Det är när bilen kör i låga hastigheter på 1:an eller motorbromsar på 1:an eller 2:an.
Oftats när den är varm och försvinner en del när man kopplar ur.
Låter risigt så jag vill gärna ta tag i problemet...om det nu går
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Lidbrandt wrote:nu hänger jag inte med..vad menar du ?`är det jag som är ute o cyklar ?
Fick bara för mig att lådan på bilden inte såg ut att vara en låda från en frontmotorporsche... men jag har säkert fel i detta fall... är nog lite trött kanske...
Tyvärr har jag ingen aning om vad orsaken till ljudet skulle kunna vara. Sorry.
Lidbrandt wrote:nu hänger jag inte med..vad menar du ?`är det jag som är ute o cyklar ?
Fick bara för mig att lådan på bilden inte såg ut att vara en låda från en frontmotorporsche... men jag har säkert fel i detta fall... är nog lite trött kanske...
Tyvärr har jag ingen aning om vad orsaken till ljudet skulle kunna vara. Sorry.
Man ser ju drivaxel"utgången" på sidan.. Så den där bilden stämmer nog
Har du kollat så bussningar som håller upp lådan är i bra skick och så? Sånna där konstiga ljud kan uppkomma då.
Jag hade många konstiga klonkande ljud bakifrån förut. Men det var pga att bakluckan inte var rätt "inställd". Man kan justera hur hårt den ska låsa sig när man stängt den.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
jag har hissat upp bilen o lokaliserat med örat...mer har jag inte gjort...ska kolla bussningarna..men det sitter väl inga bussningar i bakredelen av lådan...eller?
bifogar en bättre bild på allting från 951 manulen...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
jag har visst varit helt ute och cyklat... lådan på bilden är ju femväxlad... fick för mig att det inte skulle vara så stor kåpa i den främre delen mot transaxeln...
Lidbrandt wrote:Som rubriken säger, vad kan det vara?
Det är när bilen kör i låga hastigheter på 1:an eller motorbromsar på 1:an eller 2:an.
Oftats när den är varm och försvinner en del när man kopplar ur.
Låter risigt så jag vill gärna ta tag i problemet...om det nu går
"Denna del" är själva växellådsdelen av klumpen. Främre delen är differetialen. Och ja, lådan kan mycket väl vara en 5-vx låda till en 924 eller 944. En s.k. Audilåda med det normala växlingsmönstret, som är mycket besläktad med de 4-vx 924-lådorna.
Ingen idé om vad som kan vara orsaken till knack eller annat mer än att nåt verkar må mindre bra i lådan? Är du helt säker på att det är lådan som låter och inte drivaxelknutarna?
Om det är själva låddelen som låter som Magnus säger (litar 100 på Magnus) så kanske ett byte av olja kan hjälpa. Är lådan utan diffbroms så rekommenderar jag Redline MTL min låda blev som ny när jag bytte till den från Castrol i räsern. Har lådan diffbroms så finns det en annan Redline olja som rekommenderas, minns dock inte vad den heter.
Redline MT-90 är den olja som jag hällde i för att bli av med problemet. Utan framgång. Jag kan ju inte säga säkert att det är exakt den delen som låter, men det är i bakre delen av lådan det kommer ifrån. MT-90 oljan gjorde andra bra saker, grymt bra olja!!!
Igår så undersökte jag ljudet lite mera, om jag ska försöka beskriva det så skulle jag säga att det nästan låter som det ligger "grus" som slår runt o har sig.
Kanske är nåt som pajat o ligger o skräpar?
Men lådan funkar hur bra som helst (ännu iallafall)...det är det som är så konstigt !?!?
Min växellåda knackade i några dagar, ljudet blev bara värre & värre, till slut lät det som om någon bankade på karossen med en slägga.
Med bilen på pallbockar, igång och med växel i så visade det sig att drivningen på höger bakhjul nästan upphört och det roterade ryckvis med ljudliga smällar innefrån lådan. En S2-låda gjorde susen.