Vad har hänt med forumet?

924/928/944/968
henca
Turbo-Poster
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977

Re: Vad har hänt med forumet?

#16 Post by henca »

belsebubbe wrote:Jag har heller aldrig varit på nån träff eller banmöte och presenterat mig så lite får jag väl skylla mig själv kanske..
Jag ser att du bor i Motala, om du är medlem i Porsche-klubben så har de nästa vecka en trevlig social aktivitet vid Torpöns färjeläge. Vi samlas i Tranås och åker sedan gemensamt till Torpön. Det brukar bli en lyckad tillställning. Tidigare vid dessa Torpö-träffar har vi bara ätit något typ en räkmacka där, men denna gång kommer det bli ångbåtstur också.

m v h Henrik

Björn Nilsson
Turbo-Poster
Telefon: 0704847656
Bilmodell: Porsche 951-E85
Årsmodell: 1990

#17 Post by Björn Nilsson »

Jag är inne nästan varje dag å läser, mitt bygge har kommit lite väl långt ifrån standard så jag begränsar mig nog tyvärr i vad jag frågar och svarar på. De flesta saker som jag håller på med blir custom och det är väldigt begränsad kunskap som finns för dessa motorer när effekten skall helst bli 600+

Men ska bli bättre på att uppdatera så andra medlemmar kanske inspireras att bygga "monster"....eller avskräckta... :roll: :mrgreen:

Keep up the good work alla!

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma

Notch
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#18 Post by Notch »

Alla forum på nätet har tappat massivt de senaste fem åren. Två anledningar:
1. Mobiler/surfplattor: Det är svårt att läsa längre trådar och ännu svårare att skriva välformulerade inlägg
2. Facebook: Folk postar bilder och oneliners på Facebook i stället för i forum.

En trist utveckling tycker jag.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

Vad har hänt med forumet?

#19 Post by Maxx »

Det finns en Facebook-sida för 944 Sverige.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

henca
Turbo-Poster
Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
Årsmodell: 1977

#20 Post by henca »

Facebook skulle jag vilja klassa enligt Astrid Lindgrens av vildvittror bevingade ord "Syns inte, finns inte". Har det någonsin hänt att ni hittat någon vettig information där? Nej, för informationen är inte sökbar via google. På Facebook hamnar bara kortlivat nonsens.

Om man nu har något intressant projekt som man vill presentera, mek-tips eller någon annan form av referensinfromation är det mycket bättre att lägga ut det i en tråd på ett forum där informationen lever kvar och är sökbar via google av vem som helst.

m v h Henrik

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988

#21 Post by Lilja »

henca wrote:Facebook skulle jag vilja klassa enligt Astrid Lindgrens av vildvittror bevingade ord "Syns inte, finns inte". Har det någonsin hänt att ni hittat någon vettig information där? Nej, för informationen är inte sökbar via google. På Facebook hamnar bara kortlivat nonsens.

Om man nu har något intressant projekt som man vill presentera, mek-tips eller någon annan form av referensinfromation är det mycket bättre att lägga ut det i en tråd på ett forum där informationen lever kvar och är sökbar via google av vem som helst.

m v h Henrik
Så sant men folk verkar inte ha fattat det där. Facebook är där alla lägger upp sina projekt nu
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#22 Post by Maxx »

henca wrote:Facebook skulle jag vilja klassa enligt Astrid Lindgrens av vildvittror bevingade ord "Syns inte, finns inte". Har det någonsin hänt att ni hittat någon vettig information där? Nej, för informationen är inte sökbar via google. På Facebook hamnar bara kortlivat nonsens.

m v h Henrik
Jag sa inte att det var ett alternativ, bara att det finns. En anledning till att forumet "dör" periodvis är att det inte finns utrymme för "snack", bara frågor och diskussioner om problemlösning. Sen är det fritt att se facebook som nonsens.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#23 Post by Cédric »

Jo, det är synd med facebook, för formatet är verkligen sugigt då information bara försvinner direkt. Tror som sagt också på ovan om att många besöker med telefon/platta, då är det rätt segt att skriva långa inlägg. Jag själv väntar ofta med att skriva ett långt inlägg tills jag sitter vid ett ritktigt tangentbord. Men sen är det ju också så att även när forumet var som mest aktivt så är det ju en liten kärntrupp det handlar om, så det kan ju snabbt pendla fram och tillbaka. För egen del är det lite lågsäsong på mekandet eftersom både barn och husprojekt har sugit massvis med tid. Men jag lägger ju grunden för att kunna meka mer i framtiden istället då bilen kommer vara runt knuten :) Men är ändå här innen ofta och försöker hjälpa det jag kan.

