot SKF tror jag. Nu smörjde jag med Svepco's drivknutsfett som är svart och kletigt som synden själv, har bara slentrian-smörjt med vanliga fettsprutan innan. Ja kan ju tillägga att högersidan byttes för 9 år sedan och där behövde jag inte ens justera när jag kollat dem några gånger.
Första säsongen var lagret tyst tror jag, men det accelererar snabbt när det börjar låta. Lager rullarna ser för jäkliga ut och lagerbanorna är åt det gula hållet.
Bilen är smälld vänster fram så jag tror att spindeln har fått sig en kyss, men nu har jag ju moddat spindlarna och fjäderbenen så jag kan inte byta med något rakt av utan att modda igen. Jag har nästan nosat upp 2 spindlar, moddar hellre tillbaka fjäderbenen är moddar spindel igen (utan tillgång till en bra maskinpark).
Nån digital mojäng som är uppkopplat med bluetooth till ett digitalt moln är inget för mig, jag vill ha något enkelt elektriskt som går att ta på.safe wrote: ↑2022-02-09 15:04:12Det här är en cool grej som kostar en bråkdel av vad liknande saker brukar kosta.
https://www.hojstyling.se/produkt/motog ... e-product1
Inga säkringar, inga reläer.
Först ska jag låta den befintliga kabeltrasslet genomgå en anorektisk kur och se hur det blir, förhoppningsvis duger det och det är redan bladsäkringar. Vill jag själv bygga ett elsystem så finns mycket fina och simpla grejor, allt från hpd till "nästan" färdiga grejor och enkla hotrod-system typ dessa:
på amazon - https://www.amazon.se/gp/product/B08H4Q ... PN0J&psc=1
stickobrinn.se - https://stickobrinn.se/produkt/elsystem-12/
och det mest attraktiva för mig, från Kvarnbergs, kolla in den understa bilden i länken - http://www.kvarnbergproducts.se/product ... -sakringar
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Metoden är ju att man ska lossa så pass att man kan flytta runt den där brickan för hand mha en skruvmejsel. Men det är ju ändå rätt diffust..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Det lät också diffust
Jag har aldrig hört/tänkt att man ska kunna flytta en bricka som har en flik i hålet som sitter i ett spår på spindeltappen, med lite känsla och en efterkoll efter första körningen ska det nog inte hänga på monteringen.
I wsm för 944 står det: "Adjust wheel bearing play"

I wsm för 944 står det: "Adjust wheel bearing play"

en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Skruvmejsel testet är väldigt oprecist. Jag brukar sätta på hjulet och känna att det finns ett spel som är lite större än att det bara märks men mindre än att det glappar.... Inte så precist det heller.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
om du själv verkligen kör med den metoden - hur mycket brukar du behöva backa ut efter att du först har satt an lagret?
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag försöker använda den metoden så gott det går, försöker också känna på hjulet samtidigt för att säkerställa att det finns ett litet spel. Minns inte hur mycket jag drog åt och backade, var ett tag sen jag gjorde det sist. För lager som detta gäller ju att livslängden är avsevärt mycket kortare om man kör lite för hårt jämfört med lite för löst.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Förra året åkte störtbågen ur till förmån för en helbur, ihopbyggd av Apex med delar från Finess. Själv städade jag sedan ur kupen på onödiga fästen mm och målade med Hagmans primer och några lager Biltema-färg.


här ser man att dörrsträvorna inte kommer att klara besiktningen då åtkomsten för handbromsen är alldeles för dålig
S2-motorn åkte till slut i och innan dess blev det lite rengöring och färg även i motorutrymmet, jag penslar på Biltemas Hammarlack som blir bra om man låter det torka/härda några dagar innan man är och nöter på det.



motorn på plats

lite tajt mellan insug och bromscylinder, jag använde Sandens motorfäste och shimsade in rätt höjd med brickor.

gjorde några hål med stegborren så oljekylaren får lite frisk luft

Jag tycker luftintaget till luft-m-m blev bra med en halvböj och lite masserat luftfilter från Biltemas tuning-avdelning, fick även kapa ur lite på badge-plåten och i huven för att det skulle få plats. Kanske ren flax att ens luftfiltret fick plats här med hittefårs-passning i 3 ledder.
det blev 1 kg insparad vikt bara när huvgångjärnen och torkaranläggningen numera består av drillium


