Fjäderbenslagringen fram
-
- S2-Poster
- Bilmodell: 944 -85b N/A
- Årsmodell: 1985B
Fjäderbenslagringen fram
Är i slutfasen av att montera ihop mina stötdämparben med koni insatsdämpare. Enligt instruktionerna ska toppmuttern m14 (med fjäderbricka under) dras med 80 nm. När jag drar åt så pass så går topplagringen knappt att rubba (vrida). Ska det vara så här trögt?
Dessutom är det nåt som gnisslar när jag ändå lyckas vrida eländet. Har inte nån erfarenhet av hur lagringen ska vara eller kännas med fjäderbenet utanför bilen. Själva lagret är nybytt.
Dessutom är det nåt som gnisslar när jag ändå lyckas vrida eländet. Har inte nån erfarenhet av hur lagringen ska vara eller kännas med fjäderbenet utanför bilen. Själva lagret är nybytt.
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Nån som har erfarenhet av detta? Lagret är nytt, allt monterat korrekt... Det som verkar ta emot är den översta skålen (där muttern sitter) mot gummipackningen som sitter under denna. Löser det sig när benet sitter i bilen och benet får belastning?
- Karl Birgander
- Addict
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
Re: Fjäderbenslagringen fram
Topplagringen är som namnet antyder bara ett lager som ska gå att vrida runt.
Om det inte går att vrida så är det något som inte står rätt till. Någon felvänd bricka?
För stor/fel bricka som trycker på fel ställe?
Använder du rätt övre tallrik som gör att tallriken går fritt undertill?
Om det inte går att vrida så är det något som inte står rätt till. Någon felvänd bricka?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Allt sitter som det ska. Kollat och dubbelkollat. Även trippelkollat. Haft ihop och isär grejerna säkert 10 ggr...Karl Birgander wrote:Topplagringen är som namnet antyder bara ett lager som ska gå att vrida runt.
Bifogar bild för enkelhetens skull. Det nyper mellan 15 o 16 på bild. Känslan är att det inte rör sig om speciellt.
Min teori just nu är att när jag hade ut gummiklumpen 10 för att byta lager så har jag inte fått tillbaka den in i nr 11 hela vägen. Den borde hitta rätt efter några mils körning?

- Cédric
- Addict
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
Hade ditt nya lager en hylsa i sig? Det saknades i dom som jag köpte på PCS för några år sedan, fick svarva till en egen, utan den kommer det nypa fast.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Är det den som är nr 9 på bilden? Återanvände den gamla eftersom det inte följde med ny.Cédric wrote:Hade ditt nya lager en hylsa i sig? Det saknades i dom som jag köpte på PCS för några år sedan, fick svarva till en egen, utan den kommer det nypa fast.
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Har inte bilen i närheten så kan tyvärr inte kolla själv... När bilen står på hjulen och fjädringen trycks ihop något, reser sig den övre koppen (den man ser i motorrummet) upp en bit bort från gummit nedanför? Har nåt vagt minne av att det är så. I så fall har jag inga problem.
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Följ det som "Hansan" skriver i sina 2 inlägg i denna tråden så får du ihop det ...det hjälpte mig
Bengt
edit: länk http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
edit: länk http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by gtBen on 2017-04-07 18:29:18, edited 1 time in total.
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
HejgtBen wrote:Följ det som "Hansan" skriver i sina 2 inlägg i denna tråden så får du ihop det ...det hjälpte mig
Bengt
Ja, har övervägt den lösningen men grejen är att toppmuttern ska dras med 80nm enligt instruktion från koni. Dessutom ska det vara en fjäderbricka under som nog inte gillar att sitta halvlöst.
Men det jag funderar på är om jag missuppfattat en grej. Det hansan skriver att man drar åt bara så hårt att det fortf går att vrida, är det innan benet sitter i bilen och att man drar till rätt moment när det väl sitter på plats?
/Martin
-
- Turbo-Poster
Sorry ...jag glömde ju lägga in länk till tråden som jag ville hänvisa till:
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =3&t=27194" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Jo, hittade tråden. Därav min fråga i föregående inlägg.gtBen wrote:Sorry ...jag glömde ju lägga in länk till tråden som jag ville hänvisa till:
Bengt
-
- Turbo-Poster
80Nm är inte så mycket, det momentet motsvaras ~av vikten på en fylld 20litersdunk med hävarm av en armbåges längd.MartinC wrote:Enligt instruktionerna ska toppmuttern m14 (med fjäderbricka under) dras med 80 nm
Jag hade precis samma problem och när jag till slut följde "Hansans" inlägg så löste det sig. På min bil skronkade det ordentligt när man svängde, särskilt i typ slalomkörning. Jag hade först vänt lagren fel, och nästa försök vände jag dem rätt men i fel ordning ...tredje gången gillt blev det rätt, man var rätt frustrerad när man tyckte att man tidigare monterat som det visades i pet.MartinC wrote:När jag drar åt så pass så går topplagringen knappt att rubba (vrida). Ska det vara så här trögt?
Jag har för mig att jag satte ihop grejorna först och sedan drog till ~rätt moment när allt var på plats i bilen, men det är några år sedan och minnet ...var bättre förrMartinC wrote:Men det jag funderar på är om jag missuppfattat en grej. Det hansan skriver att man drar åt bara så hårt att det fortf går att vrida, är det innan benet sitter i bilen och att man drar till rätt moment när det väl sitter på plats?
/Martin
Bengt
-
- S2-Poster
Fjäderbenslagringen fram
Tack Bengt. Jag har haft isär allt så många ggr nu, är säker på att allt sitter rätt. Kommer montera i bilen och sen momentdra eländet. Räknar med att allt kommer funka när benen belastas och grejer trycks ihop en smula.