Ett riktigt fint minne med forumfolk är säsongsavslutningen på sviestad vi hade för herrans massa år sedan. Först körde vi bana och avslutade sedan med att någon hade fixat caterad mat som vi käkade på banan, riktig kanondag, de otaliga TP80 träffarna, och självklart alla träffar som Rikard dragit ihop genom åren. Får hoppas forumet ångar på bra många år till, för jag är kvar i gamet länge till :)

Mikael Larsson
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984

#24 Post by Mikael Larsson »

Själv kollar jag nog in en snabbis varje dag på forumet. Dock väldigt sällan jag skriver något(kan sporadiskt i perioder få för mig att skiva lite för att fylla ut forumet).

Jag har 924:a som bruksbil, har så haft/gjort sedan 2002. Har ingen biltråd för någon av mina nuvarande två bilar.
Detta gör att jag mest byter sönderrostade och utslintna slitagedelar. Jag jagar inte bantider eller söker efter den sista delen om gör min bil original och i utställningsskick.
Jag vill ändå glutta in för att följa med lite i vad som händer med gamla frontmotor Porschar och den tid och själv många lägger ner på sina hobbybilar.

Personligen upplever jag att beståndet 924/44 som bil tycks ha minskar rejält de sista 10 åren. Antalet turbo bilar tycks ligger ganska fast.
Turbobilarna hade redan för tio år sedan blivit mångas hobbybil och samma bilar huseras "bara" av olika/nya ägare här på forumet.
Men slitna bruksholkar har nästan försvunnit helt. För tio år sedan såg man aldrig en köpes annons för att finna en 924/44. Detta ser jag allt oftare idag.

För c:a 10 år sedan när jag köpte senast bruks 24:an funderade jag på en 968. Då hade man ofta ett 30-40 tal bilar att välja på (prisbild mellan 80-150 000). Jag tycket då att det var för fina ock lite dyra för att använd som slit och skrota bil. En snabb sökning på Blocket idag ger 5 träffar (4st 968).
944 bara 19 stycken till salu (förr kunde det ledig vara över 50 stycken), och höstruschen borde börjat!

Min slutsats är att antalet bilar på marknaden minskar, så även de som blir förstagångsägarna och sedan söker info/hjälp om modellen. Kvar blir vi en liten massa som är frälsta sedan tidigare. Vi kommer få slåss/buda mot varande på en allt mer krympande stock av bilar.
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

maverick
Addict
Bilmodell: 944 S1

#25 Post by maverick »

Jag la personligen ner mitt 944meckande/åkande när jag skaffade gathoj. Det var väl runt 2010 och då var det mer livat. Dock var det fullt ös 2005-2009ish på forumet :#cheers:

Oroa er inte, jag är tillbaka nu 8)
MVH//Per

mojo158
Turbo-Poster
Bilmodell: porsche 944s

#26 Post by mojo158 »

Hej,

Jag har också noterat en nedgång av aktiviteten på forumet vilket är tråkigt då jag lärt mig mycket genom att läsa andras frågor/svar och även fått mycket svar på egna frågor (det är jag mycket tacksam för). Även jag är nog lite mindre aktiv vilket beror på tidsbrist, men jag tittar in nästan dagligen. I brist på inlägg under Teknik och trim har jag börjat läsa projekttrådar som också är intressanta och lärorika. Detta gör jag ofta på tåget från min telefon. Så, min egen erfarenhet stödjer tidigare inlägg om att telefoner kan ha en negativ inverkan på skrivandet. Personligen läser jag ofta från telefonen när jag sitter på tåget, men skriver aldrig några inlägg på den. Håller även med föregående skribenter om att en sida som denna är mycket bra för utförliga inlägg/diskussioner.

Det finns dock lite ljus i mörkret med aktiva hemvändare. I inlägget ovan noterar jag att Maverick, som jag läst mkt av, kommit tillbaka och jag har även noterat att Lija har kommit tillbaka under senaste året. Lilja, Jag har saknat dina inlägg och är glad att du åter är aktiv. Hoppas att även du kan få lite respons (jag vet dock inget om struktur på underredsmassa). I detta sammanhang måste man också passa på att ge en eloge till Patand som gör ett enormt arbete med denna sida.