På insidan så är ju elsystemet ute ur bilen, då bilen har varit reparerad efter en krockskada så har elsystemet varit ute en gång tidigare och det finns fortfarande flera kablar som är avrivna och kablar som gick kors och tvärs

jag kapade ner instrumentbrädan, och behåller bara det nödvändigaste för att hålla fast instrument och ha kvar fungerande ventilation/värme. Det ska rensas lite till innan något elsystem åker in igen

med instrument, och första testen om det fick plats ett elektriskt styrservo


Jodå, det fick plats efter lite jobb med kapen och storhammaren. Det är drygt att jobba där nere, så himla skönt det ska bli att slippa glutta in där för att kolla till elsystemet.
Jag återkommer med mer grejor som är gjort och med mer bilder


här ser man att dörrsträvorna inte kommer att klara besiktningen då åtkomsten för handbromsen är alldeles för dålig
S2-motorn åkte till slut i och innan dess blev det lite rengöring och färg även i motorutrymmet, jag penslar på Biltemas Hammarlack som blir bra om man låter det torka/härda några dagar innan man är och nöter på det.



motorn på plats

lite tajt mellan insug och bromscylinder, jag använde Sandens motorfäste och shimsade in rätt höjd med brickor.

gjorde några hål med stegborren så oljekylaren får lite frisk luft

Jag tycker luftintaget till luft-m-m blev bra med en halvböj och lite masserat luftfilter från Biltemas tuning-avdelning, fick även kapa ur lite på badge-plåten och i huven för att det skulle få plats. Kanske ren flax att ens luftfiltret fick plats här med hittefårs-passning i 3 ledder.
det blev 1 kg insparad vikt bara när huvgångjärnen och torkaranläggningen numera består av drillium


På insidan så är ju elsystemet ute ur bilen, då bilen har varit reparerad efter en krockskada så har elsystemet varit ute en gång tidigare och det finns fortfarande flera kablar som är avrivna och kablar som gick kors och tvärs

jag kapade ner instrumentbrädan, och behåller bara det nödvändigaste för att hålla fast instrument och ha kvar fungerande ventilation/värme. Det ska rensas lite till innan något elsystem åker in igen

med instrument, och första testen om det fick plats ett elektriskt styrservo


Jodå, det fick plats efter lite jobb med kapen och storhammaren. Det är drygt att jobba där nere, så himla skönt det ska bli att slippa glutta in där för att kolla till elsystemet.
Jag återkommer med mer grejor som är gjort och med mer bilder

en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Jag skrev just ett lång inlägg som försvann när jag tryckte enter ...
förra året körde jag 2st slalomtävlingar med pcs, varav den ena med en kompis 991.1gt3rs ...vilket var väldigt trevligt
dessutom några körningar med Sportvagnsklubbarna Kalmar/Växjö
och 2-3 trackdays med PCS, på den på Kinnekulle kändes det som jag körde 10000varv varav 500 i eget majestät
På Mantorp i september körde jag upp alla dunkar och en extra tank, typ minst 30 mil den dagen
Det blev även ett pb på 1.30,49 i Superstage med locals i maj månad och även några extra ss-körningar. Med GR Yarisen körde jag 31 rundor i superstage och satte en tid på 1.29,73 med en bil i 100% standard utförande. New speed rules ...körde även den bilen på Nurburgring rätt många var vilket var en helt underbar upplevelse, jag fick en rejäl klump i halsen efter första varvet och det var som sagt var bara början.
I veckan anmälde jag mig till säsongens tävlingar i pcsr, jag hoppas på att köra minst 2 deltävlingarm dels på Kinnekulle Ring och dels på Mantorp Park. Mer än så blir en bonus ...vilket kan behövas

har fixat till början på lite bromskylning ...från Biltemas tuning-avdelning
, och även 2st främre huvlås som syns och som behövs enligt reglementet

jag satte på en långmutter på fastsättningen av kylaren och borrade ur/gängade M10 för huvlåsningspinnarna

och satt i ett lätt batteri till en Stiga Park

insidan blev rätt smutt med den urkapade instrumentbrädan


lite bättre bilder på el-servo-styrningen
Bengt



Tack Cedric
förra året körde jag 2st slalomtävlingar med pcs, varav den ena med en kompis 991.1gt3rs ...vilket var väldigt trevligt



