Kylfläkten går
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Kylfläkten går
Hej
Någon som har något tips vad som kan vara fel när kylfläkten går lång tid efter jag stannat motorn. Risken är ju att den står och går och drar ur batteriet. Fick leta efter säkringen för den skulle stanna idag. Tacksam för tips. Nybliven ägare och även ny som medlem här
Någon som har något tips vad som kan vara fel när kylfläkten går lång tid efter jag stannat motorn. Risken är ju att den står och går och drar ur batteriet. Fick leta efter säkringen för den skulle stanna idag. Tacksam för tips. Nybliven ägare och även ny som medlem här
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Jag hade detta fel på min 944:a för väldigt länge sedan. Då var det ett relä som hade "packat ihop" och behövde bytas. Så du kan ju börja med att identifiera reläet till kylfläkten och antingen "hjälpa" det genom att knacka på det, eller rycka ur det för att få stopp på fläkten.
Hälsningar,
Peter
Hälsningar,
Peter
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Kommer du ihåg om det satt där säkringarna sitter eller någon annanstans?
Örjan
Örjan
Peter O wrote:Jag hade detta fel på min 944:a för väldigt länge sedan. Då var det ett relä som hade "packat ihop" och behövde bytas. Så du kan ju börja med att identifiera reläet till kylfläkten och antingen "hjälpa" det genom att knacka på det, eller rycka ur det för att få stopp på fläkten.
Hälsningar,
Peter
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Örjan wrote:Kommer du ihåg om det satt där säkringarna sitter eller någon annanstans?
Örjan
Jag har hittat relät. Tack för tipset.
Peter O wrote:Jag hade detta fel på min 944:a för väldigt länge sedan. Då var det ett relä som hade "packat ihop" och behövde bytas. Så du kan ju börja med att identifiera reläet till kylfläkten och antingen "hjälpa" det genom att knacka på det, eller rycka ur det för att få stopp på fläkten.
Hälsningar,
Peter
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Någon som har ett begagnat relä med nummer 944.615.105.02. 12V ? Det är till kylfläkten
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kylfläkten går
Standardfelet för en kylfläkt som inte stannar är själva termokontakten i kylaren. Kostar 150-250kr och finns att köpa på närmsta bilreservdelsställe. Tror jag behövt byta den någon gång på alla 924/944/968 jag ägt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Tack för svaret. Då börjar jag med den. Är det någon standarkontakt eftersom du hittat den på bilreservdelar?. Behöver man tappa systemet på vatten vid byte ? Lättåtkomligt? Som jag skrev nybliven ägare till 944s så därför kanske dumma frågor enligt en del. Men återigen tack för tipset.
Mvh
Örjan
Mvh
Örjan
Maxx wrote:Standardfelet för en kylfläkt som inte stannar är själva termokontakten i kylaren. Kostar 150-250kr och finns att köpa på närmsta bilreservdelsställe. Tror jag behövt byta den någon gång på alla 924/944/968 jag ägt.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kylfläkten går
Jag har köpt på Meca och andra liknande. De borde kunna slå på din bil och hitta rätt men beroende på årsmodell så kan det vara två eller tre kontakter på själva termokontakten. Kolla också att det är rätt gradtal på den så den slår på när den ska.
Tappa ut kylvätskan kan nog vara en bra idé (annars lär du höra det ofrivilligt när du lossar termokontakten). Jag har inte gjort jobbet själv senaste gångerna så jag minns faktiskt inte hur lättillgänglig den är eller om man behöver tömma kylsystemet helt.
Kolla Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;), du hittar nog en hel del nyttigt där förutom hur man byter termokontakten:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Tappa ut kylvätskan kan nog vara en bra idé (annars lär du höra det ofrivilligt när du lossar termokontakten). Jag har inte gjort jobbet själv senaste gångerna så jag minns faktiskt inte hur lättillgänglig den är eller om man behöver tömma kylsystemet helt.
Kolla Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;), du hittar nog en hel del nyttigt där förutom hur man byter termokontakten:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Tack för svaret. Kul med så hjälpsamma personer här på forumet.
