Tändsystem vid högre laddtryck
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Tändsystem vid högre laddtryck
Denna fråga rör min 924 turbo som ska få högre laddtryck är det tänkt och den lever ett liv som är så hårt det går på sydsveriges banor. Anledningen till detta är att jag byter tävlingsklass och att motorn därmed får trimmas med vissa begränsningar (org kamaxel och inget programmerbart insprutningssystem eller tändsystem). Bränslet försöker jag ordna med lite moddad K-jet och ev mycket grovt tillyxad tillskottssystem. Motorn är i övrigt orörd 931-maskin men med laddlyftkylare ovanpå ventilkåpan enligt CarreraGT-princip.
Eftersom det finns mycket erfarenhet från trimmade 951:or här så skulle jag vilja lära mig mer om vilka krav som ställs på tändsystemet.
* Bör man ändra "hårdheten"/värmetalet om man går från orginal laddtryck och orginal tändstift? Isfall till mer värmetåliga?
* Bör man ändra elektrodavstånd? Isf i vilken riktning?
* Bör ngt annat förändras? Tändspolen? [/code]
Tändningen kan ju ställas in (offsettas) rätt enkelt på en 931, men det är inte så lätt att justara tändkurvans utseende.
Orginal laddtryck är 0,7 bar, till en början kommer jag nog inte att gå över 0,9-1 bar, det beror på om soppan räcker till eller om ngt annat begränsar (temperaturer t.ex)
Så småningom (nästa säsong) kommer jag kanske att köra på E85, skapar det nya behov för tändningen?
Eftersom det finns mycket erfarenhet från trimmade 951:or här så skulle jag vilja lära mig mer om vilka krav som ställs på tändsystemet.
* Bör man ändra "hårdheten"/värmetalet om man går från orginal laddtryck och orginal tändstift? Isfall till mer värmetåliga?
* Bör man ändra elektrodavstånd? Isf i vilken riktning?
* Bör ngt annat förändras? Tändspolen? [/code]
Tändningen kan ju ställas in (offsettas) rätt enkelt på en 931, men det är inte så lätt att justara tändkurvans utseende.
Orginal laddtryck är 0,7 bar, till en början kommer jag nog inte att gå över 0,9-1 bar, det beror på om soppan räcker till eller om ngt annat begränsar (temperaturer t.ex)
Så småningom (nästa säsong) kommer jag kanske att köra på E85, skapar det nya behov för tändningen?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Tändsystem vid högre laddtryck
Min bil har gått med trim tidigare då körde man enligt Goran med 0,9 bars laddtryck. Det enda som då är extra förutom möjligheten att ställa trycket är en laddluftkylare så du borde inte behöva göra något mer än använda laddluftkylaren du heller Pär. Iof kanske det kan skilja lite på hur mycket kylning man får av laddluftkylaren, men i princip så borde det räcka för att kunna köra med 0,9 bar tycker jag.Pär Hylander wrote:Orginal laddtryck är 0,7 bar, till en början kommer jag nog inte att gå över 0,9-1 bar, det beror på om soppan räcker till eller om ngt annat begränsar (temperaturer t.ex)
PS. Jag har själv inte kört bilen med trimmet så jag kan inte säga hur den gick eller om det verkade hålla. DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Man brukar ha hårdare stift när man höjer laddtrycket, så det är nog att rekommendera.
Osäker när det gäller elektrodavståndet, kan ta en koll på detta.
Metanol kräver iallafall kraftigare gnista för bra förbränning så man kan ju misstänka att det samma gäller etanol.
/Dea
Osäker när det gäller elektrodavståndet, kan ta en koll på detta.
Metanol kräver iallafall kraftigare gnista för bra förbränning så man kan ju misstänka att det samma gäller etanol.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- S-Poster
- Posts: 113
- Joined: 2004-03-30 00:45:13
- Contact:
Stiften kan du med fördel behålla i 31ans fall.
Funkar utmärkt.
Men,som alla turbosmällor e den tänd känslig.Som fanken rent av,å då mycket bottnande i orginalkolvarna som ger upp för ingenting i spikningar.
Var MYCKET noga med tändinställning samt att vaccumklockan funkar som det e tänkt.
Den siste jag körde envisades jag med just k-jet,å efter att ha moddat levande livet ur det så fungerade det tillfreds ställande.Men...inte mer än så.
Då åkte jag iofs K27 kompressor å ett laddtryck på 2 bar som mest.(Ett SMT6 som tillskott å backade tänd på fullt ladd till 14 grader)
Tänding å elektrodavstånd så..
Orginal enheten hänger med en LITEN bit.
Avståndet,för ren racing,kan du med fördel backa till 0,6mm.
Efter den nivån du diskuterar e annars MSD det självskriva valet i min mening,å...vill du göra det enkelt utan att vela till det med tillskotts styrning typ SMT mm så e vällan en MSD6BTM ett alternativ.
Isf så styr du den med orginalpickupen i fördelaren,å backar vad som behövs på MSD boxen för laddet.
Funkar utmärkt.
Men,som alla turbosmällor e den tänd känslig.Som fanken rent av,å då mycket bottnande i orginalkolvarna som ger upp för ingenting i spikningar.
Var MYCKET noga med tändinställning samt att vaccumklockan funkar som det e tänkt.
Den siste jag körde envisades jag med just k-jet,å efter att ha moddat levande livet ur det så fungerade det tillfreds ställande.Men...inte mer än så.
Då åkte jag iofs K27 kompressor å ett laddtryck på 2 bar som mest.(Ett SMT6 som tillskott å backade tänd på fullt ladd till 14 grader)
Tänding å elektrodavstånd så..
Orginal enheten hänger med en LITEN bit.
Avståndet,för ren racing,kan du med fördel backa till 0,6mm.
Efter den nivån du diskuterar e annars MSD det självskriva valet i min mening,å...vill du göra det enkelt utan att vela till det med tillskotts styrning typ SMT mm så e vällan en MSD6BTM ett alternativ.
Isf så styr du den med orginalpickupen i fördelaren,å backar vad som behövs på MSD boxen för laddet.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu ramlar jag utanför tråden lite, förlåt Pär:
[OT] Racing: Du råkar inte bo i närheten av Vagnhärad (Sthlm, nyköping, södertälje osv..) skulle gärna få besök av eller besöka någon som verkligen kan detta med tändning, turbo och K-jet då jag har lite problem med min bil för tillfället och är rätt osäker själv på hur allt ska vara (även om jag lär mig vartefter...). Eller någon annan som kan 931orna bra i närheten av mig? [/OT]