dessutom några körningar med Sportvagnsklubbarna Kalmar/Växjö
och 2-3 trackdays med PCS, på den på Kinnekulle kändes det som jag körde 10000varv varav 500 i eget majestät
På Mantorp i september körde jag upp alla dunkar och en extra tank, typ minst 30 mil den dagen
Det blev även ett pb på 1.30,49 i Superstage med locals i maj månad och även några extra ss-körningar. Med GR Yarisen körde jag 31 rundor i superstage och satte en tid på 1.29,73 med en bil i 100% standard utförande. New speed rules ...körde även den bilen på Nurburgring rätt många var vilket var en helt underbar upplevelse, jag fick en rejäl klump i halsen efter första varvet och det var som sagt var bara början.
I veckan anmälde jag mig till säsongens tävlingar i pcsr, jag hoppas på att köra minst 2 deltävlingarm dels på Kinnekulle Ring och dels på Mantorp Park. Mer än så blir en bonus ...vilket kan behövas


har fixat till början på lite bromskylning ...från Biltemas tuning-avdelning
, och även 2st främre huvlås som syns och som behövs enligt reglementet

jag satte på en långmutter på fastsättningen av kylaren och borrade ur/gängade M10 för huvlåsningspinnarna

och satt i ett lätt batteri till en Stiga Park

insidan blev rätt smutt med den urkapade instrumentbrädan


lite bättre bilder på el-servo-styrningen
Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Ser ju riktigt "2 meterssnyggt" ut med hammarlacken! Rejält lyft mot slitet och skitigt. 

/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Vad roligt att du ska köra tävling med den
blir det 8B då?

Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
-
- Turbo-Poster
- Posts: 704
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Tackar, jag själv tycker det blir kanonbra, tricket är att låta det få tid innan man nöter på det. 100% genomhärdning för färg med polyuretan är 60dagar i 10-20 celsius.
Tackar Eddie, det är klass 8b som är 5kg/hk.Eddie Varvstopp wrote: ↑2022-03-06 10:23:06 Vad roligt att du ska köra tävling med denblir det 8B då?
211hk x 5kg blir 1055kg. Sedan får jag 50kg rabatt för att bilen inte har ABS, blir då 1005kg minst för bilen med mig i vid målgång.
Så nu jagar jag vikt för fullt, första målet är 1065kg som målgångsvikt = 5,3kg/hk.
Hur som så tror jag att min bil blir den lättaste i 8b och det är ju inte oviktigt.
Jag har redan de svindyra Michelin TB5+R däcken, har även en omgång TB15-däck som skyfflar vatten bättre om det skulle behövas. Vi pratar 15-tummare

Jag funderar på att sätta på skärmbreddare så jag kan köra 7-8 tum breda fälgar med lågt ET. Nu har jag 5 omgångar hjul till 924 med högt ET och några omgångar till 911 med lågt ET. Det ser för puckat ut med högt ET och mycket spacer på 911, så bättre att sätta låga ET på 924:an.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924S -86 | Esset, fka N.N.
Roligt att du ska prova kör 8B, i teorin borde bilen ligga helt ok där, men det kommer behövas lite avancerad lättning då, samt att du gör så mycket aero som du får göra för att minska drag och få lite df.
Michelin har ju inga bra däck i vettiga storlekar, kan man få undantag för att behöva köra med michelindäck då? Man ska väl inte behöva köra ett däck för historisk racing. Med tanke på hur mycket däck man kan få in under orginalskärmarna är det inte bättre att försöka med det först för att försöka hålla nere luftmotståndet?
Kul att du luftat yarisen, ringen är verkligen en speciell plats, första gången i synnerhet. Enda jobbiga med nya bilar är att man riskerar att totalskrota sina pengar och få ingenting tillbaka, då kan det vara skönt med en gammal 924
Michelin har ju inga bra däck i vettiga storlekar, kan man få undantag för att behöva köra med michelindäck då? Man ska väl inte behöva köra ett däck för historisk racing. Med tanke på hur mycket däck man kan få in under orginalskärmarna är det inte bättre att försöka med det först för att försöka hålla nere luftmotståndet?
Kul att du luftat yarisen, ringen är verkligen en speciell plats, första gången i synnerhet. Enda jobbiga med nya bilar är att man riskerar att totalskrota sina pengar och få ingenting tillbaka, då kan det vara skönt med en gammal 924

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users