/Staffan

Lilja
Turbo-Poster
Bilmodell: Porsche 944 Turbo

#27 Post by Lilja »

mojo158 wrote:Hej,

Jag har också noterat en nedgång av aktiviteten på forumet vilket är tråkigt då jag lärt mig mycket genom att läsa andras frågor/svar och även fått mycket svar på egna frågor (det är jag mycket tacksam för). Även jag är nog lite mindre aktiv vilket beror på tidsbrist, men jag tittar in nästan dagligen. I brist på inlägg under Teknik och trim har jag börjat läsa projekttrådar som också är intressanta och lärorika. Detta gör jag ofta på tåget från min telefon. Så, min egen erfarenhet stödjer tidigare inlägg om att telefoner kan ha en negativ inverkan på skrivandet. Personligen läser jag ofta från telefonen när jag sitter på tåget, men skriver aldrig några inlägg på den. Håller även med föregående skribenter om att en sida som denna är mycket bra för utförliga inlägg/diskussioner.

Det finns dock lite ljus i mörkret med aktiva hemvändare. I inlägget ovan noterar jag att Maverick, som jag läst mkt av, kommit tillbaka och jag har även noterat att Lija har kommit tillbaka under senaste året. Lilja, Jag har saknat dina inlägg och är glad att du åter är aktiv. Hoppas att även du kan få lite respons (jag vet dock inget om struktur på underredsmassa). I detta sammanhang måste man också passa på att ge en eloge till Patand som gör ett enormt arbete med denna sida.

/Staffan
Roligt att någon läser mina trådar :mrgreen: Har inte kunnat vara så aktiv här de senaste 2-3 åren då jag inte haft tid till bilarna pga flytt och ombyggnad hemma.
Förhoppningsvis kommer aktiviteten successivt öka dock. Tanken är ju att jag ska få lite verkstad hemma och jag har fler projekt planerade för framtiden :mrgreen:
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Tux
Carrera-Poster
Bilmodell: Cayman (C)S
Årsmodell: Vet ej

#28 Post by Tux »

Detta forum, precis som i princip alla andra forum, har drabbats av den utspridda forum-döden. Mer eller mindre blivit utkonkurrerade av andra plattformar och beteenden.

Detta forumet upplever jag dock som mycket mindre drabbat än en del andra forum jag är medlem på.
Jag är med på ett flertal av de svenska musik och hifi-forumen och där är trafiken och trycket idag nere på enstaka procent av vad det var under glansdagarna.

Sen tycker jag mig se den sjunkande aktiviteten gällande 944or även på slalomkörningar med pcs. I väst har vi i bästa fall ett par frontmotorbilar med på slalom, bilarna åldras, de som sitter på välvårdade juveler är mer rädda om sina bilar idag och förvaltar kanske snarare än utvecklar. Många bilar verkar gå/ha gått till banracingprojekt och tyvärr har en hel del bilar gått mot skroten pga ålder och kostnad att reparera.
Sen är det nog delvis en generationsfråga, många som var väldigt aktiva när jag klev in i 944världen har idag småbarn, hus, karriärer etc som också pockar på tid och uppmärksamhet på ett annat sätt än för 10 år sen.

Jag har ju rent faktiskt lämnat frontmotorerna bakom mig, men jag läser fortfarande här rätt så ofta då det är ett väldigt trevligt forum och hade jag bara haft plats hade jag skaffat en 944 igen då de är så underbara bilar. :-)
PCS# 11077
Porsche Cayman (C)S -06
Peugeot 207 1.6 hdi -12 aka Malte Persson aka Franskrost, råttsoffa och bruksbil, risig men betald...

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#29 Post by Eddie Varvstopp »

Jag tillhör kategorin som också blivit pappa nyligen så det finns inte så mycket tid. Sedan är man väl inte så flitig medan dela med mig i övrigt, jag konsumerar informationen mer här på forumet. Jag är raceputte men uppskattar alla som delar omvårdnaden av sina bilar. Gissar på att det är just personliga möten som är avgörande för forumet. Facebook har jag inte men fuskar lite på Instagram och jag tycker helt klart att forum är överlägset. Är väl lite som hönan och ägget, man behöver några som drar ihop sammankomster men de behövs sammankomster för att inspirera folk att dra i saker...
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

balansaxel
Turbo-Poster
Bilmodell: 931 -81 20V turbo
Årsmodell: 1981

#30 Post by balansaxel »

När man inte ens kan fixa så att bilder syns för gäster /ej inloggade så
får man räkna med att det dör ut, vore mycket synd dock
Vi måste ju locka nya användare etc..

Automatisk nedskalning vore bra också...
931 Gts replika 20V turbo -81 Restomod
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=30523" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS 13999
/Magnus

Post Reply