[OT] Racing: Du råkar inte bo i närheten av Vagnhärad (Sthlm, nyköping, södertälje osv..) skulle gärna få besök av eller besöka någon som verkligen kan detta med tändning, turbo och K-jet då jag har lite problem med min bil för tillfället och är rätt osäker själv på hur allt ska vara (även om jag lär mig vartefter...). Eller någon annan som kan 931orna bra i närheten av mig? [/OT]

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Hmm, intressant!
Det vi har att ta hänsyn till är ju reglementet oxo, så programmerabara styrmojänger är inte ok, Har den där MSD-varianten styrning eller är det bara en kraftigare ersättning för tändspolen? (det märks hur dåligt påläst jag är.....)
Är 0,9-1 bar att anse som LITEN bit?
Tändkurvan var rätt förra året när jag kollade, borde alltså kolla igen. Är 5-10° statiskt lägre tändning rekommendendabelt för 0,9-1 bar? Antar man tappar en del i mellanregistret då. Åker EGT upp på mellanregister och lågvarv?
Vad händer när man minskar elektrodavståndet?
Har JE-kolvar om det spelar roll, 7,5 komp enligt spec (kanske en gnutta högre pga planad topp.
Det vi har att ta hänsyn till är ju reglementet oxo, så programmerabara styrmojänger är inte ok, Har den där MSD-varianten styrning eller är det bara en kraftigare ersättning för tändspolen? (det märks hur dåligt påläst jag är.....)
Är 0,9-1 bar att anse som LITEN bit?
Tändkurvan var rätt förra året när jag kollade, borde alltså kolla igen. Är 5-10° statiskt lägre tändning rekommendendabelt för 0,9-1 bar? Antar man tappar en del i mellanregistret då. Åker EGT upp på mellanregister och lågvarv?
Vad händer när man minskar elektrodavståndet?
Har JE-kolvar om det spelar roll, 7,5 komp enligt spec (kanske en gnutta högre pga planad topp.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Provade lite ikväll. Verkar acca ca 12 % snabbare i registret 4-6000 rpm (ca 80-120 km/h) vid 0,65 resp 0.85-0,9 bar. EGT verkar bli lite högre, tändning ojusterad (ställd enligt fabriksspec alltså), inga hörbara spikningar. Varm men inte banracevarm så att säga.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
VA! Har du redan hunnit skruva upp trycket! Du är mig en snabb meckare Pär...Pär Hylander wrote:Provade lite ikväll. Verkar acca ca 12 % snabbare i registret 4-6000 rpm (ca 80-120 km/h) vid 0,65 resp 0.85-0,9 bar. EGT verkar bli lite högre, tändning ojusterad (ställd enligt fabriksspec alltså), inga hörbara spikningar. Varm men inte banracevarm så att säga.