Mvh
Örjan
quote="Maxx"]Jag har köpt på Meca och andra liknande. De borde kunna slå på din bil och hitta rätt men beroende på årsmodell så kan det vara två eller tre kontakter på själva termokontakten. Kolla också att det är rätt gradtal på den så den slår på när den ska.
Tappa ut kylvätskan kan nog vara en bra idé (annars lär du höra det ofrivilligt när du lossar termokontakten). Jag har inte gjort jobbet själv senaste gångerna så jag minns faktiskt inte hur lättillgänglig den är eller om man behöver tömma kylsystemet helt.
Kolla Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;), du hittar nog en hel del nyttigt där förutom hur man byter termokontakten:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
Mvh
Örjan
quote="Maxx"]Jag har köpt på Meca och andra liknande. De borde kunna slå på din bil och hitta rätt men beroende på årsmodell så kan det vara två eller tre kontakter på själva termokontakten. Kolla också att det är rätt gradtal på den så den slår på när den ska.
Tappa ut kylvätskan kan nog vara en bra idé (annars lär du höra det ofrivilligt när du lossar termokontakten). Jag har inte gjort jobbet själv senaste gångerna så jag minns faktiskt inte hur lättillgänglig den är eller om man behöver tömma kylsystemet helt.
Kolla Clarks Garage (http://www.clarks-garage.com" onclick="window.open(this.href);return false;), du hittar nog en hel del nyttigt där förutom hur man byter termokontakten:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cool-05.htm" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Rätt knöligt att komma åt kontakten, både slangar och elfläkten som är i vägen. Så man måste i regel släppa på plasten under bilen, ta ner elfläkten, lossa slangen brevid kontakten och sedan ha en lång 29 mm hylsa (30 mm brukar göra jobbet). Kan gå att knöla dit en ringnyckel, men hylsa är att föredra.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Okej skall ge mig på det här framöver när tid finns, om jag förstod det rätt så 29 mm på greppet om mkontakten och en lite längre hylsa som är 30 mm lång. Sedan att man tar ner fläkten så man kommer åt. Var införbi Meca idag och det verkade finnas både med två och tre stift. Priset skilde en del på dem.
Tack igen
Örjan
quote="Erol"]Rätt knöligt att komma åt kontakten, både slangar och elfläkten som är i vägen. Så man måste i regel släppa på plasten under bilen, ta ner elfläkten, lossa slangen brevid kontakten och sedan ha en lång 29 mm hylsa (30 mm brukar göra jobbet). Kan gå att knöla dit en ringnyckel, men hylsa är att föredra.[/quote]
Tack igen
Örjan
quote="Erol"]Rätt knöligt att komma åt kontakten, både slangar och elfläkten som är i vägen. Så man måste i regel släppa på plasten under bilen, ta ner elfläkten, lossa slangen brevid kontakten och sedan ha en lång 29 mm hylsa (30 mm brukar göra jobbet). Kan gå att knöla dit en ringnyckel, men hylsa är att föredra.[/quote]
-
- NA-Poster
- Posts: 33
- Joined: 2017-12-30 19:42:00
- Telefon: 0736260348
- Bilmodell: 944 S och Boxster S
- Årsmodell: 1987
- Contact:
Re: Kylfläkten går
Nu har jag fått hem termokontakten som sitter i kylaren och är till den elektriska kylfläkten. På min gamla står det 87 grader och 92 grader i den ordningen och på den nya jag fick hem idag står det 85 grader och 80 grader. Vad tror ni som är lite mer hemma på dem här 944s (1987) skall jag vänta tills jag får hem en med samma gradtal eller spelar det ingen roll? Tacksam för tips.
Örjan wrote:Hej
Någon som har något tips vad som kan vara fel när kylfläkten går lång tid efter jag stannat motorn. Risken är ju att den står och går och drar ur batteriet. Fick leta efter säkringen för den skulle stanna idag. Tacksam för tips. Nybliven ägare och även ny som medlem här
Who is online
Users browsing this forum: DLS