Fjäderbenslagringen fram

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#1 Post by MartinC »

Är i slutfasen av att montera ihop mina stötdämparben med koni insatsdämpare. Enligt instruktionerna ska toppmuttern m14 (med fjäderbricka under) dras med 80 nm. När jag drar åt så pass så går topplagringen knappt att rubba (vrida). Ska det vara så här trögt?

Dessutom är det nåt som gnisslar när jag ändå lyckas vrida eländet. Har inte nån erfarenhet av hur lagringen ska vara eller kännas med fjäderbenet utanför bilen. Själva lagret är nybytt.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#2 Post by MartinC »

Nån som har erfarenhet av detta? Lagret är nytt, allt monterat korrekt... Det som verkar ta emot är den översta skålen (där muttern sitter) mot gummipackningen som sitter under denna. Löser det sig när benet sitter i bilen och benet får belastning?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: Fjäderbenslagringen fram

#3 Post by Karl Birgander »

Topplagringen är som namnet antyder bara ett lager som ska gå att vrida runt.
Om det inte går att vrida så är det något som inte står rätt till. Någon felvänd bricka?
För stor/fel bricka som trycker på fel ställe?
Använder du rätt övre tallrik som gör att tallriken går fritt undertill?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#4 Post by MartinC »

Karl Birgander wrote:Topplagringen är som namnet antyder bara ett lager som ska gå att vrida runt.
Om det inte går att vrida så är det något som inte står rätt till. Någon felvänd bricka?
För stor/fel bricka som trycker på fel ställe?
Använder du rätt övre tallrik som gör att tallriken går fritt undertill?
Allt sitter som det ska. Kollat och dubbelkollat. Även trippelkollat. Haft ihop och isär grejerna säkert 10 ggr...
Bifogar bild för enkelhetens skull. Det nyper mellan 15 o 16 på bild. Känslan är att det inte rör sig om speciellt.
Min teori just nu är att när jag hade ut gummiklumpen 10 för att byta lager så har jag inte fått tillbaka den in i nr 11 hela vägen. Den borde hitta rätt efter några mils körning?
Image

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Fjäderbenslagringen fram

#5 Post by Cédric »

Hade ditt nya lager en hylsa i sig? Det saknades i dom som jag köpte på PCS för några år sedan, fick svarva till en egen, utan den kommer det nypa fast.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#6 Post by MartinC »

Cédric wrote:Hade ditt nya lager en hylsa i sig? Det saknades i dom som jag köpte på PCS för några år sedan, fick svarva till en egen, utan den kommer det nypa fast.
Är det den som är nr 9 på bilden? Återanvände den gamla eftersom det inte följde med ny.

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#7 Post by MartinC »

Har inte bilen i närheten så kan tyvärr inte kolla själv... När bilen står på hjulen och fjädringen trycks ihop något, reser sig den övre koppen (den man ser i motorrummet) upp en bit bort från gummit nedanför? Har nåt vagt minne av att det är så. I så fall har jag inga problem.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Fjäderbenslagringen fram

#8 Post by gtBen »

Följ det som "Hansan" skriver i sina 2 inlägg i denna tråden så får du ihop det ...det hjälpte mig

Bengt

edit: länk http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by gtBen on 2017-04-07 18:29:18, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#9 Post by MartinC »

gtBen wrote:Följ det som "Hansan" skriver i sina 2 inlägg i denna tråden så får du ihop det ...det hjälpte mig

Bengt
Hej
Ja, har övervägt den lösningen men grejen är att toppmuttern ska dras med 80nm enligt instruktion från koni. Dessutom ska det vara en fjäderbricka under som nog inte gillar att sitta halvlöst.
Men det jag funderar på är om jag missuppfattat en grej. Det hansan skriver att man drar åt bara så hårt att det fortf går att vrida, är det innan benet sitter i bilen och att man drar till rätt moment när det väl sitter på plats?

/Martin

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Fjäderbenslagringen fram

#10 Post by gtBen »

Sorry ...jag glömde ju lägga in länk till tråden som jag ville hänvisa till:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#11 Post by MartinC »

gtBen wrote:Sorry ...jag glömde ju lägga in länk till tråden som jag ville hänvisa till:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;

Bengt
Jo, hittade tråden. Därav min fråga i föregående inlägg.

gtBen
Turbo-Poster
Posts: 704
Joined: 2009-06-02 17:03:16
Bilmodell: 924S
Årsmodell: 1986
Location: Mönsterås
Contact:

Re: Fjäderbenslagringen fram

#12 Post by gtBen »

MartinC wrote:Enligt instruktionerna ska toppmuttern m14 (med fjäderbricka under) dras med 80 nm
80Nm är inte så mycket, det momentet motsvaras ~av vikten på en fylld 20litersdunk med hävarm av en armbåges längd.
MartinC wrote:När jag drar åt så pass så går topplagringen knappt att rubba (vrida). Ska det vara så här trögt?
Dessutom är det nåt som gnisslar när jag ändå lyckas vrida eländet. Har inte nån erfarenhet av hur lagringen ska vara eller kännas med fjäderbenet utanför bilen. Själva lagret är nybytt.
Jag hade precis samma problem och när jag till slut följde "Hansans" inlägg så löste det sig. På min bil skronkade det ordentligt när man svängde, särskilt i typ slalomkörning. Jag hade först vänt lagren fel, och nästa försök vände jag dem rätt men i fel ordning ...tredje gången gillt blev det rätt, man var rätt frustrerad när man tyckte att man tidigare monterat som det visades i pet.
MartinC wrote:Men det jag funderar på är om jag missuppfattat en grej. Det hansan skriver att man drar åt bara så hårt att det fortf går att vrida, är det innan benet sitter i bilen och att man drar till rätt moment när det väl sitter på plats?
/Martin
Jag har för mig att jag satte ihop grejorna först och sedan drog till ~rätt moment när allt var på plats i bilen, men det är några år sedan och minnet ...var bättre förr

Bengt
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)

MartinC
S2-Poster
Posts: 208
Joined: 2016-08-13 08:35:08
Bilmodell: 944 -85b N/A
Årsmodell: 1985B
Location: Stockholm
Contact:

Fjäderbenslagringen fram

#13 Post by MartinC »

Tack Bengt. Jag har haft isär allt så många ggr nu, är säker på att allt sitter rätt. Kommer montera i bilen och sen momentdra eländet. Räknar med att allt kommer funka när benen belastas och grejer trycks ihop en smula.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users