Förresten vad är EGT?
Funderar på att flytta till Laholm så man kan snylta lite mer på Pärs kunskaper och tid...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Det tar ungefär 2 sekunder att ändra trycket eftersom jag installerade en tryckreduceringsventil för ngn vecka sen..... I princip kan jag ratta in rätt tryck medans jag accar på full gas.patand wrote:
VA! Har du redan hunnit skruva upp trycket! Du är mig en snabb meckare Pär...
Förresten vad är EGT?
Hade inte du redan en sån?
Avgastemp, sorry för att jag använde mumbojumbospråk. Förkortning för utriskiska, Exhaust Gas Temperature eller hur det nu stavas.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Himla massa luft för K27:an att suga förbi mätskivan, den bör ju rimligen varit som bultad, nitad och svetsad i botten av mätkonen....Racing wrote: Den siste jag körde envisades jag med just k-jet,å efter att ha moddat levande livet ur det så fungerade det tillfreds ställande.Men...inte mer än så.
Då åkte jag iofs K27 kompressor å ett laddtryck på 2 bar som mest.(Ett SMT6 som tillskott å backade tänd på fullt ladd till 14 grader

Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
10 grader låter lite mycket, har för mig att man brukar säga runt 1 grad/hekto ökat laddtryck.
Kortare elektrodavstånd gör det lättare för tändsystemet att få till gnista men gnistan blir lite mindre också.
Fel tänding i mellanregistret gör ganska mycket, när jag körde Autronic på min förra bil märkte man skillnad på 2 grader. Å andra sidan är risken för spikningar störst vid vridmomenttoppen så det är där man måste ha bäst koll på tändningsläget.
Hur styrs tändningen original ?
EGT åker ju upp vid för sen tändning men på min bil var det framförallt på höga varv det började bli riktigt varmt pga högre mottryck i avgashuset, hur det ser ut på en 924 vet jag inte...
/Dea
Kortare elektrodavstånd gör det lättare för tändsystemet att få till gnista men gnistan blir lite mindre också.
Fel tänding i mellanregistret gör ganska mycket, när jag körde Autronic på min förra bil märkte man skillnad på 2 grader. Å andra sidan är risken för spikningar störst vid vridmomenttoppen så det är där man måste ha bäst koll på tändningsläget.
Hur styrs tändningen original ?
EGT åker ju upp vid för sen tändning men på min bil var det framförallt på höga varv det började bli riktigt varmt pga högre mottryck i avgashuset, hur det ser ut på en 924 vet jag inte...
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Aha, du hade redan hunnit montera möjligheten till ställbart laddtryck, trodde du var precis i början på projektet...Pär Hylander wrote:Det tar ungefär 2 sekunder att ändra trycket eftersom jag installerade en tryckreduceringsventil för ngn vecka sen..... I princip kan jag ratta in rätt tryck medans jag accar på full gas.
Hade inte du redan en sån?
Avgastemp, sorry för att jag använde mumbojumbospråk. Förkortning för utriskiska, Exhaust Gas Temperature eller hur det nu stavas.
Jodå jag har en tryckreduceringsventil monterad om jag slänger in tryckröret för detta och intercoolern. Som det är nu så är det bara justeringsratten i kupén och ett par slangar från/till WG som är på plats (men ej anslutna till tryckröret, tror tyvärr dessutom att den ena slangen legat mot grenröret och därmed fått ett hål i sig) och därmed har jag inte någon möjlighet att i dagsläget justera laddtrycket.
Avgastemp... har du en mätare monterad för det? Avancerat och dyrt väl?

Förresten märkte du något av effekthöjningen? Du skrev ca 12% bättre acc, vad innebär det? Var det någon "WOW, FY F-N, DJ-VLAR VAD DET GÅR" upplevelse? Eller bara en vag känsla av att något mer hände när man accade?

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ok, ca 3-4 grader då, verkar ok!Dea wrote:10 grader låter lite mycket, har för mig att man brukar säga runt 1 grad/hekto ökat laddtryck.
Kortare elektrodavstånd gör det lättare för tändsystemet att få till gnista men gnistan blir lite mindre också.
Fel tänding i mellanregistret gör ganska mycket, när jag körde Autronic på min förra bil märkte man skillnad på 2 grader. Å andra sidan är risken för spikningar störst vid vridmomenttoppen så det är där man måste ha bäst koll på tändningsläget.
Hur styrs tändningen original ?
EGT åker ju upp vid för sen tändning men på min bil var det framförallt på höga varv det började bli riktigt varmt pga högre mottryck i avgashuset, hur det ser ut på en 924 vet jag inte...
/Dea
Styrs både av vacuum/tryck och centrifugalvikter som jag fattat det. Varvtalskurvan är så att förställningen är som störst i mellanregistret.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Ja, termoelement som ska tåla 1100 grader i grenröret, ca 800 kr på Elfa. Instrumentet hade jag sen innan.patand wrote:
Avgastemp... har du en mätare monterad för det? Avancerat och dyrt väl?
Förresten märkte du något av effekthöjningen? Du skrev ca 12% bättre acc, vad innebär det? Var det någon "WOW, FY F-N, DJ-VLAR VAD DET GÅR" upplevelse? Eller bara en vag känsla av att något mer hände när man accade?
Märks inte så mycket, blev förvånad att det blev såpass när jag mätte tider (ca 5,5 sek 4-6000 rpm på fyran orginal och ca 4,8 sek med höjt tryck, jag har en kortbent växellåda, motsvarar väl närmast trean på en org låda)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]